Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by logen »

Har renoverat en B16 och haft igång den några gånger nu och de senaste gångerna har den inte gått på alla cylindrar från början utan först efter den blivit lite varm, konstaterade att det var på 4an så då flyttade jag tändstift för att se om det var fel på det. Blev ingen skillnad utan fortfarande på 4an och idag blev det aldrig så den tände på den, tog av ventilkåpan och ser att stötstången på en av ventilerna på 4an inte ligger under vipparmen utan kommit på sidan. Den gick inte få tillbaka så jag tog lös bryggan så jag fick upp stången och ser att den blitit krokig, nu till frågorna! Är det därför den inte gått på 4an eller har det blivit krokig pga att den inte tänt på 4an, av vilken anledning kan den bli krokig och är det lika stötstänger på B16, B18 och B20? Var hittar man en ny?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by StefanM »

det är väl troligen nån ventil som sitter fast eller så. Det räcker med all säkerhet inte att byta stötstången iallafall
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by Torbo »

Ble det byttet ventiler og styringer?
Last edited by Torbo on Wed Sep 12, 2012 8:38 pm, edited 1 time in total.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by Torbo »

Ble det byttet ventiler og styringer?
Har opplevd at noen nye ventiler (solgt igjennom klubben) er trange, og må tilpasses styringene (pusses ned et par tiendeler). Styringene må også brotsjes til rikige mål, så ikke ventilene "kniper". Men dette har du vel gjort?

Du kan jo også måle avstanden mellom fjærtrådene på ventilfjærene ved full ventilåpning. Her bør det være ca. 0,1 mm (generelt) mellom hver. Helt nøyaktig kan sikkert andre opplyse?

Om du har byttet kamaxel med større løftehøyde, f.eks. Iskys, vil ventilen åpne ca. 1 mm mer enn før, og da er det ekstra nøye med å sjekke at ventilfjærene ikke legger seg på....
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by logen »

Det är bytt ventiler o styrningar på firma så det ska ju vara ok, kom inte ihåg att pröva trycka ner ventilerna med handkraft nu innan jag gick o skrev här men om det går bra är väl felet något annat? Tips? Är det bara tryckstång från B16 som passar ?
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by Jugge-1960 »

Till B16-motorn finns två tryckstänger enligt reservdelskatalogen. En till B16 A = 403689 och en till B 16 B = 403489.
B 18 motorn har ett annat nummer på tryckstången, 418304.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by Torbo »

Det hender firmaer gjør feil. Noen ganger går det kansjke litt for fort?
Noen tror at alt går på "enkle motorer", men det er ikke alltid tilfelle....
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by logen »

Det var en ventil eller egentligen två som satt fast så det blir väl att brotscha upp styrningarna på reklamation, tyvärr hade det gått bitar ur en lyftare men bitarna låg kvar på "hyllan" och jag tror det var alla bitar. Om det var någon mer liten bit tror ni den lägger sig i botten på tråget isf? Är det någon som har 2st stötstänger och en lyftare och sälja skulle det vara bra, får gärna svara här eller skicka ett PM isåfall.
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by logen »

Det hade blivit som en gegga uppe på toppen och en massa sot på ventilerna så därför hade två stycken fastnat. Nu har jag haft lös toppen och rengjort den. Tror att dagens mineralolja löste upp en massa gamla avlagringar som fanns i motorn som stått stilla i minst 35år och därför blev det sådär. Nu har jag tänkt göra ett oljebyte direkt jag varmkört motorn och ska eferdra toppen, tror ni jag kan köra den korta stunden på en delsyntetolja som jag har över? Sen ska jag köra på vanlig mineralolja men jag tänkte att delsynteten löser upp eventuellt de avlagringar som är kvar, vad tror ni?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by QV »

B18 har fulflödes filter men har B16 det?

Annars stämmer ju devicen "skit in skit ut" rätt bra.....
Kolla upp att all olja passerar filtret innan du funderar på att tvätta motorn under gång. Jag har förövrigt slutat med syntet i gamla motorer efter ett ras. Om det var oljan eller inte bryr jag mig inte längre om. Beslutet är taget och så får det bli. Biltemas Classic har en bättre kvalite än gårdagens oljor från 60 talet så det fungerar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by logen »

Om den har fullflödesfilter har jag ingen aning om men det är iaf insatsfilter på den men jag tänkte att skiten som inte fastnar i filtret hamnar i oljan och den tänkte jag byta efter varmkörning,Max 15 min. Eftersom det bara ska köras på en kort stund vill jag köra på olja som jag har över.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by Arne »

B16 har föullflödessystem genom oljefiltret. Kolla även så du får upp olja till vipparmsbryggan det händer att det kan bli tätt i oljekanalerna dit upp då motorn har stått så länge.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by QV »

Har läst några gröna häften och B4B har inte fullflöde men som Arne skrev så har B16 det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by LABBE »

jag har samma problem på min b18 sport. gamla soppan blir som klister, jag lossar ventilkåpan drar runt för hand, men en ventil e så långsam så stötstången lossnar ,,,, satte en fjäder på lyftarn ner till soppapumpen då kunde inte stötstången lossna, efter en stund följde ventilen med, gör så då å då nu med ny soppa å lite motorolja i tanken å nu börjar det lira......
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Krokig stötstång ger tändningsbekymmer eller tvärtom?

Post by Torbo »

Obs! : Om det har vært brukt rensemidler i bensinen, kan det løse opp sot på ventilstammen slik at ventiler henger!

Har erfaring på det båder fra båt- og bilmotorer. Enkelte har også hevdet at blyersttatningsmiddel kan gjøre tilsvarende skader. Det ble skapt belegg på ventilstammen som gjør den for tykk i varm tilstand, og så klarer vetilene ikke følge med.....
Jeg har ikke personlig erfaring med det, men det kom fra en med bilkunnskap.

Ellers er det smart med ventildeflektorer (tetninger på styringene) på disse motorene, også for å unngå soting på ventil- styringer og seter og derved brente ventiler, bøyde støtstenger o.a.

Naturlig drift uten "suspekte" tilsetnigner er som regel det beste etter min erfaring...
Post Reply