Amazon stått i garage i 10 år, saker att göra innan start?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
jombert
Posts: 1
Joined: Thu Jul 19, 2012 4:36 pm

Amazon stått i garage i 10 år, saker att göra innan start?

Post by jombert »

som rubriken lyder så har jag en amazon som har stått i ett garage i drygt 10 år. Väldigt fräsch och fin, 99% rostfri. Nu är det så att jag vill såklart ha igång bilen men vågar inte bara vrida om nyckeln. Vad kan behövas göra innan man startar den? olja och dylikt? tacksam för svar!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon stått i garage i 10 år, saker att göra innan star

Post by Dieseltroll »

Absolut minimum skulle jag säga är att kolla så motorn går runt (pröva lite försiktigt med en 21mm nyckel på remskivan ) byta olja och filter, samt fylla på med ny fräsch bensin och ladda batteriet alt. byta till ett nytt...

Personligen hade jag fixat lite mer för att vara säker på att få en lite mer tillförlitlig bil, men det är ju min personliga åsikt :D Min egen amazon hade stått glömd i en lada i 6 år när jag fick tag på den och efter en storservice så funkade den helt kanon!

Detta hade jag gjort innan uppstart (förutom ovanstående):
* bytt alla tänddelar (stift, kablar, rotor, lock, brytare och kondig)
* skrubbat ur förgasaren (bensin lämnar en del avlagringar med tiden), troligen bytt packningar när man ändå var i farten
* undersöka skicket på membranet i bränslepumpen, ev byta pump om det är stenhårt...
* bytt luftfilter
* tuta och köra :D

Ett annat hett tips som inte är lika kritiskt för motorns välbefinnande men som gör amazon-ägandet mer rofyllt är att montera ett bränslefilter mellan pump och fugge, hinner samlas mycket skit i en tank på 50 år...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon stått i garage i 10 år, saker att göra innan star

Post by Hasse63 »

Kolla hur mycket bensin det är i tanken och om det är olja på stickan... Fyll på med ny fräsch bensin... Starta... Kolla så bromsarna tar någorlunda , upp på en vagn och hem... Byt olja och filter... Justera allt och byt ev. tänddelar...

Bromsarna kan man motionera igång hjälpligt om de tar dåligt, MEN en ordentlig genomgång är A & O för din och andras säkerhet.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply