Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Anders67
Posts: 6
Joined: Fri Jul 26, 2013 7:56 am

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Anders67 »

Hej!
Bilen blir verkligen fin! Kul och se hur det går framåt. Måste säga att jag gillar ditt färgval. Kan bero på att min har samma färg:). Inte ofta jag ser just färgkod 90. Dock har min ljusblå inredning.
Image
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by RostensRike »

Härligt jobbat Lindh! Du har t.o.m. lyckats posta ett inlägg långt in i framtiden enligt "Postat: sön sep 01, 2013 12:30 am" .... :lol:
Så med den farten så kommer bilen snart bli färdig!

Hinner du med en repa på Staaan innan vintern?

Kul att följa tråden, jag tycker du matar på bra mycket bättre än oss "gamlingar". Lycka till!
// RostensRike
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Caltex »

Bra jobbat! :grin:
imponerande engagemang.
Trist att motorn var så dålig, men jag har iaf en (fungerande) växelspak för avhämtning hemma nu.
Jag tror också att jag har en extra golvmatta bak på lager.
/Tobbe
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Lägger upp några bilder bara för att det ska bli lite mindre dött på forumet nu på vintern!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Har monterat original kamaxel, märkte av mycket avgassmällar och annat otrevligt som antagligen berodde på k-kammen i kombination med olämplig förgasare. Blev så mycket trevligare och effektförlusten var verkligen inget att hänga upp sig på direkt, knappt märkbart :wink:
Finns som synes en del kvar att göra! Bakrutan är ditsatt dock (istället för den fasttejpade plasten som syns på bilderna), lät en glasfirma göra det... slutade med en prislapp som gjorde att jag kunde konstatera att renoveringens största snedsteg var att ta bort bakrutan... hade varit mycket vettigare att bara försöka få bort defrosterränderna från den gamla rutan...

Har även fixat lite andra grejer som jag ska ta tag i till våren:

Image
Nyblästrade fälgar av tidigare modellen (mycket ballare ;) )
Har även köpt så gott som nya sommardäck till dessa till mycket bra pris på Amazonklubbens annonsforum!

Image
Bästa julklappen (från mig till mig)

Image
Osäker om jag ska ge mig in på att montera denna, men 50 kr på bilskroten gick inte att motstå :wink:

Image
Biltemas lyktskärmar, klassisk Amazonstyling :wink:


Lackeraren har fixat till rinningarna som blev och även åtgärdat mitt dåliga jobb i sidorna på dörrarna... tog inte lång tid innan jag hade lacksläpp där så jag lät honom göra om allt det.
Körde hem bilen från honom idag och till vinterförvaringen ca 4 mil bort. Visade sig troligtvis vara årets minst lämpliga dag för ändamålet hittills. Var uppehåll hemma men 2 mil bort där amazonen fanns att hämta var vräkte det ner snö (2 dm i timman ska det tydligen ha kommit idag) så det blev att puttra längs de minsta möjliga vägarna och försöka hålla bilen på vägen trots värdelösa urdubbade vinterdäck och en motor som vägrade ha tomgång i korsningarna. Klarade mig med endast ett bredställ som slutade i fel färdriktning :wink:

Image

Image

Är mycket imponerad av bilens kupevärme trots allt! 240-fläkten var nog ett måste för att hålla imma borta från rutan en dag som denna också. (dock kan man ju förstå varför någon tidigare ägare monterat defrosterränderna på bakrutan från början :wink: )


Så här ser Checklistan inför våren ut!
Check- Rinningar
Check- Lacksläpp i dörrar
-Laga avgassystem
-Lacka oldschoolfälgar och kränga på däck
-Åtgärda klonk i framvagn
-Byt plats på de främre kofångarhornen (blev fel om någon märkt det :wink:) och montera bak
-Montera återstående kromlister
-Fixa packning till bakluckehandtag
-Fixa spolarvätskemunstycke
-Pensla bagage invändigt i rätt kulör
-Nya klämmor till fördelarlock
-Montera resterande inredning, gör ny matta till hatthylla och ta lös handtag för att sätta dit fjädrarna bakom (som jag såklart glömde)
-Fixa stereo och sätt högtalare i hatthyllan
-Köp mer rostskyddsmedel och behandla resterande balkar + ev ett extra lager i framskärmarna
-Eventuellt rostlaga reservhjulsbalja. (kan bli att skjuta upp ett år ifall jag inte hinner innan amazonsäsongen)


Men nu ägnar jag mig främst åt mitt vinterprojekt! Bygger om en Yamaha Et340 till en encylindrig F/A racer som jag ska köra veteranskoterrally med i vinter 8)
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by American Volvo Sport »

Lindh wrote:
Image
Hej :)

va e det for rund grej som sitter på innerskärman främfor batteriet ? extern motor varmera ?

och är detta en brömsforstärkera ?
Image





Jens Christian
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by A-masen »

En fråga om dina tändkablar: Nu är väl kablarna nya och fräscha, men när dom blir äldre och det börjar bli mikroskopiska sprickor i dom, är du inte rädd för att det skall uppstå störningar med ständiga överslag i fuktigt väder och andra påfrestande situationer?
Om man jämför med en ny (original) Amazon eller vilken bil som helst, så är ju kablarna så korta som det är praktiskt möjligt. Och ingen kabel ligger speciellt nära någon annan.
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Jens: Om du tänker den gröna eldosan med 3 utgångar så är det bara någon kopplingsdosa för motor och kupévärmare! Tror det är lite bonnmek av någon tidigare ägare över den...

Det andra är en bromsservo/bromsförstärkare ja! Lär väl va modell äldre så jag vet inte hur effektiv en sådan är men är nog knappast jämförbar med dagens servon, drivs bara med vakuum från insuget!


A-masen: Har köpt nya tändkablar i rätt längder nu som sitter monterade, men man funderar ju även om man skulle haft en sådan plasthållare som håller isär kablarna, har funderat lite som du ifall man kan få problem i den stilen annars. Hade lite problem med att den inte riktigt ville gå på alla cylindrar första gångerna jag hade igång motorn och funderade om det kunde ha med att gnistan hoppade mellan tändkablarna då.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by American Volvo Sport »

Lindh wrote:Jens: Om du tänker den gröna eldosan med 3 utgångar så är det bara någon kopplingsdosa för motor och kupévärmare! Tror det är lite bonnmek av någon tidigare ägare över den...

Det andra är en bromsservo/bromsförstärkare ja! Lär väl va modell äldre så jag vet inte hur effektiv en sådan är men är nog knappast jämförbar med dagens servon, drivs bara med vakuum från insuget!


Hade lite problem med att den inte riktigt ville gå på alla cylindrar första gångerna jag hade igång motorn och funderade om det kunde ha med att gnistan hoppade mellan tändkablarna då.

Hej Lindh,

tack for info :-) tycker brömsforstärkeren ser tuff ut 8)

ang ditt problem m att inte går jämt = har du bilen parkerat permanent i tältet ?

det e INTE ett bra ställe for opbevaring av bilar :roll: = dom drabbas av al fukt som kommar up av marken.
Om du måste ha den därr, ska du täcka hela marken inuti tältet m en stor plastduk.
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

American Volvo Sport wrote: ang ditt problem m att inte går jämt = har du bilen parkerat permanent i tältet ?

det e INTE ett bra ställe for opbevaring av bilar :roll: = dom drabbas av al fukt som kommar up av marken.
Om du måste ha den därr, ska du täcka hela marken inuti tältet m en stor plastduk.
Hmm... tänker du främst för fukt i elsystem och sådant då eller även rosten?
Har flyttat bilen till där förvaringen där den ska få stå fram till april nån gång.

Image

Kanske inte är bättre än tältet ur fuktsynpunkt egentligen? Är typ sand/grusunderlag. Men jag kan tänka mig att det inte samlas fukt i en gles trä/plåtlada på samma sätt som i ett tält. (plus att man inte riskerar att det rasar ihop av snötyngden vilket var främsta anledningen, fick skotta av nån gång i veckan förra vintern då den stod i tältet.)


American Volvo Sport wrote: tycker brömsforstärkeren ser tuff ut 8)
Kan sälja den om du är sugen :wink:
benble
Posts: 1
Joined: Tue May 27, 2014 9:18 am

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by benble »

Hej

Jag fick tag på en exakt likadan bromsservo. Har du kopplat in din? Om du har gjort hur gjorde du med insuget. Fick du borra hål i det , fixa gänga och sen in med en rörstump ? Jag har en vanlig B18 motor med en förgasare stående, 1965 årsmodell. Har för mig att de inte finns något uttag för en vakuum slang. Tacksam för svar/ benble
Post Reply