Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Hasse63 »

Gå efter C-kammen, tabellen är bara ett utgångsläge så viss justering kan man få göra.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Torbo »

Hva med to Zentih Stromberg? Jeg har brukt det før med greit resultat, men nå har jeg en som fungerer bra.
Vet ikke om jeg vil "tukle" med skruing justering og balansering, som det ble litt av den gang jeg hadde to "Strombergare"?
Knaskje jeg bør droppe det?
Jeg har utstyret, men er det verdt det tro?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Hasse63 »

Svårt med norska men:

Har själv använt en DCD på en originalmotor då en DCD är en ersättningsförgasare som det så fint heter och egentligen inte någon trimförgasare, ioförsig så är den jämförbar med dubbla SU bla bla...

Som sagt, DCD funkar utmärkt till en standardmotor bara man bestyckar den rätt... Har för mig att min dåvarande 140 drog 0,75 på långkörning, hade då 115 på lågfartsidan och gissningsvis 130 på högfart (HUVUDMUNSTYCKE) Upplevde också ett bättre vrid...

Har man en slut Stromberg och hittar en DCD i glappfritt skick och inte bryr sig om strikt originalskick så byt...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by StefanM »

problemet med alla begagnade DCD är väl att de nästan jämt är sönderskruvade och glappa för den delen. Det är ytterst få man har haft som varit verkligt fina i all avseenden.
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Då var vi i farten igen..

Nu är DCD-förgasaren samt insug rengjort, bestyckat och lackat och ser rätt så schysst ut!

Dock så har jag stött på ett (Novis) problem; Originalgrenröret är ju kombinerat grenrör/insug! Hur gör jag nu?! Jag antar att det går att kapa bort insugsbiten, men min önskan är att behålla delarna i sådant skick att jag kan återställa allt till original om det humöret faller på..

Om man ska kolla efter ett begagnat att kapa sönder, från vilka bilar passar insuget? Samtliga 140 med b20 motor? (och enkelförgasare)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Torbo »

Jeg kjøpte et brukt grenrør fra B20 med to utløp til eksosrør, og kappet vekk innsuget med vinkelsliper. Det har fungert på min Amazon i mange år.
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by SkepticalHippo »

Så här ser det ut just nu.
Provmonterat och håller på att försöka få ihop länkaget. (Ljuset bråkade med kameran, insuget skiner betydligt mindre i verkligheten!)

Image

Image
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tänka på vid byte av förgasare? Stromberg -> SU

Post by Torbo »

Messingstussene som pilene viser har en light presspasning, og kan løsne.
Og den nærmest venturiene har en fjær under som hjelper meddingstykket over til å sprette langt! har opplevd det og at stussen til bensinslangen har løsnet.
Post Reply