Page 1 of 1

Extraktor

Posted: Sat Jun 16, 2012 10:27 pm
by Hasse63
Skruvade lite med en Suzuki 750 (4-cylindrig) och såg dess extraktor 4-2-1
Mellan de yttre rören ca 200mm från cylindrarna så satt det rör påsvetsade.
Varför det och är det något man kan praktisera på en B20?
Kan dessa rör förbättra något, tex då man inte har lika långa rör då sitt extraktorrör till B20n?
:roll:

Re: Extraktor

Posted: Sun Jun 17, 2012 11:26 am
by J.Lundin_
En bild säger mer än tusen ord...Utan att ha sett grenröret ifråga så kan det handla om någon typ av resonansanordning typ Helmholtz.
Svaret på din fråga är att allt går att applicera på en B20 med mer eller mindre bra resultat :D

Re: Extraktor

Posted: Sun Jun 17, 2012 11:36 am
by gudu
J.Lundin_ wrote:... allt går att applicera på en B20 med mer eller mindre bra resultat :D
Det låter intressant, vilka möjligheter! :idea:
Gäller det B18 med? De är ju samma motorfamilj.

Re: Extraktor

Posted: Sun Jun 17, 2012 8:25 pm
by Hasse63
Ska fixa bild i morgon.

Funkar det på B20 så funkar det på B18.

Sitter ettans cylinder längst ut på någon sida på en hoj (typ 1 2 3 4) ??? isåfall så satt 1 och 2 ihop och 3 och 4 på något vis.

Re: Extraktor

Posted: Mon Jun 18, 2012 9:14 pm
by Erland Cox
Det fanns en bra artikel o en Amerikansk webbtidning när BMW S1000rr kom som förklarade hur det fungerade.
BMW:n kunde dessutom öppna och stänga en ventil till rören.
Jag ska se om jag kan hitta artikeln igen.

Erland

Re: Extraktor

Posted: Tue Jun 19, 2012 7:16 pm
by Hasse63
Här är bilderna en dag försenat.

Rören är helsvetsade mot grenröret men inte gavlarna, där ser jag ingen synlig svets, hårdlödda ??
:roll:
Image
Image

:wink:

Re: Extraktor

Posted: Tue Jun 19, 2012 9:31 pm
by J.Lundin_
Typiska resonanskammare.... :D

Re: Extraktor

Posted: Tue Jun 19, 2012 10:06 pm
by Hasse63
Okey.
Dom har alltså ingen förbindelse med avgaserna.

Vad händer om grenrören har det? vinner man något på det?

Re: Extraktor

Posted: Wed Jun 20, 2012 11:11 am
by J.Lundin_
Jo, det är garanterat hål borrat mellan kammaren och grenrören, vilket innebär att den vid ett visst förutbestämt varvtal med hjälp av den interna volym man valt på röret går in i resonans med de pulser som far förbi i grenröret. Systemet kan användas till att dämpa ut ogynsamma tryckpulser som exempelvis stör motorns gång eller minska på störande frekvenser i avgasljudet.

Re: Extraktor

Posted: Mon Jul 02, 2012 3:57 pm
by Erland Cox
Här är länken där det står om BMW avgassystemet:
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... ycle-2.htm

Erland