Lagom svårstartad B18 (-64 P1800 dubbla SU), tips?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Lagom svårstartad B18 (-64 P1800 dubbla SU), tips?

Post by rascar »

Här verkar det vara mer liv än hos oss och en P1800 är ju inget annat än en tillplattad Amazon så jag försöker:

Motorn går bra allmänt men har bilen stått någon dag så vill den inte riktigt gå igång. Varm motor däremot startar direkt, man behöver bara titta på nyckeln :)

Har haft bilen i två månader nu och försökt lite olika sätt. Alltid choke. Några tryck på gaspedalen, inga tryck, full gas, utan gas. Efter några försök så brukar bilen hosta igång på full gas lite lagom ovilligt. Man får parera gasen mellan full och ingen så kommer den till slut. Choken funkar, jag får dra ut den lite vid rödljus eftersom tomgången är lite lågt ställd.

Finns några enkla felsökningstips, vad kan det vara?
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Lagom svårstartad B18 (-64 P1800 dubbla SU), tips?

Post by Arne »

Du kanske ska börja att kolla förgasarjusteringen. Om du demonterar bägge luftfiltren och startar motorn så ser du om bägge trottlarna lyfter lika mycket vid gaspådrag. Du justerar bränslet med en sexkantig skruv mitt under förgasarna. Skruvar du in så blir den magrare, skruvar du ut så blir den fetare. Bägge förgasarna ska följas åt då du gasar så justera på bägge. Som du beskriver den så verkar det som den får för lite bränsle.
AVG
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Lagom svårstartad B18 (-64 P1800 dubbla SU), tips?

Post by rascar »

Tack. Skruvade av plastlocken och de verkade som "kolven" har för lite olja. Ska tydligen ha ATF olja och fyllas till 10 mm under hatten. Kolvarna var inte snustorra, men man såg ingen vätska så det får bli steg 1. Kan det påverka startprestandan?

Sen ryker luftfiltrena så ska jag se om jag ser att spjällen/metallridån (vad heter dom?) rör sig lika. Kan man göra det med kall avstängd motor, eller ska man varmköra och stänga av, eller ska motorn vara igång och varm?
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lagom svårstartad B18 (-64 P1800 dubbla SU), tips?

Post by Hasse63 »

Hasse63 wrote:Med en grundinställning kommer man långt. Ta dig tid att ta lös dom och rengör och följ sen stegen nedan.

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.

Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.


1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.

3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

5. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=730&st=0&sk=t&sd=a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.

Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf

En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)

Film om hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply