betong/epoxi i kjølekanaler
betong/epoxi i kjølekanaler
Til Lundin og ev. andre med erfaring i forbindelse med turbotrim;
Hvilken betong/epoxi bruker man i kjølekanalene for å stive av motorblokken?
Merke, og hvor man kjøper er interessant!
MVH
Per-Åge
Hvilken betong/epoxi bruker man i kjølekanalene for å stive av motorblokken?
Merke, og hvor man kjøper er interessant!
MVH
Per-Åge
Team Volvo Dragster
-
- Posts: 103
- Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
- Location: Linköping
- Contact:
Tips
Här finner du nog svar på din fråga.
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
MVH PELLE//
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... ght=betong
MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Ingen vanlig vaniljfyllning !
Personligen så avråder jag numer från alla typer av fyllning oavsett om det är epoxi eller betong. Rådet är: borra mindre och ladda ner
Anledningen till att jag avråder är att man förstör cylindrarnas förmåga att på ett korrekt sätt släppa ifrån sig värme till omgivningen, detta skapar förutsättningar för distorsion av cylindrarnas form, motorn blir inte speciellt hållbar om cylindrarna antar oval form när man minst önskar det...... Jag har sett det ske på nära håll några gånger, ingen nämnd ingen glömd......!
Anledningen till att jag avråder är att man förstör cylindrarnas förmåga att på ett korrekt sätt släppa ifrån sig värme till omgivningen, detta skapar förutsättningar för distorsion av cylindrarnas form, motorn blir inte speciellt hållbar om cylindrarna antar oval form när man minst önskar det...... Jag har sett det ske på nära håll några gånger, ingen nämnd ingen glömd......!
Block filler
Om man nu kjører B20 med 90mm borr. og 73 forsterket blokk?
Hvor mye tåler den...?
Hvilken patent brukte du på Midnightblower?
Mener du at man ikke skal forsterke blokken med betong/epoxi, men heller ordne ihop separat kylning for toppen og blokken, eller at man skal kjøre med separat kylning og epoxi..?
Hva gjør du med dette problemet i B20 16v-prosjektet ditt?
Mvh
Per-Åge
PS; fungerer turbokit-mailen?
Hvor mye tåler den...?
Hvilken patent brukte du på Midnightblower?
Mener du at man ikke skal forsterke blokken med betong/epoxi, men heller ordne ihop separat kylning for toppen og blokken, eller at man skal kjøre med separat kylning og epoxi..?
Hva gjør du med dette problemet i B20 16v-prosjektet ditt?
Mvh
Per-Åge
PS; fungerer turbokit-mailen?
Team Volvo Dragster
-
- Posts: 103
- Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ingen vanlig vaniljfyllning !
Jag ser inga problem med det om man gör det på rätt sätt.J.LUNDIN wrote:Personligen så avråder jag numer från alla typer av fyllning oavsett om det är epoxi eller betong. Rådet är: borra mindre och ladda ner
Anledningen till att jag avråder är att man förstör cylindrarnas förmåga att på ett korrekt sätt släppa ifrån sig värme till omgivningen, detta skapar förutsättningar för distorsion av cylindrarnas form, motorn blir inte speciellt hållbar om cylindrarna antar oval form när man minst önskar det...... Jag har sett det ske på nära håll några gånger, ingen nämnd ingen glömd......!
Strässborra blocket samt värm upp det i arbetstemp när du borrar det samt använd ett kännt märke på "betongen"vad skulle kunna gå galet då?
Jag manar det finns ju ett antal bilar som åker med betong i blocket å jag har aldrig hört att det vart nått problem, Men förklara lite mer för det är alltid intressant med olika synvinklar på saker, Allra hälst nu när jag ska borra å ha i betong i mitt block.
MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Ej vaniljfyllning
Jag har redan delgivit min nuvarande inställning till diverse stödjande fyllningar.
Ett B20 block med 90 borr bör överleva det mesta utan hjälp av någon fyllning, det har det gjort för mig.
I projekt B20 16V så blir det förmodligen en och samma kylning av block och topp, denna topp har ju inte avgaskanalerna placerade på samma sätt som på en original 8V topp. Därmed är problemen med värmen inte densamma. Denna motor får också en vattenpump med en helt ny design på impellern, eventuell kavitation sker på ett mycket högre varvtal.
Ett B20 block med 90 borr bör överleva det mesta utan hjälp av någon fyllning, det har det gjort för mig.
I projekt B20 16V så blir det förmodligen en och samma kylning av block och topp, denna topp har ju inte avgaskanalerna placerade på samma sätt som på en original 8V topp. Därmed är problemen med värmen inte densamma. Denna motor får också en vattenpump med en helt ny design på impellern, eventuell kavitation sker på ett mycket högre varvtal.
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
En B20 med 90 borr har ca 6mm tjocka cyl foder, de ska inte behöva betongas. kom i håg att tex en cheva 350 har ca 2.5 mm på vissa ställen. jag håller med lundin att block inte ska fyllas i onödan. det blir problem med tätheten och värmeöverföringen mellan kolvringarna och block.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
-
- Posts: 132
- Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm
Cyllindervegg tykkelse
De senere B20 motorene med forsterket blokk 75-76 modell har tykkere vegger enn de tidlige blokkene. 73 modell forsterket blokk har også stor tykkelse og tomme-gjenger på alt av skruvar. Forterkningen synes i lyftargalleriet hvor cyllinder 1 og 4 har en avstivning nede i galleriet ca 5mm under anlegsytan for topplokket.
De første B20 blokkene fra 68-69 har tynne vegger ( er i prinsipp en B18 67-68 modell som er borret til B20) Disse anbefales ej borret i det hele tatt!.
MVH
Per-Åge Nygård
De første B20 blokkene fra 68-69 har tynne vegger ( er i prinsipp en B18 67-68 modell som er borret til B20) Disse anbefales ej borret i det hele tatt!.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Toppen bra
Hei Janne.
Fikk problem med dårlig emne.....
Har ikke letet opp et 2.0 emne...., om du har/har idé/ aning om et sådant, send pm eller mail. Sesongen 2004 blir med normalaspirert motor grunnet budget og tid. Om du vet om emne, kan en T04B- motor gjøres i ordning til høsten....
Nu når TTR lar deg være i fred i garaget , finnes det et telefonnummer dit (skriv i PM'en),- jeg kunne tenke meg audiens i midten av april...
MVH
Per-Åge
Fikk problem med dårlig emne.....
Har ikke letet opp et 2.0 emne...., om du har/har idé/ aning om et sådant, send pm eller mail. Sesongen 2004 blir med normalaspirert motor grunnet budget og tid. Om du vet om emne, kan en T04B- motor gjøres i ordning til høsten....
Nu når TTR lar deg være i fred i garaget , finnes det et telefonnummer dit (skriv i PM'en),- jeg kunne tenke meg audiens i midten av april...
MVH
Per-Åge
Team Volvo Dragster