Skadat B20-block

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Skadat B20-block

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Har fått tag i en B20 motor med 8-bultad vevaxel. Vid demonteringen upptäcktes att det saknas en bit utav motorblocket vid fastsättningen av oljepumpen.


Image

Då jag ej har drivaxeln till fördelaren - oljepumpen så undrar jag om det skall finnas någon lagring där det gått av, eller om det bara skall vara en bussning 418251 strax under kamaxeln?
År det någon risk att köra med detta block?

Motorn måste ha körts så här för det finns inget skrot eller andra lösa delar i oljetråget.

Tanken är att ersätta min B16-motor och att anpassa B20-motorn till blyfritt.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Skadat B20-block

Post by Torbo »

Alle B20 går på blyfri bensin!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Skadat B20-block

Post by Arne »

Du bör bygga om toppen med härdade säten till utblåsningsventilerna annars finns risk för att utblåsningsventilerna kommer att gå sönder.
AVG
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Skadat B20-block

Post by Jugge-1960 »

Ja, så här såg toppen ut, något brända ventiler.

Image

Har en E-topp liggande som jag kan använda om man skall ha bråttom, för det satt en K-kam i motorn.

Men håller fästet för oljepumpen? (Se första inlägget)

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skadat B20-block

Post by QV »

rent instinktivt utan att ha kollat på hur axeln sitter i pumpen så nej.

Inte bygga nytt på skadat block. Om motorn varit "gammal" och var nere för lättare service så kanske jag kunnat släppa igenom det men allt beroende på hur axeln sitter fast i oljepumpen (vilket jag har för mig att den inte gör utan det är bara ett "mejselspår")

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Skadat B20-block

Post by Torbo »

Jeg støtter QV her! Det ser ut til å være katastrofalt å mangle styring mot oljepumpen på en lang aksling. Kommer den i svingninger, kan den slå ut og gi havari!

Et bra motorveksted kunne kanskje sveiset inn et stykke og borret nøyaktig opp, men det koster vel mer enn en blokk?
Skårpan
Posts: 9
Joined: Sat Apr 10, 2010 11:29 pm
Location: Ödåkra

Re: Skadat B20-block

Post by Skårpan »

pumpen sitter ju bara fastskruvad i de två hålen och sen styrs ju axlen till fördelaren genom bussningen ovanför... sen sitter ju en del av pumpen i det trasiga hålet men det känns som om den inte kommer nån vart om den är fastskruvad... kanske inte jättekul att bygga en motor med e topp och k kam med en sån skada. det är en avvägning du själv får göra... ang axeln som driver fördelaren och pumpen har jag en liggande, finns i hbg.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Skadat B20-block

Post by Jugge-1960 »

Då kanske det finns lite hopp att få iordning motorn, fast med vanlig topp.
Främre lagret till kamaxel måste bytas, oljehålet i lagerbanan matchade inte hålet i motorn, ser lite mysko ut.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Skadat B20-block

Post by gudu »

Jag sällar mig till qv o torbo. Axeln som driver pumpen sitter i ett spår i pumpen den bör nog ha styrning uppe och nere. Kan flisen gått ur om man bankat loss pumpen eller om pumpen havererat. Men det gör de väl aldrig?
Post Reply