Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthylla

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthylla

Post by amazon guy »

Har nyligen införskaffat en begagnad hatthylla till min ´69 som behöver fräschas upp för att återigen bli fin, dvs målas om. Finns det några tips om hur man bäst går tillväga (förarbete, viktigt med grundfärg osv) samt vilken typ av färger man använder? Har experimenterat med sprayburk på den vita delen av den gamla hatthyllan, men färgen i burken verkar alldelles för tunn eftersom pappmaterialet bara absorberar den. Det var den vita delen, sen verkar den svarta vara gjord av lite annorlunda material.

Dennis
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by Fredrik Lofter »

Hatthyllan för årsmodell 1969-1970 är ju samma som i Favorit, dvs i papp, och nog svår att renovera. VP Autoparts sålde dem tidigare (kanske fortfarande?) i en sats för en billig penning där man nitade ihop de två pappbitarna själv. Kanske kan höra med dem? Alt. byta till en "riktig" (1965-1968)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by amazon guy »

Hej Fredrik,

Tack för ditt svar.

VP Autoparts säljer ´69-´70 hatthyllor fortfarande, dock är den från fabriken "vita" delen omålad hos dom och när jag ringde upp igår om vilken färg dom rekomenderar för att färdigställa deras halvprodukt, så hade dom inte en susning, utan hänvisade till Amazonklubben. Vad jag också vet sen tidigare så är det heller ingen hos VP som egentligen mekar, så det svaret förvånade mig inte alls.....dock kan man tänka att det är svagt.....

Jag tror att man kan använda typ snickerifärg utan risk att sabba pappen, kommer också att testa först på den gamla biten.

Trodde att folk här på forumet varit med om såna jobb förr.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sat Jan 05, 2013 10:30 pm, edited 1 time in total.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by 123GT »

Dennis, mitt tips blir att du mailar Lennart på VP för att be om hjälp. Han har tidigare hjälpt mig då personalen inte kunnat svara.
/ sven

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... 4_Personal
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by QV »

Amazonklubben = ingen som egentligen meckar????

nja som medlem i klubben och desutom kontakperson så får jag nog påstå att påståendet är fel.
Personligen tycker jag nog att jag "egentligen" meckar :lol: men baksidan av styrelse arbete är att tiden för meckande minskar.

Däremot har jag inget råd att ge eftersom min är oröd än så länge.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by amazon guy »

Jan,

Du läste nog för fort eller så har jag uttryckt mig fel (rättat nu), "ingen som egentligen mekar hos VP Autoparts" var det menad som.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sat Jan 05, 2013 10:54 pm, edited 2 times in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by amazon guy »

Och tack för tipset Sven.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by amazon guy »

Jaha, för dom som är intresserade så har jag nu testat på den gamla och trasiga hatthyllan med två olika färgsorter, en vattenbaserad snickeri slip som jag hade hemma sen tidigare (tjock färg) och gammaldags terpentinfärg som jag fick lite av hantverkarna som håller på med våra fönster.

Snickeri slip ger kritvit helmatt yta och trots att den är tjock så kanske man behöver två lager av den (har ej kommit till det andra än). Sen har jag också använt pensel som provisorium i tillfälig avsaknad av en liten rolle som kommer nog att bli perfekt när det sen gäller allvar.

Den terpentinbaserade fönsterfärgen täcker också väldigt bra och kommer kanske (?) att behövas påföras två gånger med (avsaknad av rollen gör mig osäker), dock blir ytan typ halvblank till blank."Nackdelen" med den är att den torkar betydligt längre än den förstnämnda, hantverkarna här låter den torka en hel vecka innan nästa påstryckning.

Sen vet jag inte hur den vita överdelen egentligen såg ut i original, kritvit eller lite åt det gråa, blank eller matt? Efter 40 plus år och ofta utsatt för sol, så blir förstås allt matt....

Kan också meddela att på VP Autoparts hade dom (inkl. Lennart) inte en susning om vilken färg man bäst använder till denna produkt som dom själva säljer omålad, som sagd, dom hänvisade mig hit för råd, lite svagd minst sagd......

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by amazon guy »

Efter att ha gnuggat lite med tummen på den ljusa vertikala pappen så upptäckte jag att färgen började glänsa lite, och då valde jag till slut den terpentinbaserade fönsterlacken som jag rollade på efter att ha ruggat upp ytan lite med fint sandpapper, blev jättebra. Sen hade jag också den färgen redan hemma till skillnad från att ha behövt anskaffa halvblank snickeri lack enkom för detta ändamål.

Så nu är den biten avklarad.

Dennis
Last edited by amazon guy on Fri Feb 08, 2013 10:48 pm, edited 1 time in total.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Söker tips om uppfräschning av sen (eller tidig) hatthyl

Post by gudu »

I väntan på bättre tider målade/dränkte jag in mina fuktskadade och sköra dörr och bagagepaneler med rå linoljla på baksidan. Det har fungerat bra, de håller ihop än på ett trevligt sätt. Under torkningen lade jag dem plant så de skulle återta den formen. Kom ihåg brandrisken under torkningen!
Post Reply