Tungt å få 3an ut av gir.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Når jeg kjører er det lett å få INN 3an, men tungt/svårt/tregt og få gearspaken UT av 3an. Det høres i tillegg en liten skrapelyd når gearspaken er ca. halvveis UT av 3an.

Hva kan dette være for slags problem?

Mvh

JRO
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by Arne »

Kolla så kopplingsspelet är rätt, det låter som den inte frikopplar ordentligt. Alternativt kan det kanske vara en skadad synkring, men det är mindre troligt. Du kan även ha fått olja på lamellerna som försämrar kopplingens funktion.
AVG
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Arne wrote:Kolla så kopplingsspelet är rätt, det låter som den inte frikopplar ordentligt. Alternativt kan det kanske vara en skadad synkring, men det är mindre troligt. Du kan även ha fått olja på lamellerna som försämrar kopplingens funktion.
Ok, det skal jeg forsøke å sjekke. Mange takk!

Er kopplingsspel det samme som dødgang, eller "play"? Man sjekker det vel på armen utenpå girkassen?

Mvh

JRO
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by Arne »

Ja.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by QV »

Det är inte ovanligt att plattan i locket som styr växelgafflarna går av.

Plattan är alltså länken mellan växelspaken och växelgafflarna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Er det annet enn koplingsspel og plattan i locket jeg kan sjekke?

Skal på verksted å låne løftebukk for å ta ut gearkassen og forsøke å få dette i orden. Er det andre deler enn synkring til 3an jeg bør ha for hånden, slik at jeg ikke behøver ta gearkassen inn og ut flere ganger enn nødvendig? Har en "one time opportunity" nå i oktober... Hvis ikke må det vente til neste år.

Mvh JRO
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Kanskje det er nyttig informasjon at problemet oppstod etter jeg hadde kjørt bilen til og fra verkstedet uten olje på gearkassen pga. skifte av simring.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by Arne »

Hur många kilometer körde du utan olja?
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by Lars Bd »

Om problemet endast finns då 3:an ska ändras till friläge borde felet finnas i växellådan och om du har tur kan någon lätt åtkomlig del i växlingsmekanismen (skiftgafflar och liknande) ha tagit skada. Felet måste inte ha kommit p.g.a. bristen på olja men det är sannolikt så, förmodligen är det invändigt i växellådans synkroniseringsmekanism felet finns.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Arne wrote:Hur många kilometer körde du utan olja?
Først ca 3 km til verkstedet. Noen dager senere 3 km tilbake da jeg hentet bilen.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Lars Bd wrote:Om problemet endast finns då 3:an ska ändras till friläge borde felet finnas i växellådan och om du har tur kan någon lätt åtkomlig del i växlingsmekanismen (skiftgafflar och liknande) ha tagit skada. Felet måste inte ha kommit p.g.a. bristen på olja men det är sannolikt så, förmodligen är det invändigt i växellådans synkroniseringsmekanism felet finns.
Når det gjelder synkroniseringsringer, gjelder dette også får å få den UT av gir. Er det ikke kun ved å få giret INN synk.ringen er i funksjon?

Jeg tenkte å skru ut gearkassen og forsøke å finne feilen, og så sette den inn igjen samme dag. Men da må man jo vite hva som er galt... Jeg kan få tak i en annen gearkasse for 1000,- spenn og sette i umiddelbart slik at bilen kan kjøres. Så kan jeg overhale gearkassen i ro og mak...

Takk for alle tips! Jeg skal forsøke å få bilen i stand på beste vis ;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by Lars Bd »

Synkroniseringen består av fler delar än själva synkroniseringsringen, men just den detaljen används endast då växeln läggs i.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Er det da best å få tak i en byttekasse og så renovere originalkassen etterhvert? Slikt tar gjerne noe tid?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by QV »

Om man ser till "normalt slitage" så är det endast synkringarna på ettan och tvåan som slits.
Synkring till trean och fyran behöver då inte bytas vid renovering.

Synkringen används som det skrivits tidigare i tråden när man lägger in växeln.

Nu när felet har uppkommit på grund av körning utan olja i växellådan så skulle jag byta låda.

Om man tar isär en växellåda bör man kontrollera lagerbanan i bottenstocken.
Är den OK så monter man NYA lager rullar där. Det är 48st rullar där om jag kommer ihåg rätt

Läs på i det gröna häftet innan du river ner lådan. Axeln till bottenstocken måste tas ut åt rätt håll annars har man sönder bottenstocken.

/Janne

Vid en renovering av en M40 låda
byt främre och bakre kullager
alla rullager (3 st)
nya packningar
renoverat lock
Detta torde gå på 1500-2000SEK (har inte kollat priser sedan 2006) i delar
Är bottenstocken dålig i lagerbanorna så tillkommer det extra pengar.
Med korrekta oljebyten så kommer lådan fungera i 200,000 km till.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Tungt å få 3an ut av gir.

Post by AMZN65 »

Ok, takk for hjelpen!

Da bytter jeg låda. Har en M40 på hand til 1000 spenn. Er det noe man kan gjøre for å sjekke tilstanden før man monterer den, uten å skru den opp?

Mvh JRO
Post Reply