Problem med byte av nedre länkarm fram
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Problem med byte av nedre länkarm fram
Hej,
Försöker byta ut min gamla och upprostade nedre länkarm men har problem med att få ut den långa bulten som håller den på plats. Det verkar som att oavsett hur mycket man bankar på den, så vill den bara inte ut, samtidigt som jag är rädd för att sabba både gängan och muttern som sitter på. Fick så småningom lite spel där på några milimeter hit och dit, men det är ljusår ifrån att få ut den helt. Skall man använda riktigt brutalt våld (vågar inte nu innan jag vet vad det handlar om), värma eller bränna bort gummit i bussningarna, eller vad är det bästa receptet?
Dennis
Försöker byta ut min gamla och upprostade nedre länkarm men har problem med att få ut den långa bulten som håller den på plats. Det verkar som att oavsett hur mycket man bankar på den, så vill den bara inte ut, samtidigt som jag är rädd för att sabba både gängan och muttern som sitter på. Fick så småningom lite spel där på några milimeter hit och dit, men det är ljusår ifrån att få ut den helt. Skall man använda riktigt brutalt våld (vågar inte nu innan jag vet vad det handlar om), värma eller bränna bort gummit i bussningarna, eller vad är det bästa receptet?
Dennis
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Neeej, ingen som nånsin bytt länkarm och vill dela med sig ????
Dennis
Dennis
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
När jag bytte på min 140 drog jag med en rejäl mutterdragare i bulten och jag hade tur båda släppte och jag fick ut dem.
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Har bytt några gånger med alla typer av tillvägagångssätt.
Har man flytt så släpper den.
I andra fall så har jag fått skära av skallen med vrålapan och knacka ur den "bakvägen" med tillhörande kapningar av bulten.
Sitter den fast så är det bara att glömma återanvändningen men inte förstöra så den inte går igenom balken.
Har du misflytt så får man montera balken i en press för att få ut bulten, allternativt bygga en press på plats.
Mutterknackare är guld värt i dessa tillfällen, dock får man vara lite försiktig med de (bra) moderna knackarna för man vrider lätt av bulten
/Janne
finns inga genvägar för en fastrostad bult med den längden
Har man flytt så släpper den.
I andra fall så har jag fått skära av skallen med vrålapan och knacka ur den "bakvägen" med tillhörande kapningar av bulten.
Sitter den fast så är det bara att glömma återanvändningen men inte förstöra så den inte går igenom balken.
Har du misflytt så får man montera balken i en press för att få ut bulten, allternativt bygga en press på plats.
Mutterknackare är guld värt i dessa tillfällen, dock får man vara lite försiktig med de (bra) moderna knackarna för man vrider lätt av bulten
/Janne
finns inga genvägar för en fastrostad bult med den längden
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Janne,
Tack för ditt inlägg. Bulten verkar dock inte vara fastrostad utan snarare fastvulkad. Jag får den att snurra runt, även om väldigt trögt, och får till en liten sidorörelse på kanske 3-4 mm men det är det hela, sen vill den inte mer. Allt sitter också kvar på bilen vilket gör det dessto svårare.
När man pratar om hjälp av mutterdragare här, syftar man då på det klassiska vridmomentet eller sätter man på någon slags avdragare och skakar/drar loss bulten på det sättet?
Kanske hjälper att bränna bort gummibussningarna, det har jag i och för sig inte testat med än.....
/Dennis
Tack för ditt inlägg. Bulten verkar dock inte vara fastrostad utan snarare fastvulkad. Jag får den att snurra runt, även om väldigt trögt, och får till en liten sidorörelse på kanske 3-4 mm men det är det hela, sen vill den inte mer. Allt sitter också kvar på bilen vilket gör det dessto svårare.
När man pratar om hjälp av mutterdragare här, syftar man då på det klassiska vridmomentet eller sätter man på någon slags avdragare och skakar/drar loss bulten på det sättet?
Kanske hjälper att bränna bort gummibussningarna, det har jag i och för sig inte testat med än.....
/Dennis
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Som mutterdragare antar jag att man menar en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Mutterdrag ... r407969000
En sådan skulle i alla fall jag använda om jag skulle lossa en envis mutter/skruv. Jag har för övrigt en snarlik som jag använder till hjulbyte vår och höst.
Denna elektriska maskin förutsätter att man inte har någon tryckluftmaskin. Det blir visserligen samma sak, men lite mer kraft om man betalar för detta. Om man funderar på åtdragningsmomentet sedan, så finns det så kallade momentstänger, en fjädrande förlängare som sviktar och fjädrar när man kommer upp i det angivna momentet. Dom finns i satser för olika moment, men går också att köpa styckvis lösa.
En sådan skulle i alla fall jag använda om jag skulle lossa en envis mutter/skruv. Jag har för övrigt en snarlik som jag använder till hjulbyte vår och höst.
Denna elektriska maskin förutsätter att man inte har någon tryckluftmaskin. Det blir visserligen samma sak, men lite mer kraft om man betalar för detta. Om man funderar på åtdragningsmomentet sedan, så finns det så kallade momentstänger, en fjädrande förlängare som sviktar och fjädrar när man kommer upp i det angivna momentet. Dom finns i satser för olika moment, men går också att köpa styckvis lösa.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
A-masen,
Tack för ditt inlägg.
Givetvis vet jag vad mutterdragare är och har jobbat med en sån en hel del, men det är en sak att lossa muttrar på hjulen eller dylikt med den och en annan att dra ut en sån lång bult med, vad jag i min fantasi uppfattade som möjligen syftades på (dock aldrig hört talas om innan), därför undrade jag om man kan koppla på nåt i stil med avdragare (om det fanns ett sånt tillbehör) och dra ut bulten samtidigt som allt skakar och vrids runt, det hade ju varit perfekt....
Jag nämnde ju att jag kunde vrida runt bulten, om ens trögt, så den sitter inte fast så utan går ej att dra/knacka ut.....
Tack för ditt inlägg.
Givetvis vet jag vad mutterdragare är och har jobbat med en sån en hel del, men det är en sak att lossa muttrar på hjulen eller dylikt med den och en annan att dra ut en sån lång bult med, vad jag i min fantasi uppfattade som möjligen syftades på (dock aldrig hört talas om innan), därför undrade jag om man kan koppla på nåt i stil med avdragare (om det fanns ett sånt tillbehör) och dra ut bulten samtidigt som allt skakar och vrids runt, det hade ju varit perfekt....
Jag nämnde ju att jag kunde vrida runt bulten, om ens trögt, så den sitter inte fast så utan går ej att dra/knacka ut.....
Last edited by amazon guy on Sun Dec 02, 2012 8:53 am, edited 1 time in total.
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Vad tror du om att bränna ut gummibussningen med svetsen? Det fungerade utmärkt på bussningarna i bakvagnen.
Jag följer tråden med intresse då jag hoppas hinna göra samma sak i vinter.
Jag följer tråden med intresse då jag hoppas hinna göra samma sak i vinter.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Det var mitt nästa steg/plan, nu är det dock körd för det blir för kallt att krypa omkring på garagegolv....gudu wrote:Vad tror du om att bränna ut gummibussningen med svetsen? Det fungerade utmärkt på bussningarna i bakvagnen.
Last edited by amazon guy on Sun Dec 02, 2012 11:07 pm, edited 1 time in total.
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Ja usch vad kallt det blev plötsligt. Du får väl värma dig fram längs golvet med svetsen.
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Det är det klassiska vridmomentet jag pratar om. Får man den att rotera i "röret" så är ju "balken räddad" om inte annat.
Jag köpte en ny tryckluftsmaskin ifrån SWEDOL VT-45712. Trodde inte riktigt på den angivna nm eftersom den var 4 siffrig men maskinen är helt brutal. Efter en körning så fick jag köpa nya krafthylsor av känt fabrikat (ej biltema) för jag har ingen lust att spränga en hylsa.
Så rotera och trycka på.
/Janne
Jag köpte en ny tryckluftsmaskin ifrån SWEDOL VT-45712. Trodde inte riktigt på den angivna nm eftersom den var 4 siffrig men maskinen är helt brutal. Efter en körning så fick jag köpa nya krafthylsor av känt fabrikat (ej biltema) för jag har ingen lust att spränga en hylsa.
Så rotera och trycka på.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Hej!
Låter som du råkat ut för det klassiska problemet med gummibussningar, innerhylsan har rostat fast på bulten och/eller gummit har släppt mot ytterringen.
Ditt förslag med svetsen verkar vettigt, det gäller ju att få hylsan att släppa.
Om man har problem med att komma åt att applicera kraft mot det som man vill ska släppa så brukar värma, kyla, värma.......osv vara det som gäller, i allra värsta fall så får du väl offra bärarmen. Å så försök att få in olja så du få snurr på bultarna där de går igenom balken rör de sig bara lite så brukar det gå med envishet se bara till att växla riktning när du vrider om.
/Kalle
Låter som du råkat ut för det klassiska problemet med gummibussningar, innerhylsan har rostat fast på bulten och/eller gummit har släppt mot ytterringen.
Ditt förslag med svetsen verkar vettigt, det gäller ju att få hylsan att släppa.
Om man har problem med att komma åt att applicera kraft mot det som man vill ska släppa så brukar värma, kyla, värma.......osv vara det som gäller, i allra värsta fall så får du väl offra bärarmen. Å så försök att få in olja så du få snurr på bultarna där de går igenom balken rör de sig bara lite så brukar det gå med envishet se bara till att växla riktning när du vrider om.
/Kalle
-68 Combi
-65 Sport
-65 Sport
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Mission acomplished !!!
Precis som Kalle och alla andra sagd, så har innerhylsan rostat fast vid bulten, dock endast på en sida, men icke desto mindre så räckte det till att det blev helt omöjligt att få ut bulten hur mycket jag än värmde (butan värmare) eller bankade.
Jag ville ju hela tiden rädda kvar bulten, annars kunde man enkelt kapat bort den, men till slut så kapade jag den ena foten på armen istället (upprostad ändå) och på så sätt så fick jag ut både bulten och resten av länkarmen.
Men inte roligt och juxa med sånt när det är minusgrader.
Dennis
Precis som Kalle och alla andra sagd, så har innerhylsan rostat fast vid bulten, dock endast på en sida, men icke desto mindre så räckte det till att det blev helt omöjligt att få ut bulten hur mycket jag än värmde (butan värmare) eller bankade.
Jag ville ju hela tiden rädda kvar bulten, annars kunde man enkelt kapat bort den, men till slut så kapade jag den ena foten på armen istället (upprostad ändå) och på så sätt så fick jag ut både bulten och resten av länkarmen.
Men inte roligt och juxa med sånt när det är minusgrader.
Dennis
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Grattis!
Roligt och roligt. Du är nu en erfarenhet rikare.
Hur gjorde du med fjädrarna, jag kan inte få in någon fjäderklämma där vad jag förstår?
Roligt och roligt. Du är nu en erfarenhet rikare.
Hur gjorde du med fjädrarna, jag kan inte få in någon fjäderklämma där vad jag förstår?
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: Problem med byte av nedre länkarm fram
Nu är det ju knappast några stora framgångar det handlar om här, skriver mest ner mina strapatser för andra som kommer att få liknande problem i framtiden och förhoppningsvis så underlättar detta för dom.
Fjädrar och få upp dom igen, japp, det kommer nog också att bli ett kapitel för sig, ty efter vad jag kunde se så är där knappt något utrymme att spänna fjäderspännare på.
Har inte kommit så långt än, men det får nog bli att försöka att sätta fjädrarna på plats med hjälp av en domkraft under länkarmen och skulle det bli så att hela bilen följer med upp, så får det bli en lång gängad pinne (säljs på Biltema eller Bauhaus) som man trär genom hållen för stötdämparen, med brickor och muttrar i var ända och så skruvar man ihop allt med fjädern på plats.
Rent teoretiskt alltså, för egentligen så har jag inte kollat än om man kan anamma det här sättet på Amazon.....
Dennis
Fjädrar och få upp dom igen, japp, det kommer nog också att bli ett kapitel för sig, ty efter vad jag kunde se så är där knappt något utrymme att spänna fjäderspännare på.
Har inte kommit så långt än, men det får nog bli att försöka att sätta fjädrarna på plats med hjälp av en domkraft under länkarmen och skulle det bli så att hela bilen följer med upp, så får det bli en lång gängad pinne (säljs på Biltema eller Bauhaus) som man trär genom hållen för stötdämparen, med brickor och muttrar i var ända och så skruvar man ihop allt med fjädern på plats.
Rent teoretiskt alltså, för egentligen så har jag inte kollat än om man kan anamma det här sättet på Amazon.....
Dennis