Page 1 of 3

~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 7:49 am
by kamikaze
Hej,
Har fått tag på en B20 med en M41 Typ J till min kombi.

Funderar nu på en lätt trimmning men har lite begränsad erfarenhet på dessa motorer.

Det jag är ute efter är en bil med bra/vettig bränsle ekonomi, men skulle vilja ha den lite piggare för att hänga med lite bättre i trafiken och så. Bilen är och ska fortsättningsvis vara en pålitlig bruksbil.

Fundering på att:
Ta av 1,5-2mm på toppen
En mild trimkam (men vet inte vilken)
och en lämplig förgasare till detta. Budgeten tillåter inte dubbla webrar eller så. Vet om en tvåports weber med insug i behov av genomgång som jag skulle kunna få för en billig peng. Men har även tittat på SU-förgasare, men är lite tveksam till dom så många i mina trakter säget att dom är "törstiga och värdelösa"

Vad tror ni vore den bästa konfigurationen? Krav är: Inte över 1liter milen vid normal körning samt hållbarhet.

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 8:30 am
by Devil
K eller D-kam,36 DCD Weber, portad topp med tillfixade förbränningsrum och planad till ett kompförhållande på 10:1 blir nog perfekt till din vagn! Inte så stor kostnad. Ev en nyare kam som är ungefär lika som K eller D. En bruksmotor som kan ryta ifrån 8)

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 11:12 am
by kamikaze
Rivit ner och tittat nu, Kammen som sitter där är märkt med CJ i bakkant och med A i fram kant. Ingen höjdare antar jag?

I övrigt så var det en possitiv överraskning, kolvarna var kalasfina och bara en svag antydan till vändkanter i loppen.

Ska väga in kolvar och stakar i eftermiddag, blir spännande att se vad som skiljer.

Kommer at hona loppen och beställa nya ringar till kolvarna. Men i övrigt verkar inget behöva bytas. Förrutom kamdrevet då, Skadade kanten på ett par tänder när det skulle av.

Någon annan känd svaghet som bör ses över, bytas eller modifieras när allt ändå är isär?

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 11:49 am
by kamikaze
Kolvar invägda ihop med stakar.
1: 1670,3g
2: 1660,9g
3: 1657,1g
4: 1655,1g

Alltså diffar det 15,2g mellan tyngst och lättaste. Tycker att det verkar mycket men det är snart åtgärdat.

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 4:05 pm
by QV
15 gram är mindre än 1%.

Skall man ta bort för ballansens skull så dör man väga delarna separat men det hade su kanske redan tänkt ut.

Ny oljepump tycker jag att man monterar.

/Janne

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 5:20 pm
by kamikaze
Jo, olje, bränsle och vattenpump blir bytt.
Såg att en sats med kolvar inte var då dyr som jag trodde så det blir nya kolvar med ringar med.

Motorn är en B20A, vad jag kan utläsa på motornummret (49 8030 29232), någon som har koll på vilket år den är ifrån?

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 5:35 pm
by gudu
Eftersom jag nyss frågat om dessa saker.

Elleman menade att kolvar och stakar oftast var tillräckligt bra men svänghjul och vevaxel var större ide att balansera. De är tillverkade på olika ställen och inte samvägda.

Oljepump skulle absolut bytas mot b20 modell, om man har b18, men för att få plats behöver även tråget bytas (eller bankas lite)

Detta är vad jag hört men egentligen inte vet utan märker snart, eller troligare till våren.

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 6:13 pm
by Arne
Har aldrig hört talas om att man ska banka ut oljetråget för att sätta i en B20 oljepump. :shock:

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 6:37 pm
by kamikaze
Arne wrote:Har aldrig hört talas om att man ska banka ut oljetråget för att sätta i en B20 oljepump. :shock:
Det vet jag inte men motorn ifråga är ju en B20, så..

Frågan återstår, har försökt läsa mej fram till lämplig kam. Verkar som att jag idag har en A-kam. Räcker den eller vad finns det annars som skulle kunna passa till en bruksbil? VIll ha ett ganska snällt register med fokus på botten och mellan register. Räknar inte med att varva motorn över 5000varv och kommer oftast att köra landsväg. Väljer lite mellan en C och en D-kam..

Re: ~120hk i B20

Posted: Sun Aug 26, 2012 6:50 pm
by Nilsson`s
Hej!
Angående kammen skulle jag nog tittat på Folkraceshop´s fsv717 kam.
Lite mindre duration och lite mindre lyft än en K&D dock samma nockvinkel 111grader.

http://folkraceshop.se/volvo-b20-fsv717 ... gory_id=98

//Danne.

Re: ~120hk i B20

Posted: Mon Aug 27, 2012 6:18 am
by gudu
Arne wrote:Har aldrig hört talas om att man ska banka ut oljetråget för att sätta i en B20 oljepump. :shock:
Intressant...

Re: ~120hk i B20

Posted: Mon Aug 27, 2012 11:03 am
by kamikaze
Tack för hjälp med val av kam. FSV717 från folkraceshoppen verkar vara precis det jag letar efter. Dessutom så rekomenderade dom samma kam när jag beskrivit mitt behov. Så nu är den iaf. beställd.

Nästa fundering är om jag ska fixa till den topp jag har eller om jag ska leta upp en E-topp (för blyfritt). Har alla maskiner som behövs för att slipa in ventiler och säten. Får se..Hoppas på att hitta någon trevlig topp i Degerberga på Lördag.

Re: ~120hk i B20

Posted: Mon Aug 27, 2012 11:06 am
by kamikaze
QV wrote:15 gram är mindre än 1%.

Skall man ta bort för ballansens skull så dör man väga delarna separat men det hade su kanske redan tänkt ut.

Ny oljepump tycker jag att man monterar.

/Janne
Jo Procentuellt så är det inte så mycket. Men jag försöker föreställa mej 15g obalans i 5000rpm.. Och jämför med om jag skulle ha ett framhjul som är felbalanserat med 15g.. Kanske inte den bästa jämförelsen men...

Re: ~120hk i B20

Posted: Mon Aug 27, 2012 4:56 pm
by Torbo
På en måte er dette en god sammenlikning, da det gir ettertanke. Her ville jeg filt av stemplene til jeg fikk samme vent innefor 1-2 gram. Det skal jo ikke være så vanskelig.

Re: ~120hk i B20

Posted: Mon Aug 27, 2012 5:48 pm
by Hasse63
Tillåten viktskillnad mellan kolvar i samma motor är 10 gram, allt enligt verkstadshandboken.

:wink: