Page 1 of 1

Val av extraktorrör

Posted: Fri Nov 30, 2012 1:09 pm
by mekomaskin
Verkar lite väl tyst här på forumet så jag kastar in början till en ny tråd.

Det finns ju 3 olika storlekar på de vanliga KG/Timo extraktorrören.

Timos specar på primärrör - sekundärrör - utlopp
Typ 1 44,5 - 44,5 -60mm
typ 2 44,5 - 48 - 64mm
typ 3 44,5 - 51 - 64mm

Jag har för mig att rören är lika långa på alla tre typerna.

I katakogerna specas dom för "lite" - "mera" eller "mycket trim".
Det här gör ju att dom flesta köper det största röret i tron att dom skall få så mycket effekt som möjligt, men riktigt så enkelt är det ju inte.

Nu till frågan:
Vart har vi egentligen brytpunkterna?
Vid vilka motorvolymer, effektuttag och varvtal är det egentligen bättre att köra med ett typ 2 istället för ett typ3 rör?

Nu menar jag inte att någon skall klippa in anvisningarna som står i KG-katalogen som svar utan vi skall nog försöka vara lite grundligare än så....

Re: Val av extraktorrör

Posted: Fri Nov 30, 2012 11:58 pm
by 123GT
Intressant fråga..har dock inget att tillföra :-) men kommer o följa tråden!
/sven

Re: Val av extraktorrör

Posted: Sat Dec 01, 2012 2:15 pm
by G-son
Längderna ska ju också vara avstämda mot varvtal, kamaxel o.s.v, så gissningsvis är inget av extraktorrören särskilt nära optimalt för dom motorer folk använder dom på. Underbart med universalgrejer, dom funkar till allt men är inte rätt till nått... :lol:

Re: Val av extraktorrör

Posted: Sat Dec 01, 2012 4:42 pm
by J.Lundin_
Det brukar kallas postordertrimning..... :D

Re: Val av extraktorrör

Posted: Wed Dec 05, 2012 10:30 am
by the_PL_man
Lundin, en fråga till dig.
Även om det är långt ifrån optimalt, är det bättre än att använda original på en småmodifierad motor?

mvh
the_PL_man

Re: Val av extraktorrör

Posted: Thu Dec 06, 2012 10:05 am
by Petter E
De extraktor du nämner är av typen 4-2-1, de är bra för en jämn effektkurva. 4-1 är mer noga att de är rätt avstämda. Avstämda mot varvtal, avgastemp och flöde. Ett 4-2-1 är nog alltid bättre än orginalrör, även om de med dubbla rör inte är allt för tokigt utformade.