Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by Maxcherie »

TJENARE!

Renoverat min slavcylinder precis. Efter sprängskiss så sitter allt som det ska http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47205?type=sc (bild 9)

Problemet är att det bara sprutar ut bromsvätska mot kopplingsarmen! Renoverade då jag hade problem med läkage samt att tryckstången segade sig tillbaka efter frikoppling.

HJÄLP! Vad kan det vara?????
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by Maxcherie »

Kan lägg atill att gummipackningen i cylindern glappar lite grann. Det borde den inte göra med tanke på att det är rätt renoveringssats jag köpte. För min 66.a sk ainte ha det långa veckade gummihöljet. eller har jag fel?
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by az123gt »

Det finns 2 olika slavcylindrar den senare har större cylinderlopp, troliktvis har dom bytt till en sån på din bil och då håller inte den mindre packningen tätt.
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by Maxcherie »

Fick det tillslut att funka när jag modifeierade lite olika oringar jag hade liggandes.

Ett problem kvarstår fortfarande. kopplingen liksom slirar när man släpper kopplingen fort. Tog loss lådan och kopplingen i sommras och fann då ingenting galet. )kopplingen har inte gått långt).

Alltså borde det vara någonting mellan pedal och gaffel som spökar. INga idéer?
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by Blomquist »

Om det slirar när det går fort måste det ju vara något som går trögt tänker jag.
Skulle ju kunna vara urtrampningslagret som inte glider som det skall vid återgången.
Skador på huvudaxeln, själva tappen som går ur lådan, kan väl också orsaka fenomenet.
210 -64, 223 -68
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by Maxcherie »

Bra förslag!

Ska riva ner när jag har tid och kolla urtrampningslagret osv.

Många tack!
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by QV »

Personligen tror jag inte på att urtrampningslagret eller något dyligt skulle kärva. I så fall så borde problemet vara "ökande" och man skulle känna av det vid fler tillfällen.

I min åsikt ligger ditt bekymmer i svänghjul, lamell eller tryckplatta.
Slitet, ojämt, felaktigt material i någon av dessa delar eller någon "olja" har läckt ut på lamellen.

/Janne

eftersom det går att koppla ur så vet vi att kopplingsarmen är hel!
Alltid något :lol:

edit läste inläggen igen för jag tänkte skriva att "felen brukar vara där man var och rotade sist" men du kan ju ha problem med huvudbromscylindern eller gummislangen också.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by StefanM »

tycker mer att det låter som att oljan inte går tillbaks till huvudcylindern lika fort som du släpper pedalen........Jag skulle nog se till att renovera bägge två igen med korrekta tätningar och sen ev byta slangen om det är nån sån på vägen.
Maxcherie
Posts: 43
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:33 pm
Location: Trollhättan

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by Maxcherie »

Slangen är det enda som inte är donat med. Var inne på spåret om olja som inte trycktes tillbaka också. Trycker jag två gånger på pedalen t.ex så tar det ett jävla tag innan bilen börjar driva. Som att jag bygger upp ett jäkla tryck som väldigt sakta försvinner.

Går att använde bilen nu utan läckage.

Får bli nya cylindrar och slang i vår när trimmade b20an åker ner ;)


Mvh
max
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"

/Johannes döparen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Slavcylinder som sprutar ur sig bromsvätska

Post by QV »

Maxcherie wrote: Trycker jag två gånger på pedalen t.ex så tar det ett jävla tag innan bilen börjar driva.
Att felsöka runt kopplingslamellen är bortkastad tid, det är inte där dit bekymmer sitter.

För att utesluta slaven så be "någon" trycka ner pedalen några gånger.
Ser man att armen går tillbaka sakta så
tryck ner pedalen några gånger och "lufta" slaven genom att öppna nippeln. Går nu slaven tillbaka snabbt så ligger inte bitt problem i slaven.

nästa steg blir att kolla vid utgången av "master" men har du plockat med "master" (huvudcylindern) så du satte väll de invändiga brickorna rätt?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply