Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by QV »

men om budgeten är tight så skulle jag inte lägga ut pengar på simringar till vevaxeln utan behålla original filtringar. Med en generös mängd olja och centrerade så håller de länge.

/Janne

har både kåper och simringar liggandes men valde ändock att montera filtringarna. nu efter 3000mil så är det inget bekymmer.
Motorn har läckt massor med olja under inkörningen (som tog 2500 mil) men inget från dessa två tätningspunkter. Har säkert torkat motorrummet 10-20 mellan var yttre tvätt, fast jag tvättar inte bilen så ofta...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Blomquist »

Vad gäller färg till motorrummet så rekommenderar jag 2-komp. Finns ju 1-komp att beställa
hem lite varstans, men färgen skall palla en del, särskilt i ett motorrum
och slitstyrkan mellan de två färgtyperna är avsevärd. Gasmask rekommenderas också,
organiska lösningsmedel är starkt sjukdomsframkallande.
Med en bra pensel och metoden "aldrig gå tillbaka" kan man komma långt.

Motorfärgen har jag inga åsikter om.
210 -64, 223 -68
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Går långsamt framåt...
Har inte så mycket att visa men motorn är urplockad och jag håller på att demontera allt eftersom. En lackerare har varit där och gett en offert på lackeringen+slipning och lite rostlagning som jag tycker lät helt okej, han skulle även fixa motorrum och bagageutrymmet, men invändigt ska jag göra själv. Han skulle ta bilen i mitten av maj någon gång så det blir att försöka jobba effektivt med det sista av demonteringen och den invändiga lackeringen tills dess.
Lägger upp lite random bilder så kanske de blir lite roligare att följa iaf.

Image

Här är den på plats i lokalen jag håller till, dit den faktiskt tog sig för egen maskin efter att jag lyckats skotta ut den ur mitt garagetält och bytt till vinterdäck i djupsnö då jag körde fast direkt utanför tältet med sommardäcken fastän jag skottat :wink: .

Vet inte om jag skrivit något om hur bilen är tänkt att bli, men jag har slutligt lyckats bestämma mig för att den ska bli mörkblå (90):
Image

Sedan kan det hända att det blir några detaljer efter egen smak, känns lite tråkigt med en helt original -66, kanske kör på äldre modellens fälgar eller något, blir dock inget som inte kan återställas till original på en eftermiddag.


Åter till verkligheten:

Image
Det otroligt äckliga motorrummet redo för urplockning. Flaskan var för att samla upp och hindra rök från oljelocket att ta sig in i kupen :?

Image

Image

Image

Image
Motorn flyttad till mitt förråd hemmavid, så kan man jobba på amazonen utan att åka en dryg mil före varje gång.

Image
Div saker som ska snyggas till

Har snackat med en kille som går fordonsprogrammet som ska ordna till motorn, blir dock att utgå från den andra motorn jag köpte förut. Han har redan slipat ventilsäten och allt vad man gör på topplocket (är inte så haj på sånt själv varav jag lejt bort det :wink: ), och på resten av motorn ska han byta kolvringar, hona loppen, och byta alla packningar.


Passar på att ställa en fråga också.
Någon som vet vad denna ståltråd har för uppgift?!

Image

Image

Syns dåligt men jag har ritat in den i rött. Den går alltså från den grejen som vajern som jag gissar reglerar något med kylarvätskan till värmepaketet sitter på, och sedan bara in och ligger löst i värmepaketlådan???


Sedan undrar jag vars jag kan få tag i en ny sådan här askkopp som sitter i bakdörrarna...
Image

Image
Kändes inte som något man köper på konsum direkt...
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Ola O »

Det du benämner "ståltråd" är kapillärröret som har som uppgift att reglera temperaturen på värmeventilen. Vet ej hur den är lindad på en Amazon men på PV är den lindad som en spiral original.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Blomquist »

Om du kollar i verkstadhandboken (länk till den finns i länksamlingen)
kan du se hur det hela skall se ut/fungera.

Fräck lösning med PET-flaskan för övrigt.
210 -64, 223 -68
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Får mig att komma på att jag har ju en komplett verkstadshandbok till Amazon och pv på CD, att man inte kommit på att använda den tidigare, nu blev ju allt mycket lättare helt plötsligt :wink:
Fantastiskt hur bra verkstadshandböcker med utförliga instruktioner för allt man hade förr i tiden, numera står det väl bara "Uppsök auktoriserad verkstad" för minsta lilla problem :)
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Jaha då hade man skrivit en lång uppdatering här som inte gick att skicka för att jag blev tvingad att logga in på nytt så all text försvann... trevligt. Fixa forumet?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Sv: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by granfot »

Det är ju precis det vi försöker göra. Kan du posta en tråd i "Om forumet" med lite detaljer om vad som hände? Alltid bra att få ut det så kan ju andra drabbade också kommentera.

Ber om ursäkt för det inträffade, vi gör vad vi kan för att forumet ska fungera och leva vidare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Nä det var väl bara jag som tog för lång tid på mig att skriva inlägget (gjorde massa annat medans) så den hann logga ut under tiden jag aldrig uppdaterade. Men man ska ju aldrig skriva långa inlägg direkt i ett formulär på forum och sånt, då får man nästan skylla sig själv, bättre att skriva i ett TXT och kopiera in. Har samlat kraft att göra om inlägget nu iaf ;)

Image

Har sånär som på dörrhandtagen monterat bort allt som ska bort inför lackering nu iaf.
Har även tagit bort bakrutan för att jag ändå ska sätta dit en som jag fick tag på i somras utan de fula defrosterränderna.

Image

Var läskigt enkelt att pressa ut rutan dock, känns som det kommer bli desto svårare att få tillbaka den.
Det underlättade även väsentligt att rutan var borta då jag skulle utnyttja mina utmärkta syslöjdskunskaper (hade IG) för att laga sprickan i innertaket bakom baksätet.

Image

Blev helt bedrövligt, taket har blivit otroligt skört med åren, men det ska förhoppningsvis sitta under sommaren iaf. Får lägga nytt innertak till listan på saker att fixa i renoveringens nästa fas till vintern då jag förhoppningvis har bättre ekonomi.

Sedan hittade jag lite trevlig rost när jag lyfte på baksätet...

Image

Image

...så jag fick tillsammans med min mekpolare Lundberg som har en oerhört rostig 240 låna Smedjans svetshall över en helg.

Ena sidan gick rätt bra att fixa men andra var desto värre. När jag äntligen fått ihop det första hålet som bara det visade sig vara betydligt större än vad jag först trott öppnade sig fort två nya hål efter lite knackningar med kniven.

Image

Som varpå jag lagat de följdes av två ytterligare...

Image

Image



Men jag lyckades få ihop allt rätt så bra till slut, men med facit i hand hade det nog varit enklare och blivit snyggare om jag sågat lös en större bit direkt och satt dit. Men det är ingenting som syns varken innifrån eller utifrån och hållfastheten ska nog vara den samma tack vare rikligt med rostskyddsfärg invändigt och underredsmassa utvändigt.


Sedan har jag shoppat lite fina grejer som ska komma till användning.
Caltex på forumet ordnade fram lite vindrutetorkargrejer som ska hjälpa till att få ihop en fungerande vindrutetorkare som inte skickar armarna ner över motorhuven pga så slitna drev, en bättre begagnad Zenith gasare som förhoppningsvis inte orsakar att motorn får kraftiga ryck i accelerationen likt den gamla (oerhört störande, speciellt i stadstrafik), och en uppsättning gammelfälgar (med riktigt märkliga däck) som jag ska fixa till senare när resten av bilen är klar, nu satsar på det nödvändiga i första hand då jag redan känner hur amazonsommaren börjat rinna iväg.

Image

Image

Image
(här under rengöring med bensin och tryckluft)

Image

Var även på bilskroten och rev ut lite golvmattor och ljudisoleringsplattor ur några 240's som jag hade tänkt ta bitar ur för att kanske lyckas få ner ljudnivån och plåtburkskänslan. (har saknats några mattor sedan tidigare också)

Image

Också denna lådda från samma modell vars kupefläkt enligt någon på forumet skulle passa i zunkens värmepaket. Borde få upp flåset och även det, minska bullret.

Image

Plus ett par 240 plastinnerskärmar som någon gubbe jag träffade i somras sa skulle passa fram, huruvida det stämmer lär väl visa sig. 40 kr hemmansköp kanske.



Nu till varför jag har denna tråd: Ställa konstiga frågor.

Hur gör ni för att få era topplockskåpor att se bra ut. Vill helst ha ett sånt blänkande kromaktigt resultat men min kanske är för dålig för det? Hur bär ni er åt? Polerrondell och autosol verkar inte göra sitt iaf? Är det lackera i lämplig färg som är det bästa alternativet för den som har en risig kåpa? Hur är de behandlade original?
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Richard.kl »

Tjena
kul att du renoverar en amazon :!:
Nu kanske till o med jag kan hjälpa dig ;)
Jag har glas blästrat min ventilkåpa o polerade upp den lite med autosol för att få en lite bättre yta o lämmna in den på elförzikning men har inte fått tillbaka den men hoppas på fint resultat :grin: Annars går de o köpa kromade kåpor men de kostar en slant istället :P
mhv
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Blomquist »

Trevligt med fyrdörrars B18, inte så vanligt.
Om du söker på forumet så finns det tråd angående 240-fläkt.
Inte riktigt bolt on, men nära nog.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by QV »

Det jag har lärt mig den hårda vägen angående långa inlägg är att.
När man skrivit "färdigt" och skall sända iväg det så trycker man

<ctrl> a
<ctrl> c

Dessa två snabba tryckningar Markerar allt och kopierar det.

Skulle man vara utloggad så loggar man in
Väljer nytt inlägg och trycker
<ctrl> v

en billig "livförsäkring" för att rädda en från eventuella urloggningar som är rätt förhatliga....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by A-masen »

När vi ändå är igång med eventuella inkörningsproblem på det nystartade forumet, så kan man ju passa på att fråga: Finns det någon tidsgräns som man är inloggad?
Jag tänker att man har t.ex en kvart på sig att skriva det man vill ha sagt. Vet man då i förväg att det kommer att bli ett lite längre inlägg så kan man ju kolla på klockan så att man är medveten om tidsbegränsningen.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lars Bd »

Inställningen var 7200 sekunder vilket innebär 2 timmar men är nu ändrad till obegränsat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Börjar vara minst sagt god tid för en uppdatering här!

I skrivande stund sitter jag i en soffa med en chipspåse och en laptop, nöjd över kvällens provkörning med höga förhoppningar på morgondagens hemfärd. Hopskruvandet efter lackeringen har skett i sommarstugan under några lediga veckor men nu har jag börjat jobba på veckorna så ska göra klart slutpillet hemmavid då det blir få dagar i sommarstugan i höst.
Givetvis har allting tagit mycket mycket längre tid en väntat, lackeraren tog inte bilen så tidigt som planerat, arbetet tog mångdubbelt längre tid än lovat ("den är klar i början av nästa vecka" var svaret varje gång man frågade), men i övrigt har det mesta gått relativt smärtfritt.
Men jag får väl ta allt från där jag slutade, hade givetvis varit roligare om jag varit seriösare och uppdaterat lite eftersom men...

Här nånstans var vi väl...
Image

Blev utkörd ur mitt lånade garage då det blev vår och det skulle fyllas med sommarförvarade skotrar, så fick göra klart lite skit hemma på radhustomten, lyckades efter mycket problem med silikonrester på plåten lacka i dörrsidorna och andra synliga plåtpartier inne i bilen innan lackeraren skulle ta tag i bilen.

Image

Image

Image

Image

Motorn jag anskaffat till bytessumman av förfärliga 200 kr visade sig inte leva upp till mina skyhöga förväntningar efter att min fordonsstuderande kamrat obducerat den, varpå dess substans fick leva vidare i någon annan form efter omhändertagning av Stena recycling. (bl.a en halv kolv och diverse deformerade kolvringsdelar återfanns i oljetråget)

Istället kom jag över motorn från en Amazon som gått ett tragiskt öde till mötes efter ett misslyckat bredställ längs skogsvägen. En -66 Amazon Sport som en av farsans polare köpt för att plocka överväxeln (något som jag också gärna lagt vantarna på) och lite andra delar till sitt projekt, 2000kr komplett med allt kring kändes rätt rimligt med tanke på att tidigare ägaren hävdat att han helrenoverat motorn innan han la ned projeket efter att det slutade på taket i diket.
Huruvida detta stämde eller ej lär väl förhoppningsvis inte visa sig på ett tag, men den har fungerat tillfredställande i skrivande stund.

Lite bilder på bilen och urmonteringen bara för skojs skull:
Image

Image

Image

Image



Lite andra grejer

Skogsfynd :S Hittade i en hög med bilgrejer på en polares farfars bilkyrkogård
Image
Gick att polera upp till ok skick!

Image
240-fläkt monterad!

Image
Hittade på att jag skulle måla upp insidan av kofångarna med hagmans för att stoppa fortsatt rost!

Image
Blev ju hyfsat men vet inte om det var till någon större nytta....

Image
Studiebesök hos lackeraren....

Image

Bilen tillbaka från lackering.
Till största del nöjd med resultatet förutom några riktigt äckliga rinningar under bakluckan och i fronten som han dock lovat att åtgärda när jag önskar. Tänkte ta det innan bortställningen för vintern så jag kanske hinner köra någon mil i höst.

Image
Mursken lastad...

Image
...med släpen påkopplad, full av amazondelar och garagetält för att ställa upp det ultimata mekstället i sommarstugan!

Image
Hängt upp nya motorn i stubbbrytaren för lite estetisk puts innan nedlastning i bilen.

Image

Image

Image

Image

Image


Lackeraren fixade även instrumentpanelen och sidopanelerna under sidorutorna, dock hade han samma problem som mig med silikonrester men efter lite klagomål från min sida fick han till det acceptabelt!

Image
inte ok.......


Image
Skrivit ut massa bilder från innan renoveringen och ett elschema som hängts upp i tältet för att ge lite ledtrådar till att få ihop elsystemet igen!

Image
Äntligen fått till växellådans upphängning med en ordentlig motorkudde. Hittade till slut en som kändes ha bra gummi hos laitis, efter att gått igenom massa beggat skrot i lådorna och totalt värdelösa hårdplastmotorkuddar från biltema...

Image
En till miss av lackeraren som jag ska bråka lite med honom om och hoppas att han åtgärdar samtidigt som rinningarna...

Image
(suddigaste bilden)...

Image

Första uppstarten gick oväntat bra sånär som på en soppapump som var hopskruvad fel, tändstift som visade sig vara av olika sort, längd och samtliga ej åtskruvade (klantigt) och oljeläckage pga sprucken oljetrycksgivare. Men efter att dessa saker åtgärdats samt en justering av ventiler och tändning går den helt okej! Original Zenith förgasaren levererade mot förväntan riktigt bra med K-kammen som följde med sportmotorn, hade väntat mig att åtminstone få borra munstycken men det känns som det kan lira ändå, det får framtiden utvisa (följde med webergasare men den ratades pga glappande spjällaxel (men kanske mest för att jag inte vill vara utan "stekpannan")). Dock saknar jag den vackra tomgången jag hade på förra motorn med A-kam, men risig tomgång lär väl vara något man får leva med om man ska ha k-kam enligt vad jag läst mig till.

Image
Bild från första provturen. (ja hornen sitter fel...)

Det var väl ungefär vad jag hade att dela med mig av för närvarande. Håller för närvarande på med rostskyddsbehandling och montering av inredningen. Hade ju som en ide att försöka få ner ljudnivån i kupén lite med hjälp av 240-isoleringsplattorna jag nämnde tidigare. Saknar även innermatta bak så det blir också någon form av specialare.
Ska försöka återkomma inom kort med lite mer bilder och rapport från den stundande resan på 6 mil som ska avverkas imorgon!
Post Reply