Visst spelar skick och färdignivå in på tidsramen men nämner man Uffe som "referens" så fömodar jag att det är det skicket man vill ha.....
Problemet som jag ser det är inte hur många timmar man lägger ner per dag/vecka/månad utan mera att man skall komma ut och lägga ner den tiden löpande.
Min renovering tog 5-6 år tills bilen var körbar igen så 10 timmar i månaden ger då 600-700 timmar. Mitt problem var att jag la 250 timmar de sista tre veckorna på att få bilen klar innan jag kräktes på den. så lite hela tiden är en bra taktik (tycker jag). Efter de tre veckorna och besiktigad bil så tog jag inte i den på 9 månader! Men den skulle ihop eller "slängas". Mitt råd är alltid att hålla bilen rullandes. Plockar man ur motorn så gör bara det, renovera den till önskat skick och gör den klar att lägga i. Efter det så tar man bort framvagn och renoverar vid behov. I fallet med den frontade 61'an så måste man ju riva en del för att rikta. Det man då (enligt mig igen) bör se upp med är att bara riva det som behövs rikta, återuppbyga och köra bilen. Att säga "men när jag ändock... så kan jag fixa.." då är man inne på en farlig väg för ju mer man tittar så finns det alltid något som ser sämre ut än det andra.
Så regel 1
Skriv på en lapp vilken nivå som man önskar på slutet. (bruks utan rost/fin med polerat krom/show med allt nytt)
Regel 2
Vad får det kosta, kolla att det verkar rimligt. När det gäller Amazoner så kolla på marknaden vilken bil ni vill ha och köp den färdig. Det är troligtvis det billigaste man kan göra. Att renovera en "sämre" bil till rätt nivå är dyrare men så tycker ju vissa att det är kul att renovera
Att göra saker själv ger iallafall mig en tillfredställelse även om det kostar. Kolla även att tid finns till jobbet. Är man osäker på tiden/pengarna håll bilen rullandes.
regel 3
När man har tagit bort något och skall börja slipa/polera/laga/fixa så gå först bort till lappen från regel 1 och kolla om det behövs. Om man inte gör det utan bara kör på så kommer renoveringen att ta alla dina pengar som du kan undvara. Vilket gärna blir +100.000 om utrymmer finns i ekonomin.
Regel 4
renovera en sak i taget och gör den klar. De flesta håller på i år, det finns ju folk i Norrköping som håller imponerande högt tempo men de tillhör undantagen anser jag. Fördelen med att riva och göra klart en sak itaget är att man kan relativt lätt få bilen körbar igen utan att ha hela bilen delvis isärplockad.
Regel 5
När man svetsar rost, gör klart en plåt, ett rostställe innan man börjar på nästa. Att skära bort all rostig plåt när man "ändock har vrålapan frame" förstör på flera sätt.
Man kan inte lätt plocka ihop bilen när man börjar kräkas på den, Får man ont om pengar är en bil i delar mindre värd, Skall man ha hjälp med svetsningen så vet inte hjälpen hur delarna satt eftersom man inget ser i ett hål.
Regel 6
när man plockar isär märk upp påsen/lådan väl och ha bara några skruvar i lådan.Att göra som jag skriva "insida kupe" på en låda för att det är ju inte så många skruv inne i kupen är helt åt helvete. Gå till en godisbutik och fråga om du får tömma deras lager med godisburkar. De kommer att hjälpa dig att bära ut dom....
Tvätta ur sockret i botten och lägg skruvarna från insida rutram i en låda. Skriv på lådan "insida rutram". Burkarna är stapelbara och man kan lätt ha 50 burkar på höjden om man vill så det tar ingen plats jämfört med kaross och bakaxel. 50 burkar är förövrigt en rätt bra mängd när det gäller skruv från "insida kupe" bara så ni vet hur lite det skall ligga i varje burk. Först då blir det lättare att montera ihop "insida kupe" efter 5 år.
regel 7
Ta foton på allt, ställ kameran i högsta upplösning, ta många foton, det är inte det man fotar man vill se utan det man knappt ser på fotot som är intressant.
Regel 8
Glöm aldrig regel 1!, Det finns alltid fel på en bil, är det inte rost, taskig glans, fel utförande så är det snett monterat eller ett udda tillbehör man helt plötsligt vill ha. Kom alltid ihåg vilken nivå ni skall ha i slutändan. Man behöver inte front, kofångare, sidoruter, lister för att få en bil igenom besiktningen. Visst är det trevligt men en komplett fin bil men det är inget krav för att köra med den.
/Janne
Som själv rev hela bilen i delar, sände högar med bult för ytbehandling och hade ingen koll på vad som kom tillbaka... Tid tog det.