Elegantens inbytesbil -65 4dr.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Elegantens inbytesbil -65 4dr.

Post by Eleganten »

För att göra en kort historia lång så börjar denna vagn sin resa nånstans i Västernorrland län. Åtminstone så bodde den där innan den fick sitt äckligt moderna registeringnummer. Vagnen har i min historieskrivning gjort sitt intåg först långt senare.

Det börjar med en annons på min smått ombyggda Opel Kapitän från 1962. Med lite förlängda fenor, luftfjädring och modernare spis skulle åbäket som de senaste tre-fyra åren bara stått å förfalligt väck från mitt ägandeskap. Upp på en välkänd annonseringshemsida och med orden "ev. byteslikvid" så dyker de skamliga förslagen in som på löpande band. Fenmercor, sjuttiotals Dogde Darts, 145or å de sedvanliga "skitfina" 7-förttisarna. Hur som, Kaparn bogserades hem med hjälp av min granne varvid pôjken (grannen alltså) blir helt eld å lågor över bilen. Diverse förhandlingar senare ledde till en affärsuppgörelse som bägge var nöjda med. Ett stycke Volvo Amazon av årmodell 1965 med färgkod 80-2 och 4 dörrar blev då den dellikvid som denna tråd kommer att handla om.

Bilen ramlade in till byn från Volvos monteringshallar via Västernorrland (Y-län) och senast kända ort innan grannkåken var Mariestad tror jag. Tidigare ägaren bytte bakaxel då den innan var svetsdiffad (jävla påhitt). Samt en av länkarmarna bak som gick av under en körning. Bilen är fin i övrigt. Lacken börjar göra sitt och motorn har blivit med en modernare B20 nånstans under de 14 ägarnas gång.

Nu till det roliga! Bilder med förklarande text.

Här en liten framifrånbild. Skicket är inte mycket att bråka om. Hjulen som satt på vid köpet var ett par centrumvända S**B-fälgar med urdubbade vinterdäck. Då nära på vem som helst på detta forum kan räkna ut med r*ven att det inte lirar riktigt så kan även jag ställa mig till den skaran. På bilden ser vi korrekt bultdelning på de monterade hjulen. Lacken är lite sliten runt sidorutorna, misstänker en liten omlackering nån gång för längre sedan.
Image


Bakifrån, inte heller här några konstigheter. Relativt rostfri och några småbucklor här å var. Ägaren innan mig använde denna bil att dagpendla 11mil med ett tag.
Image


Invändigt inte här heller några större överraskningar. Normalt slitage, en dörrficka hänger stolsitsarnas gummiband utbytta mot spännband. En tillbehörskonsol på brädan å en saknad radiolucka.
Image


Öppnar vi kapsylen så finner vi som sig bör ett spartanskt utrustat motorrum. Där den stora förändringen är en B20 med tillhörande HIF-6a. Detta kommer troligen vara det enda som kommer att mindre orginal såvida inte en B18 ramlar ner i knät. Den uppmärksamme noterar även att framskärmen nu är demonterad.
Image


Så till den lite tråkigare delen av detta projekt. Nämligen den eviga "Amazonrosten". Som synes så är skärmbalken lite porös på sina ställen. Har inte hunnit plocka isär passagerarsidan än men misstänker att där är något liknande problem. Även torpedplåten har efter en tidigare lagning gett upp igen. Detta ska med svets och frisk plåt återställas till sitt ursprungliga läge.
Image


En snabb kik under så undantaget längsgående balk vänster sida (i knäcken ner från motorrummet) samt den sedvanliga anslutande tvärbalken så är bilen till synes rostfri.
Så summa summarum. Rostlagning framskärmsbalkar. Torpedplåt. Översyn av avgassystem. Översyn av bromsar. Kontroll av motor då ägaren innan påpekade att oljelampan flimrar till ibland på låga varv (d.v.s ev motorbyte/renovering eller den extra motor med 11k-mil som följde med) Lite riktiningsjobb och en ev. omlack kan stå med men inget som prioriteras i dagsläget.

Mer långdragen text och knepiga mobilbilder kommer att dyka upp lite sporadiskt.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Elegantens inbytesbil -65 4dr.

Post by 123GT »

:) skön historia/beskrivning ! Låter ju (så här långt) som om du kommit över en vettig 4drs bil...bara att "gratulera" ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens inbytesbil -65 4dr.

Post by Eleganten »

123GT wrote::) skön historia/beskrivning ! Låter ju (så här långt) som om du kommit över en vettig 4drs bil...bara att "gratulera" ! :)
/ sven
Jajjemen. Ett vettigt objekt var det, men ju mer man rotar desto mer ser man av dåliga snabblagnigar och rent fusk, tyvärr.

-------------------------------------------------------

Den bildhungrige får vänta en aning då jag inte har varit allt för flitig med kameran. Samt att de bilder jag har inte är urplockade ur telefonen/kameran än.

Det som hänt sedan sist är att vänster fram har fått en ganska ordentlig omgång av svetsen. Bytt är framskärmsbalk, delar av golv, "knäcken" på längsgående balk, tvärbalken samt a-stolpe nedanför rutan. A-stolparna fram till skarven på torpedplåten har bytts ut nån gång under resans gång. Då med en bockad plåt lagd utanpå med massor av underredsgucka som det mest bärande i konstruktionen. Här gällde då upprensning och urkapning till frisk plåt samt iläggning av ny, nu dessutom med punkthål för dörrgångjärn m.m. Att jag skriver A-stolpe i pluralform betyder att jag nu plockat av höger framskärm och påbörjat renkapning och tillklippning av ny plåt dit. Skicket på den sidan var ungefär lika som vänster, fast lite sämre i innerskärmen.
I övrigt så kan jag konstatera att skärmbalkarna även de är reparerade en gång tiden. Golvet i kupén var målat med hammarlack och tydligen då som förpackningen lovar "direkt på rost". Och eventuellt så kan det ha använts nån silikonaktig massa att täta skarvar med, men det ska jag låta vara osagt då det mesta som satt löst (läs allt) har åkt in i dammsugaren. Så det som såg bra ut på håll behöver inte alltid se bra ut på nära avstånd. Lite övriga detaljer som är gjorda är kontroll och nyfettning av bakhjulslager, kompletterat, smort och justerat bakbromsjusteringarna (så nu behöver inte handbromsen vara idragen 4-5 hack för att pedalen ska ta utan att pumpa två ggr.), fixat bult å bricka till tvärstaget på bakaxeln som tydligen inte hade varit närvarande efter axelbytet, bult å bricka alltså. Tvärstaget hängde så fint i karossen... hmm...
Nu inväntar jag bara en liten leverans med småpryttlar från en av volvoveterandelsåterförsäljarna, som skärmskruvclips, fångremmar och avgasupphängningsgummi (ty lär av de tidigare ägarnas misstag och använd inte buntband att hänga upp avgassystem med).

Sen några små visdomsord på vägen. Kapa inte bort mer än nödvändigt, ty nästa gång det ska lagas på samma ställe så behöver man byta mer än första gången. Akta dig för silikonbaserade färgprodukter. Såvida du inte ska måla en spade eller kanske en traktorskopa och om du prompt skulle göra det nån annanstans så se till att det inte finns nån smuts eller rost under oavsett vad det står på burken. Satt en mutter eller bult där innan du bytte ut nåt så se till att den hamnar på sin plats igen, för den har säkert en väsentlig funktion.

Nåväl, nästa gång bjuder jag på bilder. Har någon nån fråga eller konstruktiv kritik så är det välkommet att skriva en rad.

Apropå den bortbytta Opeln så har den gått igenom besiktningen med hjälp av sin nya ägare. Kommer troligen dyka upp som gul snart.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Elegantens inbytesbil -65 4dr.

Post by Gyllenberg »

Lägg upp en bild på hur Kapitänen såg ut är du snäll!
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Elegantens inbytesbil -65 4dr.

Post by Eleganten »

Gyllenberg wrote:Lägg upp en bild på hur Kapitänen såg ut är du snäll!
Jag ska ta några bilder å uppdatera tråden lite, så en bild på Kaparn borde kunna slinka med. Den har ju trots allt ett värde för historien om bilen.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Post Reply