renovera sportratt

Moderatorer
Post Reply
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

renovera sportratt

Post by ricke »

Tjena har ett litet problem med min grant rätt. Den är rätt sliten o smular lite. Går det på nått sätt rengöra den o lacka den så den blir blank o fin? Med vad isåfall? // ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: renovera sportratt

Post by A-masen »

Jag försökte kolla på Google bildsök om din ratt, men fick inte riktigt klart för mig vad det är för material. Det fanns dessutom flera olika modeller.
Om det är som alla "originalrattar", någon sorts plast (?) så finns det beskrivningar på nätet hur man har lagat rattar med epoxylim och sedan slipat och lackat. Det går säkert också med sådant spackel som man lagar små skador, repor och slagmärken på gelcoaten på båtskrov. Det är också någon sorts 2k epoxyspackel. Kanske något lite hårdare än epoxylim? Men kolla i någon fritidsbåthandel. Dom brukar vara kunniga på det dom säljer.
Till lackering bör du ju också ha en 2k-lack. Det finns också i båthandeln och håller länge.

:wink: 2k = Tvåkomponent
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovera sportratt

Post by ricke »

Ok ja vet inte redigt vad det är för matrial i ratten men verkar va nått plast liknande men den smular:$ får kolla upp det :P /// ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: renovera sportratt

Post by Amazonsport »

Om det är sån gummiliknande kringla som jag tror så går det inte att laga.. Värst på sommaren när man har lite handsvett, blir svart om händerna.. Enda lösning jag ser är att trä på rattskinn som fanns förr..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: renovera sportratt

Post by Hasse63 »

Jag håller på att slipa och lacka om en Nardi trä ratt och det ser ut att bli bra. Är din i hårtplast så ska det väl gå att gå den fin också.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: renovera sportratt

Post by Amarace »

Om det är en Grant (Superior) med den märkliga vinylen är den nog tyvärr bortom räddning om den börjat smula.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovera sportratt

Post by ricke »

Hej o tack för många svar har inte hunnit göra nått med ratten men det är nog som ni säger för det är en grant ratt med nått gummi liknande matrial som smular som fxxn såfort man är fuktig på händerna o sen luktar d inte mumma haha kanske får låna ratten jag har i duetten ett tag tills jag köpt ny grant ratt. // Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Post Reply