Page 1 of 1

vaxellåda

Posted: Sun Aug 26, 2012 5:48 pm
by radiv64
Hei

skal skifte pakning og simring bak på gearkassen/vaxellådan
trenger man spesialverktøy for å løsne mutteren på akslingen bak på gearkassen/vaxellådan ? i så fall hva slags,har gearkassen/vaxellådan løs,men det virker vanskelig å få løsne mutteren med vanlig pipenøkkel

Re: vaxellåda

Posted: Sun Aug 26, 2012 8:02 pm
by QV
har använt hylsa och muttermaskin (som vanligt) när jag tar bort muttern.
Muttern och medbringaren det lätta sedan tar det tid (för mig) att få bort huset för drivning av hastighetsmätarvajern.

/Janne

Re: vaxellåda

Posted: Sun Sep 02, 2012 3:54 pm
by radiv64
hei takk for tipset, muttermaskin fungerte kanon ! resten var ikke noe problem.

Re: vaxellåda

Posted: Mon Sep 03, 2012 11:13 am
by radiv64
hei

hvor mye olja skal jeg fylle på vaxellådan 1 liter ?Og hva er det som er den beste typen olja at anvanda på vaxellådan ?

Re: vaxellåda

Posted: Mon Sep 03, 2012 2:12 pm
by Ola O
SAE 80 Växellådsolja kvalite GL1

Re: vaxellåda

Posted: Tue Sep 04, 2012 5:53 pm
by QV
Det där med olja skall man inte fråga utan bara läsa i instruktionsboken.

Har man M40 så rekomenderar boken SAE 80 (om jag kommer ihåg rätt)
Man man M41 (samma låda med lite mera olja i) så rekomenderar man SAE 30 olja
Senare varianter av M41 skall tydligen gilla ATF men det är inget jag studerat.

Det viktigaste är som vanligt att man skall byta frekvent... för det verkar vara väldigt stort spectra med oljor som passar. Någon olja är naturligtvis bättre än de andra men en billigare med tätare byten fungerar nog lika bra till sommarbilskörning. Kör man bana eller otroligt hårt så bör man naturligtvis ta med det i beräkningen men för oss vanliga dödliga som mera glider runt är det inte så kinkigt.

/Jan

Lådan fanns 1962.
1980 ansågs lådorna outslitliga
nu vet vi bättre men oljorna nu på 70 talet var inte bättre än de som finns nu...
så plocka en ur hyllan, det blir nog bra