Laddningsproblem

Moderatorer
Post Reply
Pipewrench_dale
Posts: 17
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am

Laddningsproblem

Post by Pipewrench_dale »

Ny här på forumet. :)
Har just ruskat liv i en Amazon 64a där nån tidigare ägare bytt till en B20 under huven.
Har kört i ca en månad och hela tiden har jag haft problem med laddningen. Laddningslampen lyser när jag har fläkt, vinrutetorkare eller blinkers på (blinkar i detta fall). När jag kör med helljus är den släckt och verkar ladda som den skall.
Tänkte att det var den gamla likströmmaren som spökade så igår bytte jag till en växelströmsgenerator från min gamla 144. Detta ledde till att halvljuset blev starkare men problemet med laddningen kvarstår likt tidigare. Några tips?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Laddningslampan ska glöda när man har fläkt vinrutetorkare eller blinkers på så det är inte något fel.
Fenomenet beror på ett spänningsfall mellan generatorn och dessa förbrukare som alla matas genom 25A säkringen, troligen är det den säkringen som orsakar spänningsfallet.
Om man gör rent alla kabelanslutningar och säkringen kan man få lampan att glöda lite mindre men den blir nog inte helt släckt.
Pipewrench_dale
Posts: 17
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am

Post by Pipewrench_dale »

Hm skulle mer säga att lampan lyser. Jag skall kolla upp säkringarna. Bilen har stått ett tag och haft lite oxid här och där.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

...

Post by Amazon_V8 »

hehe kul att du har hittat hit =)

/Micke i Huskvarna
Pipewrench_dale
Posts: 17
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am

Post by Pipewrench_dale »

Tjenare Micke :D

För att fortsätta diskussionen om laddningslampan kan jag säga att bilen inte startade igår pga urdraget batteri. :? Så nått vajsing med laddningen är det. Har nu bultat på en annan generator och det verkar fungera *peppar peppar* :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kan ju vara så att båda generatorerna du testade med först gav dålig laddning. Eller så kanske någon anslutning var dålig i båda fallen?

Har du kollat jordflätor till batteri, kaross osv och andra anslutningar?

Hoppas den laddar bättre med den generatorn du smäckte dit nu då. :)
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

Post by backis99 »

Min bil började bete sig likadant igår. Laddningslampan lyser (svagt) när man sätter på någon strömförbrukare. Och efter att ha kört en bit så startar den inte sen för batteriet är urladdat. Vad är egentligen felet? Generatorn eller relät?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Eller batteriet.
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

Post by backis99 »

ibland är det enkelt... öppnade huven och såg rätt så snabbt att staget för att spänna fläktremmen hade spruckit och gått av, och därmed var inte fläktremmen särkilt spänd.
Post Reply