B18 problem.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B18 problem.

Post by rolwig »

Ja du Arkengrim, det är inte lätt.

En sak du inte ska göra är att använda begagnade tänddelar, köp nytt.

Ett enkelt sätt att ställa tändningen på ett ungefärligt läge kommer här.

1. Justera avståndet mellan brytarspetsarna när dom är fullt öppna till 0,4 mm, använd bladmått
2. Vrid vevaxeln så att den står 10 grader före övre dödpunkt, titta på vevaxelns remskiva och markeringen på transmissionskåpan
3. Plocka bort fördelarlock och rotor så du ser brytarspetsarna, ha även dämpad belysning
4. Vrid på tändningen
5. Vrid sedan fördelaren fullt till vänster
6. Nu vrider du fördelaren sakta till höger och tittar på brytarspetsarna och när de öppnar bildas en liten gnista som du bör se, den hörs också, i det läget låser du fördelaren och du har fått en ungefärlig inställning av tändningen på 10 grader som går att kör med.

Lycka till!

/Roland/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

rolwig wrote:Ja du Arkengrim, det är inte lätt.

En sak du inte ska göra är att använda begagnade tänddelar, köp nytt.

Ett enkelt sätt att ställa tändningen på ett ungefärligt läge kommer här.

1. Justera avståndet mellan brytarspetsarna när dom är fullt öppna till 0,4 mm, använd bladmått
2. Vrid vevaxeln så att den står 10 grader före övre dödpunkt, titta på vevaxelns remskiva och markeringen på transmissionskåpan
3. Plocka bort fördelarlock och rotor så du ser brytarspetsarna, ha även dämpad belysning
4. Vrid på tändningen
5. Vrid sedan fördelaren fullt till vänster
6. Nu vrider du fördelaren sakta till höger och tittar på brytarspetsarna och när de öppnar bildas en liten gnista som du bör se, den hörs också, i det läget låser du fördelaren och du har fått en ungefärlig inställning av tändningen på 10 grader som går att kör med.

Lycka till!

/Roland/
Nej de är ju inte lätt när man inte har någon som kan lära en. Men som tur så finns ju de här forumet. Har hjälpt mig väldigt mycket faktist :-)
Tackar, har aldrig förstått hur man ska göra en grundinställning. Får försöka med det i morgon, annars vet jag inte vad de kan vara.

/Arkegrim
AmaZoN PoWeR
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 problem.

Post by A-masen »

Grundinställning är en sak och beskrivningen du har fått är korrekt. Men sedan skall du finiställa med en stroboskoplampa. Och principen är densamma, men med ett annat gradtal. Och en något annorlunda procedur, men det tar vi när det blir aktuellt.

En stroboskoplampa kostar ca 300 kr på Biltema eller något annat bilprylvaruhus. När du har köpt den blir du populär bland dina bilmekarkompisar.
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

A-masen wrote:Grundinställning är en sak och beskrivningen du har fått är korrekt. Men sedan skall du finiställa med en stroboskoplampa. Och principen är densamma, men med ett annat gradtal. Och en något annorlunda procedur, men det tar vi när det blir aktuellt.

En stroboskoplampa kostar ca 300 kr på Biltema eller något annat bilprylvaruhus. När du har köpt den blir du populär bland dina bilmekarkompisar.
Okej :)

Kompisen har en sån, och han får nog aldrig ha den i fred. Men nu är de väll min tur att låna den ;)
AmaZoN PoWeR
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

Hejsan, nu har jag gjort en grundinställning på den. Den går hyffsat bra nu i alla fall, men bara de att den orkar inte varva någonting.
Jag har dock inte ställt med stroboskoplampa än. Men jag tycker att jag lär ha prickat rätt läge när jag vridit fördelaren 1mm i taget fullt åt båda hållen. Jag hittade ett läge där den går ganska bra när man står och torrvarvar. Men så fort man lägger i växel och ska iväg så orkar den ingenting.

Jag har även filmat lite på hur den går. Dock så har inte youtube hunnit godkänna videon, men jag lägger upp den så fort dem har gjort de.

Mvh Arkegrim
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 problem.

Post by Hasse63 »

Har motorn i något läge spikat då du kör i låg fart och med typ 4:n i ??? Isåfall sänk tändningen tills den inte spikar, då är du inte långt ifrån rätt inställning.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B18 problem.

Post by rolwig »

Om du ställt tändningen enligt mitt tips så bör inte det vara felet.
1. När du gasar får du några förgasarpuffar, tänder den ut i förgasaren? Då är det för mager blandning och inte tändfel.
2. Kan det vara så att avgassystemet blivit tätt(dämparull som lossnat i en ljuddämpare),så det blir för stort mottryck?
/Roland/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

rolwig wrote:Om du ställt tändningen enligt mitt tips så bör inte det vara felet.
1. När du gasar får du några förgasarpuffar, tänder den ut i förgasaren? Då är det för mager blandning och inte tändfel.
2. Kan det vara så att avgassystemet blivit tätt(dämparull som lossnat i en ljuddämpare),så det blir för stort mottryck?
/Roland/
Ja ibland kan de bli några förgasarpuffar. Hur menar du mager blandning? Vad ska man göra åt det?
Jag har endast en ljuddämpare och den är rensat helt på insatser så de tror jag dock inte.
Hasse63 wrote:Har motorn i något läge spikat då du kör i låg fart och med typ 4:n i ??? Isåfall sänk tändningen tills den inte spikar, då är du inte långt ifrån rätt inställning.
Jag får inte upp den varv så jag inte ens kan lägga i fyran haha... Spikat har den nog aldrig gjort.


Här är klippet föresten.
https://vimeo.com/52640140
AmaZoN PoWeR
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B18 problem.

Post by rolwig »

Kan det vara så att kolven i förgasaren inte sitter rätt? Det finns en tapp på membranet som ska sitta i ett uttag i förgasare för att hålen i botten på kolven ska komma rätt.

Mager blandning menas när motorn får för mycket luft i förhållande till bränsle.

Om du har original förgasaren (strömberg) bör det finnas en justerskruv under flottörhuset, med den skruven justeras bränsleblandningen.

Om du har den skruven ska du skruva in den tills motorn minskar i varv sedan skruvar du ut den tills motorn minskar i varv, vrid sedan så att du hamnar mitt emellan dessa lägen och där ska motorn kunna gå. Enligt en verkstads handbok som jag har.

/Roland/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B18 problem.

Post by A-masen »

Det finns mätinstrument för detta, men då blir det ju genast kostnader. En metod som kanske (?) är lite lågbugetalternativ är Colurtune: http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
http://www.braigasen.com/carbtune.htm
Ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Det medföljer en utförlig färgkarta som visar vad som är rätt och fel.
På YouTube finns flera filmer där det visas.
Sedan finns det ju rena mätinstrument, CO-mätare. Säkert mer exakta än Colortune, men också dyrare.
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=698&item=1835
Här kanske man kan "gå ihop" några bilmekarkompisar och bidra för att hjälpa varandra med hobbybilarna. Eller höra sig för i vänkretsen om någon redan har något av dessa utrustningar.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B18 problem.

Post by Arne »

Du är helt säker på att membranet i förgasaren är helt och rätt monterat? Ibland kan det var svårt att se om membranet har en skada, men lyser man med en ficklampa på baksidan och kollar noga och sträcker runt den inre delen på membranet så ska man se om det är hål någonstans. Sen är det en klack på membranet som ska överrensstämma med förgasaren när man monterar på den.
AVG
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: B18 problem.

Post by Arkegrim »

rolwig wrote:Kan det vara så att kolven i förgasaren inte sitter rätt? Det finns en tapp på membranet som ska sitta i ett uttag i förgasare för att hålen i botten på kolven ska komma rätt.

Mager blandning menas när motorn får för mycket luft i förhållande till bränsle.

Om du har original förgasaren (strömberg) bör det finnas en justerskruv under flottörhuset, med den skruven justeras bränsleblandningen.

Om du har den skruven ska du skruva in den tills motorn minskar i varv sedan skruvar du ut den tills motorn minskar i varv, vrid sedan så att du hamnar mitt emellan dessa lägen och där ska motorn kunna gå. Enligt en verkstads handbok som jag har.

/Roland/
De har jag faktist ingen aning om, glömde säga de att jag har bytt tillbaka till min förgasare nu. Och kan vara så att jag satt den fel när jag monterade ihop den, Får se över de.

Okej, menar du den stora minusskruven under förgasaren ? För den har jag dragit åt så jag nästan inte han få lös den igen haha..
Arne wrote:Du är helt säker på att membranet i förgasaren är helt och rätt monterat? Ibland kan det var svårt att se om membranet har en skada, men lyser man med en ficklampa på baksidan och kollar noga och sträcker runt den inre delen på membranet så ska man se om det är hål någonstans. Sen är det en klack på membranet som ska överrensstämma med förgasaren när man monterar på den.
Jag har dock inte kollat med en ficklampa, men jag har inte sett något hål nånstans. Men jag får försöka kolla igen :)
Hur menar du med klack? Tycker hela membranet ser lika ut, ingen klack någonstans?
A-masen wrote:Det finns mätinstrument för detta, men då blir det ju genast kostnader. En metod som kanske (?) är lite lågbugetalternativ är Colurtune: http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
http://www.braigasen.com/carbtune.htm
Ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Det medföljer en utförlig färgkarta som visar vad som är rätt och fel.
På YouTube finns flera filmer där det visas.
Sedan finns det ju rena mätinstrument, CO-mätare. Säkert mer exakta än Colortune, men också dyrare.
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=698&item=1835
Här kanske man kan "gå ihop" några bilmekarkompisar och bidra för att hjälpa varandra med hobbybilarna. Eller höra sig för i vänkretsen om någon redan har något av dessa utrustningar.
Njaa, de låter ju som en jäkla bra ide. Men just nu är de lite ont om pengar just då man fortfarande går i skolan :)
I framtiden så kommer jag garanterat köpa en CO-mätare iaf :)
Tack för tipsen :)
AmaZoN PoWeR
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B18 problem.

Post by rolwig »

I ytterkanten av membranet finns en tapp/klack som ska passa ner i ett motsvarande hål i förgasaren, kolla det.
/Roland/
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: B18 problem.

Post by rolwig »

Här kommer en skiss på förgasaren.
Skruven 84 är blandarskruven om du har original förgasaren.
/Roland/
Image
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: B18 problem.

Post by redheat »

Post Reply