Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Har renoverat en B16 och haft igång den några gånger nu och de senaste gångerna har den inte gått på alla cylindrar från början utan först efter den blivit lite varm, konstaterade att det var på 4an så då flyttade jag tändstift för att se om det var fel på det. Blev ingen skillnad utan fortfarande på 4an och idag blev det aldrig så den tände på den, tog av ventilkåpan och ser att stötstången på en av ventilerna på 4an inte ligger under vipparmen utan kommit på sidan. Den gick inte få tillbaka så jag tog lös bryggan så jag fick upp stången och ser att den blitit krokig, nu till frågorna! Är det därför den inte gått på 4an eller har det blivit krokig pga att den inte tänt på 4an, av vilken anledning kan den bli krokig och är det lika stötstänger på B16, B18 och B20? Var hittar man en ny?
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
det är väl troligen nån ventil som sitter fast eller så. Det räcker med all säkerhet inte att byta stötstången iallafall
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Ble det byttet ventiler og styringer?
Last edited by Torbo on Wed Sep 12, 2012 8:38 pm, edited 1 time in total.
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Ble det byttet ventiler og styringer?
Har opplevd at noen nye ventiler (solgt igjennom klubben) er trange, og må tilpasses styringene (pusses ned et par tiendeler). Styringene må også brotsjes til rikige mål, så ikke ventilene "kniper". Men dette har du vel gjort?
Du kan jo også måle avstanden mellom fjærtrådene på ventilfjærene ved full ventilåpning. Her bør det være ca. 0,1 mm (generelt) mellom hver. Helt nøyaktig kan sikkert andre opplyse?
Om du har byttet kamaxel med større løftehøyde, f.eks. Iskys, vil ventilen åpne ca. 1 mm mer enn før, og da er det ekstra nøye med å sjekke at ventilfjærene ikke legger seg på....
Har opplevd at noen nye ventiler (solgt igjennom klubben) er trange, og må tilpasses styringene (pusses ned et par tiendeler). Styringene må også brotsjes til rikige mål, så ikke ventilene "kniper". Men dette har du vel gjort?
Du kan jo også måle avstanden mellom fjærtrådene på ventilfjærene ved full ventilåpning. Her bør det være ca. 0,1 mm (generelt) mellom hver. Helt nøyaktig kan sikkert andre opplyse?
Om du har byttet kamaxel med større løftehøyde, f.eks. Iskys, vil ventilen åpne ca. 1 mm mer enn før, og da er det ekstra nøye med å sjekke at ventilfjærene ikke legger seg på....
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Det är bytt ventiler o styrningar på firma så det ska ju vara ok, kom inte ihåg att pröva trycka ner ventilerna med handkraft nu innan jag gick o skrev här men om det går bra är väl felet något annat? Tips? Är det bara tryckstång från B16 som passar ?
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Till B16-motorn finns två tryckstänger enligt reservdelskatalogen. En till B16 A = 403689 och en till B 16 B = 403489.
B 18 motorn har ett annat nummer på tryckstången, 418304.
//Jörgen
B 18 motorn har ett annat nummer på tryckstången, 418304.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Det hender firmaer gjør feil. Noen ganger går det kansjke litt for fort?
Noen tror at alt går på "enkle motorer", men det er ikke alltid tilfelle....
Noen tror at alt går på "enkle motorer", men det er ikke alltid tilfelle....
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Det var en ventil eller egentligen två som satt fast så det blir väl att brotscha upp styrningarna på reklamation, tyvärr hade det gått bitar ur en lyftare men bitarna låg kvar på "hyllan" och jag tror det var alla bitar. Om det var någon mer liten bit tror ni den lägger sig i botten på tråget isf? Är det någon som har 2st stötstänger och en lyftare och sälja skulle det vara bra, får gärna svara här eller skicka ett PM isåfall.
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Det hade blivit som en gegga uppe på toppen och en massa sot på ventilerna så därför hade två stycken fastnat. Nu har jag haft lös toppen och rengjort den. Tror att dagens mineralolja löste upp en massa gamla avlagringar som fanns i motorn som stått stilla i minst 35år och därför blev det sådär. Nu har jag tänkt göra ett oljebyte direkt jag varmkört motorn och ska eferdra toppen, tror ni jag kan köra den korta stunden på en delsyntetolja som jag har över? Sen ska jag köra på vanlig mineralolja men jag tänkte att delsynteten löser upp eventuellt de avlagringar som är kvar, vad tror ni?
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
B18 har fulflödes filter men har B16 det?
Annars stämmer ju devicen "skit in skit ut" rätt bra.....
Kolla upp att all olja passerar filtret innan du funderar på att tvätta motorn under gång. Jag har förövrigt slutat med syntet i gamla motorer efter ett ras. Om det var oljan eller inte bryr jag mig inte längre om. Beslutet är taget och så får det bli. Biltemas Classic har en bättre kvalite än gårdagens oljor från 60 talet så det fungerar.
/Janne
Annars stämmer ju devicen "skit in skit ut" rätt bra.....
Kolla upp att all olja passerar filtret innan du funderar på att tvätta motorn under gång. Jag har förövrigt slutat med syntet i gamla motorer efter ett ras. Om det var oljan eller inte bryr jag mig inte längre om. Beslutet är taget och så får det bli. Biltemas Classic har en bättre kvalite än gårdagens oljor från 60 talet så det fungerar.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Om den har fullflödesfilter har jag ingen aning om men det är iaf insatsfilter på den men jag tänkte att skiten som inte fastnar i filtret hamnar i oljan och den tänkte jag byta efter varmkörning,Max 15 min. Eftersom det bara ska köras på en kort stund vill jag köra på olja som jag har över.
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
B16 har föullflödessystem genom oljefiltret. Kolla även så du får upp olja till vipparmsbryggan det händer att det kan bli tätt i oljekanalerna dit upp då motorn har stått så länge.
AVG
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Har läst några gröna häften och B4B har inte fullflöde men som Arne skrev så har B16 det.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
jag har samma problem på min b18 sport. gamla soppan blir som klister, jag lossar ventilkåpan drar runt för hand, men en ventil e så långsam så stötstången lossnar ,,,, satte en fjäder på lyftarn ner till soppapumpen då kunde inte stötstången lossna, efter en stund följde ventilen med, gör så då å då nu med ny soppa å lite motorolja i tanken å nu börjar det lira......
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?
Obs! : Om det har vært brukt rensemidler i bensinen, kan det løse opp sot på ventilstammen slik at ventiler henger!
Har erfaring på det båder fra båt- og bilmotorer. Enkelte har også hevdet at blyersttatningsmiddel kan gjøre tilsvarende skader. Det ble skapt belegg på ventilstammen som gjør den for tykk i varm tilstand, og så klarer vetilene ikke følge med.....
Jeg har ikke personlig erfaring med det, men det kom fra en med bilkunnskap.
Ellers er det smart med ventildeflektorer (tetninger på styringene) på disse motorene, også for å unngå soting på ventil- styringer og seter og derved brente ventiler, bøyde støtstenger o.a.
Naturlig drift uten "suspekte" tilsetnigner er som regel det beste etter min erfaring...
Har erfaring på det båder fra båt- og bilmotorer. Enkelte har også hevdet at blyersttatningsmiddel kan gjøre tilsvarende skader. Det ble skapt belegg på ventilstammen som gjør den for tykk i varm tilstand, og så klarer vetilene ikke følge med.....
Jeg har ikke personlig erfaring med det, men det kom fra en med bilkunnskap.
Ellers er det smart med ventildeflektorer (tetninger på styringene) på disse motorene, også for å unngå soting på ventil- styringer og seter og derved brente ventiler, bøyde støtstenger o.a.
Naturlig drift uten "suspekte" tilsetnigner er som regel det beste etter min erfaring...