Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
SpagettiMos
Posts: 3
Joined: Sat Jul 07, 2012 10:06 pm

Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by SpagettiMos »

Tjena Mors! :mrgreen:
Har köpt min första bil, den fina gamla hederliga Volvo Amazonen som rullade ut år 1967 från fabriken.
Som sagt min första bil men det återstår dock ett år kvar till körkort. Har själv kört a-traktor och övningskört flitigt i 1 år.
Amazonen köpte jag i Loftahammar (nära Västervik där jag bor) av en gubbe och tant. Tanten var den tredje ägaren och andra ägaren var hennes morfar.
Den är väldigt fin, all dokumentation finns. Den enda anmärkningen på besiktningen som skedde i våras var rostangrepp på fjädersätena bak på båda sidorna. Mindre problem.
Rost finns det nästan inget, och inget hål per se. Lite mer åt ytrost "hållet". Gubben hade lämnat in den på en firma där de betalade hela 48 tusen för att ta bort rost, för tre år sedan. Det är värsta rånet! I alla fall går motorn bra, puttrar på som vilken annan b18 som helst, stromberg, helt orginal motor.

Stödlagret bör jag kanske se över. Ifall jag har rätt så kom bromsservon 1967 men alla kom inte med det. Dvs inte denna. Ska försöka att få tag i en, men vet inte hur svårt det kan vara att montera en. Tankmätare och alla instrument funkar. Motorvärmare, bensinvärmare. Möjligtvis försvinner motorvärmaren då bromsservon tar plats där. Kommer lägga bilder inom snarast.
Customiseringen försöker jag att ha så mild som möjligt. Först tänkte jag inte ha en sån fin och original som denna men köpet var ett riktigt kap för priset. Jag fick även med diverse delar som blinkerglas, grill och även vinterdäck. Grillen som jag fick extra har jag lackat svart i själva "nätet", blir mycket snyggare, samt att det blir som en krom list runt. Mer bilder kommer men här har jag när vi fick hem den.
Image
Image
Rödblock
Posts: 35
Joined: Fri May 11, 2012 8:17 pm

Re: Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by Rödblock »

förstör den inte med customisering :evil:
Volvo Amazon 13134 VF 1966. En styck b20A :D
SpagettiMos
Posts: 3
Joined: Sat Jul 07, 2012 10:06 pm

Re: Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by SpagettiMos »

Rödblock wrote:förstör den inte med customisering :evil:
Jag har som sagt inte planerat att göra någon hård customering. Eventuellt omlack (original färgen var egentligen isblå btw) till svart... Annan stil på grill (klar, grillen på bilden finns fortfarande på bilen dock, det är extra grillen som jag har fixat en "annan stil" på). Kanske ta bort listerna ifall jag har möjlighet till att lacka om... Sedan ta kofångaren bort, sen inget mer, kanske dubbla förgasare, weber? Inget som man speciellt inte kan återställa till original (förutom listerna då)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by Henrik Landin »

Låt listerna sitta kvar, Amazonen är så slät efter sidorna att det ser för tomt ut utan, ska de se bra ut utan lister ska du ha gjort rätt rejäla ingrepp i övrigt, typ taksänk osv
Administratör
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by Eleganten »

Rödblock wrote:förstör den inte med customisering :evil:
Med risk för att få någon moderator samt någon orginalgestapo att attackera mig skriver jag detta inlägg.

Läs inte å klanka ner på människor som inte tycker att Amazonens design och konstruktion är fulländad! Klart det ska få byggas om bäst man vill. I detta fall har ju även trådskaparen/ägaren till bilen uttryckt att det ska med enkla medel kunna gå att återställa bilen till fabriksversionen. Jag hatar inte orginalbilar, rättare sagt så förundras jag och imponeras över dem som orkar lägga en eller ett par årslöner på att hitta exakt rätt delar. Dock så gillar jag inte folk som inte tar hänsyn till vad andra vill göra med sin egen bil!



Nu till trådskaparen/fordonets ägare:

Kapa å svetsa bäst du vill är mina första ord. Ett bra och till den större delen rostfritt objekt som denna är det få som får tag på. Ett bromsservo är att föredra men då skulle jag gått lite längre om jag va du och försöka hitta en tvåkretslösning med servo på tryckstången till huvudbromscylindern än att ha orginal påhängsvariant på utgående röret från huvudbromscylindern. Känns som en säkrare och mer långsiktig lösning då de flesta "påhängsbromsservon" jag sett oftast är urkopplade. Spännande med lite mer bilder sen. En liten lagom sänkning kanske står på schemat oxå? Nåt roligare fälgval? Ang. omlack så blir det inte av direkt så skaffa dig lite bättrings färg å lacka ner trösklarna så dom inte är svarta, bilen ser om möjligt ännu högre ut p.g.a. detta. Kofångarn skulle jag behålla, möjligen ta väck hornen.

P.s. Plockar du bort å svetsar igen listhålen så det finns folk som livnär sig på att tillverka borrar och borrmaskiner som man kan borra upp hålen med i framtiden!
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
SpagettiMos
Posts: 3
Joined: Sat Jul 07, 2012 10:06 pm

Re: Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by SpagettiMos »

Henrik Landin - Nja, listerna ska bort ifall jag får chans att lacka om. Jag lovar det blir snyggt, iaf om du skulle se bilden av hur jag vet att den ska se ut! :wink:

Tack Eleganten, jo ja får se med de där om bromsservon och 2-krets. Ifall jag skulle kunna få till att byta till 2-krets måste jag få hjälp av min bror, han jobbar så tiden kan bli knapp. Men just nu sitter bensinvärmaren i vägen för bromsservon i huvudtaget så jag får se hur de blir. Sänkning planerade jag att göra i fronten, så den står lite neråt, lite likt 80-tals sänkning, men inte så extremt. Det ska fixas svarta plåtisar med whitewall däck sedan, så de e lungt :) Vad de gäller kofångarn ska jag iaf testa och se hur jag tycker det ser ut, men det kan ändras som sagt.

Nu kommer lite bilder!


Här är custom grillen :D Dock var själva grillen lite böjd på vissa ställen.
Image
Montering, och vips, awsome! Det ser lite roligare ut än kromat.
Image
Motorutrymmet
Image

Och till sist, bilden hur den ska se ut (uppskattat)
Image
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Volvo Amazon 1967 2dr Mildare Customisering Projekt

Post by granfot »

Snyggt objekt, men jag kan inte låta bli att komma med mina åsikter. :)

Bensinvärmaren, fungerar den så fjuppla inte bort den mot en bromsservo, bromsarna fungerar ändå, men värdet av att knalla ut från jobbet och sätta sig i en bil som redan är varm borde vara värd guld. :)

Och slopa inte främre kofångaren, jag tycker det är skitfult när dom är bortplockade. (Även om det ser ballt ut på din bild så tvivlar jag på att det kommer vara lika snyggt i verkligheten.)

Men som eleganten sa med, det är din bil, du gör som du vill. Jag säger bara vad jag anser. :)

Lycka till!
(Jag tycker iochförsig att listerna gör halva bilen med, men det är ditt val.)
Post Reply