Motornummer identifiering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Var på forumet, eller annanstans, hittar man information om motornummer för att kunna se om man fortfarande har originalmotor kvar i bilen (matching numbers)? Har gått igenom Hasse 63:s dokument, produktion, verkstadshandböcker etc, men hittar inget, eller också så är jag blind....

P.S. Mitt motornummer är 19033 (B20A 4969) i en 69:a, kan någon identifiera det?

Dennis
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motornummer identifiering

Post by Hasse63 »

Fattas 2 siffror efter 49 69 xx och en lista finns här :arrow: http://www.volvoclubs.de/volvoev/downlo ... plista.pdf
Dieter som gjort lista skrev den på sitt modersmål (tyska) och översatte den till svenska efter lite påtryckningar från mig :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Tack Hasse, måste ha missat dom 2 siffrorna, det syns så dåligt med motorn i bilen och alla grejor i
vägen.

Förresten så känner jag både Dieter och Mike Wagner, fast det är nu sisådär 20 år sen, hade lite Volvo affärer ihopa då, som sagd detta är ett återfall......

Dennis
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Motornummer identifiering

Post by volvodidi »

Hej Dennis,
jag är inte Dieter Günther från Hamburg.

Dieter
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Neeeej, ojdå, då blev det lite förväxling där, jag tog för givet att det inte kunde finnas så många Günters (eller Dieters) som var så intensivt involverade med gamla Volvo bilar, ber om ursäkt då.....

Dennis
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Motornummer identifiering

Post by Rasmuss »

Här är också en bra länk för motornummer mm

http://www.volvoamazonpictures.se/power ... ivlina.php


Mvh Jonas
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Har nu äntligen hittat alla motornummer och efter att ha jämfört med tabeller jag fick här, så verkar bilen till min förvåning vara matching numbers, mkt glädjande.....

Dennis
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Motornummer identifiering

Post by 123GT »

:-) bara att gratulera i jakten på det fullständiga orginalskicket!
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Motornummer identifiering

Post by Kent1 »

Att det är samma gjutnummer innebär inte att det är matching numbers. Bara att det är samma motortyp.
Det är det stansade numret som är unikt för varje motor och måste vara rätt för att det ska vara matching numbers.
Enda sättet att få reda på vilket motornummer motorn i just din bil hade vid leverans är att kontakta Volvos historiska arkiv.
För att göra det väldigt enkelt för dig och andra skickar ni bara epost till Ulla Bergwall som jobbar på Volvos historiska arkiv och anger vad ni har för chassinummer och typkod. Glöm inte att det är tre amazonmodeller som började från chassinummer ett.
Ulla är mycket service minded så ni kommer att få ett snabbt svar.
ubergwalatvolvocarspunktcom
Ändrat av Lars Bd till en lätt krypterad adress så att Ulla inte ska få mer spam än hon redan får.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

WOW, det var som fan, och jag som var så glad för det.....icke dessto mindre, tack för tipset Kent, skickar mailet direkt efter helgen.....

Tror dock ändå att sannolikheten för att bilen är matching numbers är ganska stor, ty motornumret ligger i det här fallet väldigt nära tillverkningsdatumet (egentligen så är redan det att motorn är periodenlig tillräckligt för mig). Sen tillkommer också det faktum att man knappast var så noga med att välja korrekta motornummer vid eventuella motorbyten under dessa bilars livstid, utan valde snarare vad man kom över billigt på skrotar osv, om inte bytet gick på garantin förstås....

I vilket fall som helst så är mitt motornummer 4969 00 19033 vilket enligt tabellen motsvarar en B20A 8/68, P121 ell. P221. Bilen har chassie nr. 334136 och är enligt papper en ´69.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Kent1 wrote: Ulla är mycket service minded så ni kommer att få ett snabbt svar.
ubergwalatvolvocarspunktcom
Ändrat av Lars Bd till en lätt krypterad adress så att Ulla inte ska få mer spam än hon redan får.
Förstår inte riktigt vad är poängen med din kryptering här, menar du alltså att alla som sysslar med att skicka spam plötsligt kommer att bli totalt handfallna och bortskrämda från att dechiffrera det här?

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motornummer identifiering

Post by A-masen »

Jag förstår LarsBD här. Det finns ett otyg som heter spamrobotar. Det är ett dataprogram som letar upp e-postadresser. Detta sker helt automatiskt utan någon illvillig människa bakom. (Dom finns där, jag återkommer till det) Programmet är konstruerat så att det triggar så fort det står en e-postadress i något öppet sammanhang, som ett forum t.ex och lägger den i en adresslista. Och en e-postadress består ju av någon sorts förnamn och "snabela" och direkt följt av ett efternamn och landskod. Vanligvis den nätoperatören där man har sitt abonnemang.
Det vanliga är att dom som rör sig på samhällets baksida använder sig av sådana här spamrobotar. Alltså knarklangare, porrförsäljare, extrempolitiker (både höger och vänster) tokreligiösa fanatiker, Nigeriabrev och många rent allmänna knäppgökar som vill visa att dom finns. Det finns t.o.m funktioner som ljuger ihop en oskyldig persons avsändaradress bara för att man skall öppna mailet i god tro. Och då visar det sig att det t.ex är en porrsida i stället.
Den som finns bakom detta vet vanligtvis inte till vem han skickar sitt dravel och sk*t. Det kan mycket väl vara till vederbörandes egen morsa t.o.m. Hans spamrobot har hittat en hög med adresser och skickar iväg det som den här illvillige sprider ut.
Därför skall man vara återhållsam med att skriva ut namn och adresser på sådana här öppna forum. Skriv om det behövs, ordet "snabela" eller "kanelbulle" och skriv "punkt" som ett ord i stället för tecknet. Så som LarsBD har gjort. Man kan även lägga in ett mellanslag eller två i adressen, men då måste man förklara det. Om det är en ofullständig adress så kan inte spamroboten läsa det. Den ser inte att det är en e-postadress.
Man skall inte heller skriva ut telefonnummer. Varken till sladdtelefoner eller mobiltelefoner. Det ser man ibland på sådana här forum, "Har någon en framskärm till XYZ? Ring mig på ZZZZ- XXXXXX". Använd i stället PM-funktionen vid direktkontakt i sådana här ärenden. Det är mycket säkrare.
Detta blev ett OFF TOPIC-inlägg, men jag tycker det var viktigt att förklara. Jag är inte moderator eller något annat. Jag bara råkade känna till att det finns en baksida med internet. Det går att skydda sig, men ibland är det inte till 100%.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Tack A-masen, suverän förklaring och jag fattar nu vinklarna, ja du förstår, äldre generation, man hänger inte alltid med i svängarna, fast en porrsida var väl inte så farligt, eller? JUST KIDDING !!!!!

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Motornummer identifiering

Post by amazon guy »

Har nu i alla fall fått bekräftat att bilen är matching #.

Ulla kommer emellertid att pensioneras i slutet av detta året och redan nu så bör man i liknande sammanhang kontakta fredrikpunktljungqvistatvolvo.com

Dennis
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Motornummer identifiering

Post by Janne1969 »

Har en B20 motor i min Amazon 69 med detta Motornummer 49 8185 3650 vilken årsmodell kan det vara mån tro och i vilken bilmodell har den suttit i från början?
Post Reply