Högt CO värde och glödtändning B20.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by QV »

När folk har B18-20 som glödtänder brukar jag gissa på 95 oktan :D

98 löser problemet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Dieseltroll »

Härligt att det löste sig, Mackan! Nu hoppas vi bara att du slipper problem i framtiden också. :grin:

Glödtändning kan bero på sotavlagringar i motorn, som etanol i bränslet väldigt effektivt löser upp.

För övrigt innehåller väl "vanlig" bensin 5% etanol?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by A-masen »

Ja, vanlig bf95 och bf98 innehåller 5 % etanol. Det är lätt att glömma bort det när man räknar procentsatser vid blandtankning.
Blandtankning = när man kör på en (ofta) lite lägre inblandningsprocent med etanol utan att ha konverterat motorn för etanol.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by Hasse63 »

Hm det är väl ändå 10%... Höjdes väl ifjol från 5
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Högt CO värde och glödtändning B20.

Post by A-masen »

Ja man har blivit förledd att tro så. Det har talats om det i flera år och Sverige var t.o.m pådrivande i EU för att det skulle bli 10 % etanol någon gång 2006 eller 2007. Men dom fick mothugg av dom större länderna Frankrike och Tyskland bl.a. Men som sagt, flera gånger har Sverige beslutat att "från datum XX/YY skall vi ha 10 % etanol i all bensin". Men när datumet har närmat sig så har beslutande myndigheter ändrat sig och återtagit beslutet med några "luddiga" argument som har varit så ologiska att jag har glömt bort dom.
Detta har som jag kommer ihåg hänt minst två gånger. Kanske fler?
Det märkliga i sammanhanget är Frankrikes inställning. Först var dom tämligen ointresserade av etanol. Sedan kom dom på att man kunde använda kasserat vin som inte höll kvalitetsnormen för "gott vin" att destillera till ren etanol och blanda i bensinen. Så Frankrike och Spanien är storproducenter av sådan etanol. Frankrike, Tyskland och Finland tror jag har 10 % etanol i all bensin. Kanske något mindre land också? Nederländerna???
Men den mesta etanolen inom EU kommer från majsodling i Ungern i dag. Vi producerar lite i Sverige också, av spannmål. Det motsvarar ungefär den volymen som är dom här 5 % i bensinen som säljs i landet.
Det kan påpekas att i början på nittiotalet hade vi 10 % etanolinblandning i bensinen. Men det var inte alla bränslebolag som hade detta och den bensinen såldes inte i hela landet. Företrädesvis bara på östkusten. När vi sedan kom med i EU -94 fick vi sluta med detta för det stämde ju inte överens den dåvarande EU-standarden för bensin.
Sverige är klart störst på etanol i Europa med över 1850 tankstationer. Tvåa kommer Frankrike och trea Tyskland. Av västeuropeiska länder är Danmark helt utan. Den nordiska sockerindustrin har sitt säte i Danmark. :shock:
Och som jag tror jag skrev tidigare, vill man kolla upp innehållet i sin bensin så kan man gå in på "sitt" bensinbolag, eller dom övriga bara för att kolla, och klicka fram till Produktinformation. Det står en massa "kemiska ämnen", men även etanolhalten.
Post Reply