Page 1 of 1

Amazonen 66 skriftligt

Posted: Sun Aug 05, 2012 2:51 pm
by Rödblock
hej det här är min amazon från 66 jag renoverar det är en p13134 med b18A.
Dörrarna och bromsarna var kassa när jag köpte den. Men mer problem hittade jag på den när jag började rota under massan. Bromsarna är fixade och dörrarna men de slog sig rejält när jag svetsade dem så det blir en massa spackel på dem.
Jag ska vara i stort sett färdig i höst om ekonomin vill.
Kommer inte renovera motorn än att den får en större service.
Image
Image
Image
Image
det är mer hål nu än det var förut
Image
provtur med bromsarna
Image
Image
Image
svarvar trummorna
Image
Image
hur den står i nuläget håller på att plocka ner den, för rostlagning.

Planen är plåtrenoverad med nya gummi lister
riktigt fin lack
bakaxeln ska bli målad nångång
inredningen ska fixas till bättre skick
Besiktning.

men tills dess behöver jag en framruta.

Re: Amazonen 66

Posted: Tue Aug 07, 2012 11:58 am
by 123GT
En röd '66;a är aldrig fel ! :) Tror du att du kommer gå vidare med de dörrar du har och spackla upp dem (som du redan har skrivit) eller höjjer du nivån och gör om jobbet alt letar upp bättre beg dörrar?
/ sven

Re: Amazonen 66

Posted: Tue Aug 07, 2012 12:44 pm
by Rödblock
123GT wrote:En röd '66;a är aldrig fel ! :) Tror du att du kommer gå vidare med de dörrar du har och spackla upp dem (som du redan har skrivit) eller höjjer du nivån och gör om jobbet alt letar upp bättre beg dörrar?
/ sven
Ger spacklet en chans först. Om det inte blir bra så tar jag upp jakten på några!

Re: Amazonen 66

Posted: Sat Aug 11, 2012 1:25 pm
by Blomquist
En annan lösning skulle ju då vara, att du kapar bort den misslyckade dörrlagningen
och skaffar den större plåten istället. Finns en reparationsplåt som går
upp till kromlisten. En skarv där syns ju inte så tydligt.
Jag försöker alltid ha tryckluft till hands när jag svetsar
på känsliga ställen. Ökar arbetstakten avsevärt då kylningen
därmed går i ett nafs.

Grattis förresten, ser ut att vara en inte allt för naggad bil.

Re: Amazonen 66

Posted: Sun Aug 12, 2012 8:45 pm
by Torbo
Et triks med å skjøte inn deler på en dør:

Ta små felt om gangen kun en cm, og slå med hammer og mothold for hver cm som punktes inn.

Ved å helsveise lengre områder slå den seg garantert.

Det finns også lim til dette formålet, som er omtrent like sterkt som ås veise. Men man må lage fals for å slippe sparkling.

Re: Amazonen 66

Posted: Thu Aug 16, 2012 7:21 pm
by Rödblock
Under dagarna jag har arbetat har jag kommit fram till att bilen har blivit avställd under 80talet. Bilen såldes senare till nån kunnig person som har haft svets och kunskap men inte tid till att slutföra den så ägaren sålde den till någon klåpad person som slutförde bilen med biltema lack på orginallacken utan ens tagit bort listerna och den sista rostlagningen med spackel och silikon. Bilen besiktades på början av 90talet och gick igenom och brukades. Bilen bytte ägare många gånger. Jag är 11 ägaren. Fast det är bara en gissning :lol:

Sen det där med dörrarna vet jag faktiskt inte vad som har hänt med dem. Dem har börjat buckla ut sig eller sträcka sig så bucklorna ser inte så farliga längre. Visst det är en kant fortfarande.
Sen har jag fått ett problem jag får inte loss instrumentbrädan. jag har lossat alla skruvar och kablar och reglage. Muttern som håller rattstången.
Så nu tänkte jag det är väl bara att dra men icke, det verkar som den fortfarande sitter i rattstången. Någon som vet?
När jag fick slut på ideer hängde jag upp min lilla b20 på ett stativ och tittade lite närmare på skicket.

Image

Uploaded with ImageShack.us

framtida planer med denna motor är sänkt kompression, lättade stakar och svänghjul, trycktätad stromberg förgasare och en j29 tunnan kabinkompressor.

Re: Amazonen 66

Posted: Sun Sep 02, 2012 4:00 pm
by Rödblock
Ni får en skrifltlig uppdatering. Jag arbetar just nu såhär det jag plockar bort gör jag i ordning på så vis glömmer man inte måla eller laga något o.s.v. Så det går lite segt men snart ska jag sätta svetsen i den så att det händer lite. Ingen som har ett par dörrar över i o rostigt skick, som inte är deformerade :lol: Stay tuned.

Re: Amazonen 66

Posted: Sun Sep 02, 2012 6:11 pm
by Hasse63
Låter intressant med kompressor från en J29'a, har du provat det förr eller?? Bild?

Re: Amazonen 66

Posted: Sun Sep 02, 2012 7:32 pm
by Mackansglt
Blomquist wrote:En annan lösning skulle ju då vara, att du kapar bort den misslyckade dörrlagningen
och skaffar den större plåten istället. Finns en reparationsplåt som går
upp till kromlisten. En skarv där syns ju inte så tydligt.
Jag försöker alltid ha tryckluft till hands när jag svetsar
på känsliga ställen. Ökar arbetstakten avsevärt då kylningen
därmed går i ett nafs.

Grattis förresten, ser ut att vara en inte allt för naggad bil.
Var kan man köpa den större plåten till dörren som går upp till kromlisten?

Re: Amazonen 66

Posted: Sun Sep 02, 2012 9:01 pm
by Rödblock
Hasse63 wrote:Låter intressant med kompressor från en J29'a, har du provat det förr eller?? Bild?
nej! men det är mindre jobb än en turbo. Kompressor ägaren jag hade kontakt med ville inte dela med sig
Image

Uploaded with ImageShack.us
har dock inte exakt hur den ska sitta