Blyfritt

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Blyfritt

Post by Fredrik Lofter »

Jag funderar på att byta topp på min B20 A till en med härdade ventilsäten (SVIS) så att jag kan köra på blyfri bensin. Är det bytet något som en normalt händig person klarar eller är det något man bör låta en verkstad göra?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Blyfritt

Post by A-masen »

Jag tillhör inte dom "supererfarna" bilmekarna, men jag har skruvat av och på topplock på både B18 och B20.
Naturligtvis behöver du vanliga handverktyg. Men också en momentnyckel för återmonteringen. Sedan behöver du en lite special, en U-formad nyckel för att komma åt att dra muttrar under vipparmsaxeln när du skall efterdra vid varm motor.
Jag tänkte låna en bild från Biltema, men hittade ingen, så jag fick rita en själv i stället:
Image
I hastigheten stavade jag fel, men den klartänkte bortser från det. Vad som är rätt nyckelvidd vet jag inte i nuläget, men det finns andra som kan det här på forumet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blyfritt

Post by QV »

Någon sådan nyckel äger inte jag och jag har efterdragit toppar.... Funderar på om jag har saknat den men nej. Behövs den verkligen?

Det "svåra" med ett toppbyte är att få blocket och topen ren. Själv använder jag vassa stämjärn.
Nästa "bekymmer" är att få packningen rätt. Där använder jag två topplocksbultar som jag har kapat bort skallen på och sågat ett mejselspår i.

För övrigt är det bara tungt att lyfta men är man normalbegåvad och läskunnig så klarar man ett topplocksbyte. Det finns alltid fallgroppar så som ventiljusteringen som nog är det svåraste momentet.

/Janne

Verkstad NEJ
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Blyfritt

Post by A-masen »

Det är möjligt att det finns andra trix att efterdra toppen, men när det var aktuellt för mig fick jag låna en sådan U-nyckel och en momentnyckel av en proffesionell mekaniker (som hade renoverat motorn för övrigt åt mig).
Detta är många år sedan men jag minns att man kunde lätt konstatera att nyckeln var oersättlig för just det jobbet när man såg delarna på plats.
Men som sagt, finns det andra alternativ och metoder så skall man naturligtvis utnyttja dom.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Blyfritt

Post by Torbo »

Ellers tar det bare et par minutter å skru vipparmsbryggan av (suksessivt, for at den ikke skal bøyes.
Til sammen fire min ekstra, og det ahr man vel tid til?
Da kommer man lett til boltene....
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Blyfritt

Post by StefanM »

dessutom kan man ju fråga sig hur mycket man kör med bilen ifråga? Handlar det bara om hobbymil per år så skulle jag bara tuta och köra utan att göra nånting och den dagen det blir problem kan man ju lyfta på toppen och åtgärda det som behövs och köra vidare.
Man ska ju vara medveten om att det ska till åtskilliga tusentals mil innan det händer nåt speciellt........
Jag har själv kört bruksbil på blyfritt i säkert tiotusentals mil i olika bilar utan att ha råkat ut för nå fel bara för att bränslet är fel.

En del verkar ju tro att motorn ögonblickligen brinner upp om man kör nå längre sträckor utan blyersättning.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Blyfritt

Post by Torbo »

Enig med SteranM!
Alle kan kjøre blyfritt, dette er bevist igjennom tusener biler og millioner av kilometer i de siste årene! Ingen jeg vet om har hatt problemer med det!
om toppen likevel skal ha, kan man vurdere dette ut fra økonomi osv...

Dessuten kan det nevnes at når ventilsetene er banket av ventiler en million ganger så blir de knallharde, som herdet. DET vet aller som har slipt ventiler. Ved første sliping på en innkjørt motor må man anstrenge seg for å komme igjemmon det "herdede" skiktet. Så går fresinngen lett manuelt.

Dessuten har ikke alltid bly eksistert, det kom som en oktanhever på 50-tallet, og før den tid kjørete alle blyfritt, med ventiler rett i støpejernet.

Det du heller akn vurdere er å bytte/sette på ventiltetninger på ventilstyringene.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Blyfritt

Post by Arne »

Detta stämmer om du har en topp som gått många tusen mil och som inte varvas för hårt. Har du däremot nyslipade ventiler och kör blyfritt utan blytillsats då kommer det inte att hålla.
AVG
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Blyfritt

Post by Fredrik Lofter »

Tack för kloka ord, kommentarer och till och med en bild! För mig handlar mitt Amazonkörande till 100% om en hobby och vi talar här om 10-20 mil per år. Fast det är ibland skillnad på vad man behöver göra och vad man kan göra: byta till blyfri topp kan vara ett hobbymoment det också. Antagligen lärorikt dessutom.

Vad kör ni på för oktantal? 95 oktan blyfri rakt av (utan blyersättning)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Blyfritt

Post by Arne »

Jag har en blyfrikonverterad topp och kör på 95 oktan blyfritt. Bilen är en PV Sport -66 med lätt trimmad B18 D
Amazonen kommer också att få blyfri konverterad topp, men en B20E topp.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Blyfritt

Post by A-masen »

Bara som ett inlägg i raden av dom andra: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Notera att en av utredingsmännen i rapporten är Per Gillbrand. En av dom män som ligger bakom just Volvo B18 B20. Hans utlåtande borde väga tungt. Naturligtvis dom andra också.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Blyfritt

Post by StefanM »

Arne wrote:Detta stämmer om du har en topp som gått många tusen mil och som inte varvas för hårt. Har du däremot nyslipade ventiler och kör blyfritt utan blytillsats då kommer det inte att hålla.
vad grundar du det på? Jag har genom åren skruvat med massor med bilar och renoverat toppar med slipade ventiler och säten och har kört dessa åtskilliga mil utan nå som helst problem.
Anser nog att det är tvärtom, har du en topp som är otät och sätena är fula på så accelerar slitaget med blyfritt. Har du däremot slipat lite och sätena är okej så ska det säkerligen till en herrans massa mil innan det är dags att åtgärda igen.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Blyfritt

Post by Torbo »

Samme erfaring her som StefanM.
Jeg savner også dokumentasjon fra Arne!?
Norges Automobil forbund i Norge hadde er tyvelalls biler av type 240, hvor mange av dem ble kjørt med blyfri bensin. Importøren sa som Arne, at dette ikke gikk og motorene kom til å skjære seg!
Hvor hadde de det fra? De hadde ingen forskning eller noe som helst bakgrunn for å si det. Kun et mulig selvforsvar for potensielle feil, som kunne ha helt andre årsaker.

Motorene til NAF ble hele tiden sjekket med tanke på ventilslitasje, og det kunne ikke måles noen hundredels slitasje utover normalt på 20 000 - 60 000 km. Ingen feil ble funnet og motorene gikk bedre, tennpluggene holdt lenge.

Men så ble det forsket videre og minst to topplokk ble tatt av for å sjekke både ventiler og sotdannelse. Igjen - ingen feil eller unormal slitasje funnet! Men det var et faktum at motorene var renere innvendig! Og derved bedre motorgange.

Selv kjørte jeg en Renault 18 på den tiden da den blyfrie bensinen kom, og etter over 100 000 km kunne jeg ikke måle endret ventilklaring, og ingen andre problemer. Men tennpluggene kunne jeg kjøre med i 30 000 til 40 000 km da de holds seg rene, og ga aldri "blyoverslag", som kunne forekomme tidligere med blybelegg på isolatoren.

Jeg kjørte vel til sammen ca. 180 000 km med den motoren før rust og andre ting oppstod. Motoren var lige bra da den ble vraket ved over 340 000 km totalt på motoren.

Og den samme importøren av Volvo importerter ogs Renault, og sa det samme: Det vil ikke gå! Det vil ikke holde lenge motorene vil skære seg!
Den sannheten oppfattet jeg som den var sagt av uvitende teknisk sjef, uten begrunnelser og faglig dokumentasjon. Jeg holdt på å si at "Selvsikkerheten øker vel her med kvadratet av uvitenheten!" - Jeg sa det ikke, da jeg heller ikke var sikker på noe før ting var prøvd... men det jeg registrerte at min mistanke - "uvitenheten" stemte!
Dessuten har jeg sluttet med å tro på julenissen (tomten)..

Rapporten (pdf-en) over er heller ikke skremmende for bruk av blyfri bensin på myke ventilseter.
Og det er ingen tallverdier om konkrete målinger, kun uttalelser og antagelser.

Det som står i rapporten er at kontroll av ventilklaringen gir bilde av slitasjen. Men her skal man være klar over at en hundredels slitasje p åsetet vil med føre to hundredels utslag på ventilklaringen, da ventilsetene stå 45 grader i setet.

men skal man kjøre rally, racing og annen hard drift, kan jeg ikke nekte for at hardere seter og Racinventiler av f.eks. rustfritt manganstål kan være enbra optimalisering. Men for deg og meg og de fleste andre et dette bortkastede penger.

Jeg har også i min tid overhalt en rekke motorer tilbake fra 60-tallet, og har derfor litt erfaring på motoreteknikk.
Jeg er kanskje litt bombstisk her, men blir det motdatte bevist, så kan jeg godt ta en diskusjon videre.
Denne diskusjonen er lagt på is for flere år siden i mine kretser, da tusenvis av biler i Norge ikke fikk de problemene mange bilimportører hevdet skulle skje!

Som sagt er det bedre å optimalisere oljeforbruk, forgasser og tenning. Og kanske polere bilen en gang ekstra i året om man skulle får et energioverskudd. Det er bedre investering, både for helsen, musklene og bilen!
Last edited by Torbo on Wed Aug 22, 2012 8:36 am, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blyfritt

Post by QV »

Om jag kommer ihåg rätt från rapporten så får man slitage över 4000 varv = 120 på 4 växel.
Sedan uppkommer slitage vid 75% belastning = kraftig uppför på hög växel eller släp husvagn.

Så för en som endast kör några tiotals mil om året så klarar man sig utan men vill man ha det så skall man ha det. För känner man sig "osäker" så brukar man inte bilen och det är helt fel!

Själv så har jag en konverterad topp men jag försöker köra +500 mil om året och eftersom jag har den i tjänsten så blir det rätt mycket motorväg (har hunit med 300 tjänstemil i Amazonen i år). I en Amazon tankar man 98 :mrgreen: visst kan man köra med 95 men för mig får jag glödtändning ibland när man stänger av motorn och det är inte kul.

/Janne

Som det ser ut just nu så måste jag bruka bilen i 10-15 år till innan bensinen har kostat mera än renoveringen så priset på soppan är rätt ointressant....... själv betalde jag 2500 för konverteringen av toppen och det är ju inte en stor summa i en Amazonrenovering, det finns måga saker som är dyrare och inte tillför något i driftsäkerhet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Blyfritt

Post by Torbo »

Skjønner den... Og mange av oss vil jo ha de beste uansett. Så med tanke på investeringen blir man ikke fattig, og dette er jo en også en smak sak. Og det beste er jo godt nok, bare for å ha sagt det!
Det er jo alltid en god følelse av å ha noen som holder lenge og lengre enn lengst. Og jeg må tilstå at jeg på mange områder ikke sparer på tingene selv bestandig.
Jeg vet jo eksempelvis at jeg kunne klart meg med en 6-boltet veivaklsing, men valgte er forsterket med 8-bolter til svinghjulet, og M-stakar. Jeg kunne også brukt billigere og mindre ventiler enn de racingventilene jeg har osv. så alt dette men å har litt overdim. er ikke fremmed for meg.. men ventilsetene er rett i gjutjernet og de har ikke gitt økt ventliklaring på min B22 motore i løpet av minst 40 000 km etter overhaling, så jeg føler meg trygg.
Men noen av oss setter jo også på mye ting og tang på motor og i bilen som man ikke har bruk for, så investeringen er ikke verdiløs, det er ikke det jeg mener. Derfor skal jeg ikke "kaste stein i glasshus", men jeg har bare trukket fram fakta som holder i praksis.
Men når de fleste motorene går flere hundre tusen km uten problemer, kan man velge dette bort om ikke økonomien tillater det.
Hva folk gjør blir jo det samme. Det må man selv vurdere. Men de Volvo-motorene jeg har åpnet har for det meste hatt sotproblemer på setene og ikke slitasje. Men andre har nok mer erfaring på Volvomotorer enn meg, men ang. motorer generelt har jeg sett mange innvendig og ikke sett setesliasje som noe problem.

Så ventildeflektorer er viktig også på B18 og B16, som ikke har det originalt. Her har jeg kortet styringene med tre millimeter og dreid ned diameteren øverst slik at B20 tetninger går på.
Men denne B20 har vel slikt originalt, om jag inte har missat nogot ang. modellvarianter?
Post Reply