1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Kan noen hjelpe meg å se hva som er galt siden støtfangerna inte passar? De følger ikke karosseriet pent. Kan noen fortelle hvordan de justeres? Er det noe galt med underkanten på framskjermen på høyre side?

Image

Image
Last edited by AMZN65 on Wed Dec 18, 2013 8:16 pm, edited 1 time in total.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by Arne »

Det ser ut som det yttre fästjärnet är nerbockat för mycket så stötfångarböjen pekar neråt.
AVG
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Arne wrote:Det ser ut som det yttre fästjärnet är nerbockat för mycket så stötfångarböjen pekar neråt.
Det hørtes logisk ut.

Skal støtfangeren være tett inntil karosseriet på midten?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by Arne »

Springan mellan stötfångare och front ska vara lika stor under hela fronten, stötfångaren ska inte ta mot fronten på något ställe. Jag tror du har någon felbockning på stötfångarens fästjärn, för som det ser ut på bilden verkar springan vara större även på mitten under fronten. Om du bockar upp även de inre fästjärnen vrider stötfångaren upp sig på mitten så springan där blir mindre. Sen måste du kompensera och vrida de yttre fästjärnen så stötfångarböjarna ute vid hörnen hamnar rätt.
AVG
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Takk for hjelpen. Det skal jeg forsøke. Bilen har vært kollidert og derfor er nok fästjärnen ikke rette. Jeg skal prøve å finne noen som er rette og bytte disse og få den rett igjen.

Bilder kommer i prosessen :)
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Tjenare!

Har fått tilgang på en hyfsad garasje til å både parkere bilen og å skru. Så etter mange år stillstand ruller prosjektet videre som, bokstavelig talt, et rullende prosjekt.

I går var jeg hos Autogrip og Amazonen fikk nye dekk. Dimensjon ble 195/65-15 som jeg synes ble ganske bra. Ble bedre komfort også. Poster før/etter bilder:

Før:
Image

Etter:
Image

Før:
Image

Etter:
Image

Image

Har begynt på noen prosjekter til.

Først ut er å bytte calipere foran. Niplene på bilen passer ikke på de nye caliperne. Antakeligvis er caliperne originale fra 1965. Gikk på Biltema og kjøpte 3/8"-nipler. Disse passer på de nye caliperne fra Jørgenrud/VP-Autoparts. Nå venter jeg på nye bremserør med nipler på. Det var feil på den ene caliperen så jeg må vente på en ny fra Jørgenrud. God service har de iallefall. Forhåpentligvis får jeg denne på torsdag.

Image

Image

Så får man lakkere litt mens man venter...

Image

Har også byttet til KYB gassdempere foran og byttet ut noen deler på forgasseren.

Legger nok ut litt flere bilder senere.

Ha en trivelig mek-dag :)
Last edited by AMZN65 on Wed Dec 18, 2013 8:21 pm, edited 1 time in total.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

I kveld byttet jeg luftfilter i ved å åpne filterbeholderen og bytte ut filteret med et filter fra Biltema. Oppskriften jeg fant her på forumet fungerte bra.

Byttet økonomimembran o tok ned flottørkammeret etterpå for å sette inn større dyser.

Begynt å åpne falsen:
Image

Falsen er åpnet:
Image

Åpen med gammelt filter:
Image

Ganske riktig mest skit ved innsuget:
Image

Fullt av skit:
Image

Nytt filter øverst og gammelt nederst:
Image

Passer direkt:
Image

Falsen klemt på plass igjen:
Image

Forgasserens flottørkammer:

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by AMZN65 on Thu Dec 26, 2013 1:06 am, edited 2 times in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by A-masen »

Bra jobb!

En plåtkant har ju en brist i att den kommer att gå av till slut om man böjer upp och klämmer ihop den några gånger. Därför finns det spännringar som man kan sätta om man bara har en "horisontell" plåtkant/fläns kvar.

http://rosengrensmek.se/index.html#" onclick="window.open(this.href);return false;

Storlekar och profiler finns på sidorna.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Takk for et godt råd. Det må være for framtidige bytter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by Amma122s »

Det ser mycket bättre ut med den däckstorlek, Kör själv med 185/65-15 på 5,5 och det känns riktigt bra i motsats till de 165-15 vinterdäck på originalfälgar. Stor skillnad, med den original däck storleken käns som den gunga, inte så stabil som med 185/65 på. Vet inte om jag ska ta 195/65 nästa gång jag behöver sommardäck, jag gillar utseendet men vill inte förlora stabiliteten jag får med 185/65.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Er også fornøyd med dekkdimensjonen. Blir greit å få testet ut på landevei når bremser og forgasser er ferdig. Venter på deler for tiden.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Så har jeg fått utført en del arbeid på bilen. Forgasseroverhaling, nye calipere foran og bremsesylindre bak, gassdempere, nye dekk, luftfilter og oljeskift.
Motoren går veldig fint nå, uten rykking eller feilslag. Komforten ble betydelig bedre med nye dekk og dempere.
Neste prosjekt blir innerskjermer og underredsbehandling.

Image

God jul!
Last edited by AMZN65 on Thu Dec 26, 2013 1:03 am, edited 1 time in total.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Noen pusser sølv i julen. Andre pusser chrome. Byttet ut midtpartiet av støtfangeren i dag. Den var i dårlig skikk, men etter en times jobb med autosol ble den hyfsad bra. Støtfangeren ble rettere også. Monterte støtfangerhornene, som har ligget i garasjen i 10 år. :)

Image

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by Amma122s »

Fint som faaaa..... :D
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: 1965 Amazon 2d sedan i Norge.

Post by AMZN65 »

Manga takk! Det kommer seg, smått om sen... :)

Fikk byttet bakre støtdempere i dag til KYB gassdempere.

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply