Misstänkt bedrägeri på tradera

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Amazon »

Brukar surfa in på tradera lite då och då för att se vad som kommer ut i amazonväg. Härom dagen hittade jag mina egna delar ute på auktion där, i vart fall har säljaren använt sig av mina bilder i sina auktioner. Auktionerna det gäller är följande:

http://www.tradera.com/volvo-nos-auktio ... _161794813

http://www.tradera.com/amazon-delar-b16 ... _161838710

http://www.tradera.com/amazon-nos-aukti ... _161838804

Bilderna är tagna av mig hemma i mitt hem med min kamera och delarna i fråga ligger i säkert förvar hemma hos mig. Säljaren i fråga har andra auktioner också som kan ses på följande länk:

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... nr=1840372

Om det bara är så att säljaren har lånat mina bilder eller om det är bedrägeri låter jag vara osagt. Säljaren har varit medlem i några år men kontot kan ju ha blivit kapat? Vissa av delarna är i vart fall väldigt svåra att hitta, inte minst de äldre strålkastarpottorna med fästringar och inre sargar.
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by A-masen »

Har Tradera någon sorts redaktion, eller huvudkontor? Kontakta dom i så fall.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Amazon »

De har en funktion som heter "anmäl till granskning" den har jag tryckt på och förklarat vad det handlar om. Har även mailat säljaren och bett han ta ner auktionerna eller ändra bilderna.
Volvo P1200VB 1958
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Amarace »

Sånt där är oerhört dålig stil, nu vet man ju inte om han bara stuvat dina bilder men har sånt i samma skick till salu, eller om det är en bluff.

Jag har köpt ett emblem av honom, risigt skick "Volvo 121", hamnad epå 22kr, men döm om min förvåning då han vägrar skicka med annat än DHL, med frakkostnad på 60kr, för ett emblem som väger några gram. Så det var första och sista gången jag handlade av honom iaf.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Blomquist »

Lustig statistik om man kollar på Tradera.
Mängder av jättepositiva omdömen, och så med jämna
mellanrum, rena motsatsen där till och med polisanmälan finns omnämnt.
210 -64, 223 -68
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by kim »

Riktigt illa av Tradera att hans auktioner fortfarande ligger uppe, borde varit portplockade nu, när hela dan har gått.
Har sett detta förut, när folk med en del neg omdömmen tröttnar och det kommer massor med godisauktioner, för att de sen
avaktiveras för att senare ploppa upp senare med nytt alias. Gäller att va vaksam som köpare.
Han borde polisanmälas för bedrägeriförsök.
mvh Kim
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Amazon »

Nu har tradera stängt ner auktionerna. Det är ju möjligt att han faktiskt har sakerna men att sno andras bilder utan att fråga och sen inte ens nämna det i auktionen är inte ok. Sen har han fortfarande bemödat sig att svara på mailen jag skickade till honom.
Volvo P1200VB 1958
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Caltex »

Och så har han ute min växelspaksknopp också. (Tack för tipset Amazon)
Har anmält säljaren till tradera + Mailat honom .
Tradera borde stänga ner såna här typer betydligt fortare än vad de gör.
/Tobias
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by kim »

Va e oddset på att han skulle ha de NOS prylarna hemma, som du lyckats hitta efter år av letande Amazon. Minimala för att inte säga
obefintliga. Tråkigt att de inte tar bort de andra auktionerna, nu ser det ut som några tyvärr blir lurade på stora summor pengar
för GT grejjerna som troligtsvis åxå ej existerar förutom på bild.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by granfot »

Detta diskuteras lite på Facebooksidan för Svenska Volvo Amazon-klubben med, och enligt Amazon-gubben så är kontot kapat och han har kontaktat Tradera för att få det nerstängt.
Hej, kolla denna länk. (Länk till blocket som jag väljer att inte ta med här.)
Blir tvungen att använda mig av Blocket då någon har kapat mitt Tradera konto!
så ser ni annonser med Amazon-gubben till logg namn så vill jag bara säga det att de är inte jag! Var uppmärksamma på att det finns folk som kapar era konton och luras! Jag har ringt till Tradera om detta och jag hoppas att dom i sin tur tar bort kontot och tar detta på största allvar!!!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Amazon »

De får snabba sig på att lösa situationen, bara två dagar kvar på auktionerna nu.
Volvo P1200VB 1958
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by Amarace »

granfot wrote:Detta diskuteras lite på Facebooksidan för Svenska Volvo Amazon-klubben med, och enligt Amazon-gubben så är kontot kapat och han har kontaktat Tradera för att få det nerstängt.
Hej, kolla denna länk. (Länk till blocket som jag väljer att inte ta med här.)
Blir tvungen att använda mig av Blocket då någon har kapat mitt Tradera konto!
så ser ni annonser med Amazon-gubben till logg namn så vill jag bara säga det att de är inte jag! Var uppmärksamma på att det finns folk som kapar era konton och luras! Jag har ringt till Tradera om detta och jag hoppas att dom i sin tur tar bort kontot och tar detta på största allvar!!!

Han skriver inte när kontot blev kapat? (Amazongubben alltså)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by skrotnisse »

såg han lagt ut fler annonser nu på nya pv och duett delar fast nu med bilder från något företag,
och nu står det EJ avhämtning i annonserna, måste ju betyda att det inte finns några delar!
konstigt om det blivit kapat då han verkar ha skickat delar nyligen för fått ett positivt omdöme senast igår!
men har varit mycket skumma auktioner från honom förut bla med en högerstyrd amazon combi, 2 gånger tog han bort annonsen när den vart ute ett tag, sen sista gången den var ute (även lika med flera andra bilar han haft på tradera) så bjöd han troligen med en annan tradera användare, för den användaren bjöd över direkt nån la bud ända tills dom kom upp i det priset han hade dom på i vanliga annonser,, den höger styrda combin ropa han tillbaka själv,,för dom sista gångerna han visat bilder på bilar i sin verkstad så synns den i bakgrunden,, så allt verkar väldigt skumt. totalt 18 negativa omdömen är väl rätt mycket?
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by kim »

konstigt att Tradera inte stängt hela hans konto i och med att han säger att han hört av sig till tradera. Man borde egentligen gå in och
maxa budeen ordentligt för att rädda de stackare som nu torskar Gt ratten är ju uppe i över 7000 kr, problemet är ju
att man säkert åker på massa neg omdömen som hämd om man ropar in allt
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Misstänkt bedrägeri på tradera

Post by kim »

konstigt att Tradera inte stängt hela hans konto i och med att han säger att han hört av sig till tradera. Man borde egentligen gå in och
maxa budeen ordentligt för att rädda de stackare som nu torskar Gt ratten är ju uppe i över 7000 kr, problemet är ju
att man säkert åker på massa neg omdömen som hämd om man ropar in allt
Post Reply