Re: efterdra topplock
Posted: Sun Jan 06, 2013 2:58 pm
Interessant!
Enin med bosse at man må følge produsentens anvisninger og ikke flyindistrien.
Det er tydlige flere muligheter her, og som jeg forstår bør man velge fabrikantens anbefalinger så lang det er mulig. Noen ganger må man bruke sunn fornuft, og bruke et syltynt lag med fett på hjulbolter, da vi kjører i saltsyre om vinteren.
Topplokksbolter renser jeg med parafin som inneholder mikroskopisk med fett. Bruker trykkluft i hullene for topplokksboltene for å unngå "sprengeffekt".
Dette har fungert fint, uten sprengte pakninger eller lekkasjer.
Det er også forskjellige meninger om veivlagre, noen bruker olje og noen setter dem inn tørre med loctite.
Neste gang vil jeg vurdere det siste....
Et faktum er i alle fall at det at dekkfirmaene i Norge har kassevis med kasserte hjulblter, noe som har fått meg til å stusse. Også endret syn, da jeg i alle år har ment at fett på boltene er bra.
Men når bilprodusenters versktedsskriv, også Norges Automobilforbund har blitt mer klar på at man skal være forsigitg med å smøre.
Det var dette jeg ville ha fram, også ikke bare pøse på med olje.
Jeg bruker WD40 eller et mikroskopisk lag med fett, som med topplokksbolter. - Selv om jeg aldri har dratt av boltene, men jeg drar ikke for mye når de ikke er tørre.
Momentnøkkel er undervurdert, selv for meg som har et langt liv i bransjen.
Enin med bosse at man må følge produsentens anvisninger og ikke flyindistrien.
Det er tydlige flere muligheter her, og som jeg forstår bør man velge fabrikantens anbefalinger så lang det er mulig. Noen ganger må man bruke sunn fornuft, og bruke et syltynt lag med fett på hjulbolter, da vi kjører i saltsyre om vinteren.
Topplokksbolter renser jeg med parafin som inneholder mikroskopisk med fett. Bruker trykkluft i hullene for topplokksboltene for å unngå "sprengeffekt".
Dette har fungert fint, uten sprengte pakninger eller lekkasjer.
Det er også forskjellige meninger om veivlagre, noen bruker olje og noen setter dem inn tørre med loctite.
Neste gang vil jeg vurdere det siste....
Et faktum er i alle fall at det at dekkfirmaene i Norge har kassevis med kasserte hjulblter, noe som har fått meg til å stusse. Også endret syn, da jeg i alle år har ment at fett på boltene er bra.
Men når bilprodusenters versktedsskriv, også Norges Automobilforbund har blitt mer klar på at man skal være forsigitg med å smøre.
Det var dette jeg ville ha fram, også ikke bare pøse på med olje.
Jeg bruker WD40 eller et mikroskopisk lag med fett, som med topplokksbolter. - Selv om jeg aldri har dratt av boltene, men jeg drar ikke for mye når de ikke er tørre.
Momentnøkkel er undervurdert, selv for meg som har et langt liv i bransjen.