Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
bilanalfabeten
Posts: 5
Joined: Mon Feb 28, 2011 1:02 pm

Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by bilanalfabeten »

Tänkte dela med mig av lite gammalt material från tiden för invigningen av Torslandafabriken.
Det hela är en ganska påkostad kartong som innehåller en bok om Torslandafabriken, Ratten med stort Torslandaspecial och till sist en produktbroschyr för Amazon. Jag antar att allt är i ett kit, men det kan också vara så att kartongen och boken hör ihop och det andra bara råkar ha hamnat tillsammans med boken. I vilket fall är det i bra skicka och härlig känsla i bilderna.
Håll till godo!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by QV »

Boxen innehåller
Ratten nummer 2
Boken torslandafabriken
Årsredovisning 1963
Boken Gårdar i gränsmark
och tydligen 4 vykort som jag inte har.....

/Janne

Detta är inte 100% säkert
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
bilanalfabeten
Posts: 5
Joined: Mon Feb 28, 2011 1:02 pm

Re: Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by bilanalfabeten »

Jaså boken om gårdar i gränsmark skall vara med i boxen? Jag trodde att någon bara lagt i den i boxen för att den passade.

Vykort har jag inte sett till några heller, men jag får titta lite extra. Inte heller årsredovisningen, men kan kanske printa ut 2011 års från nätet om man är intresserad? :D

Vet du hur man fick denna boken när det begav sig? Kom den till alla Volvoägare?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by QV »

boken är gjord av VOLVO, läs första inledningen så ser du att det är berättelsen om den mark som har fått gett vika för fabriken.

Boken är tryckt i 10,000 ex men endast 3,000 av dessa är inbunda. Så det är max 3000 boxar utgivna så den har inte gått ut till alla. Kanske till aktieägarna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by QV »

Har till klubben köp in en box till.

Den boxen föll till föga eftersom det fanns med svarsbrevet från VOLVO där dom tackade för svaret och gav mera info om invigningen. Även deltagarförteckningen och menyn samt agendan för dagen var sparad samt de små visitkorten där bordsplaceringen var visad. Tidningen ratten var urplockad för att de skall få in "allt extra" men inga vykort (om de nu skall finnas några).

Lite vingslag från 64 alltså.
Påkostad är det med många tryck i relief.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
bilanalfabeten
Posts: 5
Joined: Mon Feb 28, 2011 1:02 pm

Re: Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by bilanalfabeten »

QV wrote:Har till klubben köp in en box till.

Den boxen föll till föga eftersom det fanns med svarsbrevet från VOLVO där dom tackade för svaret och gav mera info om invigningen. Även deltagarförteckningen och menyn samt agendan för dagen var sparad samt de små visitkorten där bordsplaceringen var visad. Tidningen ratten var urplockad för att de skall få in "allt extra" men inga vykort (om de nu skall finnas några).

Lite vingslag från 64 alltså.
Påkostad är det med många tryck i relief.

/Janne
Förstår inte riktigt: Köpte du boxen av Volvo? Har de i så fall kvar exemplar av den?
Vad betalade du?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bok om Torslandafabriken i tjusig kartong!

Post by QV »

Nej funnen på ett antikvariat i Göteborg.

Denna var dyrare än den "normala" prisbilden (800) vilket jag prutade lite på men frakten åt upp prutet.
Att jag betalde summan beror endast på de medföljande papperna. Hur många sparar på menylistan och deltagarförteckningen i 50 år...

Min privata fann jag på ett antikvariat för 200 så prisbilden är rätt bred

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply