Dør (2d) kan ikke åpnes fra yttersiden.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Dør (2d) kan ikke åpnes fra yttersiden.

Post by AMZN65 »

Jeg har en plan om å renovere dørmekanismen på passasjersiden, fordi den ikke fungerer skikkelig.

Problem:

Det går ikke å åpne døren fra yttersiden. Det skjer ingenting når man trykker på trykknappen. Når man benytter nøkkelen og låser opp så går det å åpne døren, men straks man lukker døren igjen kan man ikke åpne den igjen.

Det går fint å åpne døren fra innsiden.

Jeg har demontert dørhandtaket i dag og kan se at den ene "tannen" på siden/spissen av trykkstangen er borte.

Hva bør man gjøre med et slikt problem, foruten å bytte trykkstang?

Mvh

JRO
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dør (2d) kan ikke åpnes fra yttersiden.

Post by QV »

Vill du kunna låsa bilen så måste tryckstången bytas.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Dør (2d) kan ikke åpnes fra yttersiden.

Post by AMZN65 »

Nå har jeg byttet trykkstangen. Nå kan jeg låse bilen fra yttersiden og det er mer stabilt å kunne åpne døren fra utsiden. Likevel låser bilen "seg selv" noen ganger og man må da bruke nøkkel og låse opp for å kunne åpne døren fra utsiden. Man kan låse bilen med trykkstangen fra innsiden/inne i kupéen, men når man trekker denne opp kan man ikke åpne bilen fra utsiden. Det virker som man ikke kan låse døren opp fra innsiden, med andre ord.

Jeg har forsøkt å inspisere låsemekanismen fra innsiden av døren, men kommer ikke fram til noe vettig.

I tillegg kan jeg nevne at når man åpner døren og lukker den opp så tar det 1-2 sekunder så høres en tydelig "knekk" fra låsemekanismen. Det virker som at noe henger fast inni der. Jeg har sprayet inn store mengder 5-56, uten at det har forandret problemet...

Tips mottas med takk! :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dør (2d) kan ikke åpnes fra yttersiden.

Post by QV »

Nu är det ett tag sedan jag skrev artikeln om dörrhandtag.

Men det verkar vara som att du har två "problem"
Man skall kunna lås/lås upp från insidan, detta torde vara ett problem mellan "konppen" och låsmekanismen i dörren.
För om jag kommer ihåg rätt så är det inte samma länkar från "knoppen" som från "nyckellåset"

Har du något extra lås (i dörren) att byta med?

/Jan

"knoppen" = plastbiten som man drar/trycker när man låser upp/låser innefrån
"nyckellåset" = man använder nyckel från utsidan.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Dør (2d) kan ikke åpnes fra yttersiden.

Post by AMZN65 »

Takk for svar!

Det stemmer, det er ett stag fra nøkkellåsen og ett stag/link fra trykknappen inne. Linken fra knappen inne går angivelig inn på samme sted som det lange staget fra håndtaket som man åpner døren med fra innsiden. Det ser ut til at det er en hake/mekanismedel i hovedlåsmekanismen som ikke åpner seg eller løfter seg nok når man trekker trykknappen opp. Det løfter seg/åpner seg mer når man bruker nøkkelen.
I tillegg så låser bilen seg selv... Nesten som at noe siger ned gradvis etter å ha smelt igjen døren 2-3 ganger...

Får kanskje finne en dør og bytte hele mekanismen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply