Page 1 of 1

Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Sat Sep 08, 2012 10:20 pm
by villej
Hej!

Häromveckan vann jag en tradera-auktion på ett b20e-topplock, spridare med fästen, e-insug, luftmassemätare etc. När jag nu inspekterar topplocket ser jag att det verkar vara något av en bastard; bl.a. är spridarhålen inte korrekt utförda. Kan den samlade expertisen hjälpa mig att verifiera att det här är ett e-topplock och vilka fel det har?

Jag mätte höjden med ett bästa jag hade (ett stålmåttband) och fick den till 85,5 mm, vilket antyder att den egentligen är 84,9 mm vilket e-locken ska ha. Ventilerna verkar vara (mätt med samma måttband...) 35 respektive 44. Vidare finns det ett antal gjutna respektive stämplade märken på locket: 460304 (stämplat i överkan), 2 RAG (gjutet), U26 (Y?) (gjutet).

Spridarhålen saknar försänkning och är borrade rakt ner, istället för vinklade mot insugsventilen. Så här ska det se ut: http://www.savarturbo.se/stuff/images/b ... CT0106.jpg

Vad behöver göras för att kunna använda det här topplocket till K-jet eller D-jet?

(Klicka på bilderna för förstoring)
Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Sun Sep 09, 2012 8:24 am
by Hasse63
Tycker det ser riktigt ut... Ska under dan/snart kolla på min F-topp och på spridarhålen för att verifiera.

Fick du med spridarhållarna så kan du med dom se om det är rätt.

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Sun Sep 09, 2012 9:35 am
by villej
...men spridarhålen går rätt ner istället för snett, in mot ventiltallriken. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få ihop det.

Jag skulle ha fått tre st spridarfästen i köpet, men jag fick bara med de små "plattorna" som håller fast spridarna mot fästet. Säljaren trodde antagligen att det var dem som utgjorde fästena.

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Sun Sep 09, 2012 6:05 pm
by az123gt
Ser ut som en A-topp som nån har borrat hål på ovanför insugskanalerna, förbräningsrummen har också blivit förstorade på ett i mitt tycke konstigt sett, troligtvis för att sänka kompen på en turbomotor.

E-topp höjd 84,9mm F-topp höjd 87mm.

Ingången på insugskanalen är större på insprutningstoppar (trattformad) och har ej spår för styrringar.

På insprutningstoppar så ska det finnas 3st hål/styrpinnar som styr insug och grenrör rätt mot toppen.

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Sun Sep 09, 2012 6:30 pm
by Hasse63
RÄTT! hålen för spridaren ska vara vinklade mot cylinder och runt runt detta hål så ska det dessutom vara försänkt stort som en 50-öring. Och då jag klickar på bilden där insuget ska sitta så ser jag att toppen har "styrringar" för a-insug och att anläggningsytan under insug 1-2 & 3-4 saknar 2 styrpinnen där e-toppens insug ska centrera... Så detta är en omgjord A-topp till något annat.

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Mon Sep 10, 2012 4:44 pm
by klensmed
Regler

§ 1 Annonsering av varor och tjänster är förbjudet på forumet. Använd istället annonstorget på Amazonklubbens hemsida.

Även frågor liknande "hur mycket kan man ta/ hur mycket är de värda" räknas som annonsering då det är uppenbart
att delarna är överblivna och ska säljas, är de inte till salu saknar värdet betydelse.

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Mon Sep 10, 2012 8:57 pm
by Stoffe
villej: De där insprutningshålen kan du använda för t ex lustgas, vatteninsprutning eller liknande. Om du ska bygga bränsleinsprutning så kan du modifiera ett E-insugsrör och sätta spridarna direkt i det så de pekar mot insugstallriken, det fungerar utmärkt eller kanske till och med bättre än där de var tänkt att sitta från början på en riktig E-topp..? Du kan ju alltid plugga hålen om du inte tänkt använda dom.

Re: Vad är det för fel på det här topplocket?

Posted: Mon Sep 10, 2012 9:32 pm
by villej
Stoffe: Tack, men jag är ute efter ett B20E-lock. Givetvis kan man ta ett A-lock (jag skulle till och med kunna ta locket som sitter i min nuvarande A-motor!), men då får man plana, borra hål i locket för insprutet, modifiera anslutningen för grenrör och insug (eller bygga eget dito efter egna beräkningar). I slutändan, efter mycket jobb, har man kanske en produkt som är nästan lika hållbar / effektiv som Volvos original. Betänk hållarna för insprutet: Volvo lade ner stor möda på att åstadkomma rätt vinkel på spridarna i förhållande till insugsventilens tallrik. När jag (eller snarare den jag betalar) borrar i locket blir det svårt att få det lika bra som Volvos design.

Betänk detta i ljuset av att ett E-lock inte kostar så många hundralappar, och att man dessutom får en testad standardprodukt som kan servas med Volvos reservdelar och enligt informationen som återfinns i de gröna häftena.

Däremot lägger jag gärna ner mycket tid och pengar på att förbättra kamprofilen och ventilspelet. Förvisso blir det en bastard, men den kommer att bli bättre än förlagan.

Är det förresten inte du som med stor framgång har installerat MS på din Amazon? Jag blev imponerad av det projektet.

Det här var en tråkig historia, men ett stort tack till alla som med skarpa ögon spårat lockets ursprung.

Ville