Utbytesmotor

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
johangustaf76
Posts: 8
Joined: Fri Apr 06, 2012 7:16 pm

Utbytesmotor

Post by johangustaf76 »

Hej!
Behöver en ny motor till min amazon. Helst så klart likadan som original som är B18A. Någon som vet vart man kan köpa en motor i fint renoverat skick. Även hört talas att det finns nya original utbytesmotorer. Någon som vet vem som kan tänkas sälja en sådan.
Då min bil är ner plockad, rostlagad och nylackad och skall snart monteras ihop vill jag ha en motor i mycket fint skick.

Tacksam för tips.

/Johan
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Utbytesmotor

Post by Ola O »

Är det inte roligare om du renoverar originalmotorn istället?
Är det en fin bil är det mer intressant om du behåller korrekt motor från fabrik.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Utbytesmotor

Post by QV »

en B18 från militären brukar kosta runt 8500-10000 lite beroende på hur många som roppar på den.
Jag tycker personligen att det är lite mycket men det är jag.

man (borde) kunna helrenovera en B18 för max 15 och då blir allt gjort. Nu har jag inte räknat på alla detaljer men de blir väl snart gjort i tråden ...)

/Janne

borr av block 4000
renovering topp 3000
renovering förgasare 2000
vatten + oljepump 1000
koppling 1500?

priserna ovan är vad jag anser pris rakt över disk, man kan pressa de med rätta kontakter
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Utbytesmotor

Post by amazon guy »

QV wrote:en B18 från militären brukar kosta runt 8500-10000 lite beroende på hur många som roppar på den.
Var kan man "roppa på" motorer från militären?
Dennis
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Utbytesmotor

Post by Torbo »

A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Utbytesmotor

Post by A-masen »

I den mån det finns något kvar, så kan du ju alltid kolla här: http://www.kvibergsoverskott.se/

Men det verkar inte vara någon beständig lagerhållning så det gäller väl att följa med i stort sett varje vecka eller så. Sedan finns ju Kvarndammen också: http://www.kvd.se/

Någonting säger mig att dom här två "institutionerna" har ett gemensamt tidigare liv, men det kanske inte hör till saken.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Utbytesmotor

Post by Hasse63 »

Håller med någon ovan,,, varför inte renovera den du har, eller är den totalslut/orenoverbart skick?

Man KAN ha tur också, som jag.

Annonserade i lokaltidningen om att jag ville köpa ett motorblock gärna borrat (ej vändkanter) till annonsen hade jag ett kort på min motor med trattar så annonsen syntes ordentligt :mrgreen:
och tro det eller ej så ringer det en farbror /.../ jag köper en fabriksny B20 från 76 och även en använd marinmotor av honom. Båda motorerna var kompletta. fick även tag i en B20 som var borrad som jag bytte till mig.

Så prova skriva en annons där det i texten syns att du är seriös och vill ha bra grejor.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply