Heljus och tändningslås

Moderatorer
Post Reply
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Heljus och tändningslås

Post by cbratticus »

Har lite funderingar om min -67 hgv.

heljuset i golvet funkar inte men däremot funkar det i spaken, fast det stannar inte på så man får håla i spaken för att det ska funka.. ska man ha ljustuta på amazonen i spaken orginal? eller är det nåt som har fixats efteråt ?

Tändningslåset har jag i rattstången och även rattlås är detta orginal eller har det monterats efteråt? är det tidigare amazoner som har i panelen bara ? tändlåscylindern börjar bli sliten och ska bytas, går det få tag på dessa nånstans?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Heljus och tändningslås

Post by A-masen »

Nej, funktionen finns inte i rattspaken. Men nu har du ett läge att bygga om det eftersom din golvkontakt tycks ha pajat.
Läs här: http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf

Ett tillägg och klargörande: Jag ser att jag svarade dig lite luddigt och "tvärtom" på din fråga om ljustutan. Den skall du ha i rattspaken, men inte helljusväxlingen. Det får du däremot om du bygger om efter beskrivningen.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Heljus och tändningslås

Post by Arne »

Rattlåset med tändningsnyckel mot rattstången är inte original utan det fanns att köpa somtillval.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Heljus och tändningslås

Post by Torbo »

Tror du må bytte fotbryter...
(brytare for dim...)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heljus och tändningslås

Post by QV »

Ljustuta är det original på Amazoner.

På en Hgv 67 (nu kollade jag inte chassinummer men det torde vara "högt") så gäller följande.

Om helljuslampan (den blå i instrumentet) lyser som den skall när du använder ljustutan ligger dit problem mellan ljusommkopplaren och fotomkopplaren.

Det finns inga moderna funtioner på Amazonen så ut med ljusknappen och trampa på omkopplaren :lol:

Om den inte lyser så har du ett problem mellan ljustutrelät och fotomkopplaren

/Janne

som också satsar på fotomkopplaren
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cbratticus
Posts: 22
Joined: Sat Sep 19, 2009 7:30 pm

Re: Heljus och tändningslås

Post by cbratticus »

tack! då vet jag lite mer innan jag börjar riva i det. ska börja med att kolla så allt är inkopplat , det vet man aldrig :)

vad gäller tändningslåset så ska jag höra med låssmeden här i stan om han kan renovera det .
Post Reply