Golvmatta
Golvmatta
Någon som vet om det går att få tag på nya golvmattor till Amazoner? De brukar ju torka sönder efter ett tag. Skulle vara till en 60a i så fall.
Volvo P1200VB 1958
Likadan golvmatta som originalet går ej att få tag på till din 60:a. Om jag vore dig skulle jag in i det sista försöka vårda/restaurera originalmattan. Nya mattor är både dyra och \"fula\".
Det bästa sättet att bevara skicket på originalmattan är att tvätta med T-Röd eller något snällare, tex. olivtvål (ja du läste rätt) då det både rengör och \"konditionerar\" på samma gång. Sitter skiten ordentligt behövs dock T-Röd eller motsvarande. När du har fått ren mattan bör du olja in den med glycerin, paraffin eller liknande mineralolja så snart som möjligt. Låt den suga åt sig oljan och smörj på nytt tills den är \"mättad\".
Sprickor går att limma och lappa mha. bitar från en annan matta (skroten) som du limmar dit på baksidan mha. liquisole eller annat gummilim. Smörj ej upp de områden som skall limmas med glycerin/paraffin el. motsv. utan tvätta bara. Sen kan du smörja efter att lagningen är klar.
Här kan du se varför du inte vill ha nytillverkade mattor (gjuts av Nokian i Finland enl. mönstret från senare amazoner). Amazoner t.o.m 1964 skall ha det där fyrkantiga mönstret på mattorna som du säkert har i din bil. Dvs. släta fyrkanter. Dessa mattor tillverkas ej och går således bara att få tag i begagnat.
Lägger man tid en sats tillbehörsmattor så tänker man inte så mycket på de felaktiga golvmattorna. Och är man inte originalfreak så kanske det är viktigare med fräscha mattor än att det ser helt original ut. Men då det faktiskt går att få till riktigt bra skick på originalmattorna trots att de är spruckna och skitiga och fula, så tycker jag att man skall prova det först. Det blir en annan känsla på bilen med originalet. Och så slipper du ju lägga ut mer än 3000kr som den främre och bakre mattan samt tillbehörsmattor kostar tillsammans från V.P och de andra nasarna.
Vill du ha mer detaljerade bilder på den undre mattan får du väl fråga snällt så skall jag se vad jag kan göra.
Det bästa sättet att bevara skicket på originalmattan är att tvätta med T-Röd eller något snällare, tex. olivtvål (ja du läste rätt) då det både rengör och \"konditionerar\" på samma gång. Sitter skiten ordentligt behövs dock T-Röd eller motsvarande. När du har fått ren mattan bör du olja in den med glycerin, paraffin eller liknande mineralolja så snart som möjligt. Låt den suga åt sig oljan och smörj på nytt tills den är \"mättad\".
Sprickor går att limma och lappa mha. bitar från en annan matta (skroten) som du limmar dit på baksidan mha. liquisole eller annat gummilim. Smörj ej upp de områden som skall limmas med glycerin/paraffin el. motsv. utan tvätta bara. Sen kan du smörja efter att lagningen är klar.
Här kan du se varför du inte vill ha nytillverkade mattor (gjuts av Nokian i Finland enl. mönstret från senare amazoner). Amazoner t.o.m 1964 skall ha det där fyrkantiga mönstret på mattorna som du säkert har i din bil. Dvs. släta fyrkanter. Dessa mattor tillverkas ej och går således bara att få tag i begagnat.
Lägger man tid en sats tillbehörsmattor så tänker man inte så mycket på de felaktiga golvmattorna. Och är man inte originalfreak så kanske det är viktigare med fräscha mattor än att det ser helt original ut. Men då det faktiskt går att få till riktigt bra skick på originalmattorna trots att de är spruckna och skitiga och fula, så tycker jag att man skall prova det först. Det blir en annan känsla på bilen med originalet. Och så slipper du ju lägga ut mer än 3000kr som den främre och bakre mattan samt tillbehörsmattor kostar tillsammans från V.P och de andra nasarna.
Vill du ha mer detaljerade bilder på den undre mattan får du väl fråga snällt så skall jag se vad jag kan göra.
Nu så har jag faktiskt inte köpt bilen i fråga ännu, men jag har varit och tittat på den. Inredningen var i väldigt bra skick förutom just golvmattan som var sprucken och ful. Det jag funderade mest på var om det överhuvudtaget gick att få tag på mattor som passade. D-karossen kom ju 1961 så de mattor som passar till årsmodell 61 och senare passar inte till tidigare modeller då kardantunneln är mindre på dessa. Jag får väl ta och fundera vidare på hur man ska göra. De nytillverkade mattorna såg ju inte för roliga ut. Man får väl försöka få tag i en orginalmatta först i så fall om man nu köper bilen.
Volvo P1200VB 1958
Så kardantunneln skiljer på B16 amazonerna mot de senare modellerna. Okej, ja det ställer ju till det ytterligare. Det förvånar mig att VP inte har tagit fram någon matta de tidiga bilarna, visst blir det många utföranden och det är svårt att få det lönsamt, men jag skulle hellre betala några kronor extra för att få rätt matta.Nu så har jag faktiskt inte köpt bilen i fråga ännu, men jag har varit och tittat på den. Inredningen var i väldigt bra skick förutom just golvmattan som var sprucken och ful. Det jag funderade mest på var om det överhuvudtaget gick att få tag på mattor som passade. D-karossen kom ju 1961 så de mattor som passar till årsmodell 61 och senare passar inte till tidigare modeller då kardantunneln är mindre på dessa. Jag får väl ta och fundera vidare på hur man ska göra.
Mattorna i sig är det inget fel på. I synnerhet inte tillbehörssatsen. De är ju faktiskt identiska med de som låg i 1965 -> amazoner, men i en tidig bil blir det ju inte så snyggt. De rutiga mattorna är mycket fränare och ger en annan feeling än i de senare modellerna med andra stolar och fula alu-grillar.De nytillverkade mattorna såg ju inte för roliga ut. Man får väl försöka få tag i en orginalmatta först i så fall om man nu köper bilen.
Hittar jag en fräsch originalmatta som jag kan renovera upp så kommer jag byta ut den nytillverkade.
Lycka till i jakten på \"ny\" bil. [/quote]
Re:
textil mattor som Veteran produkters i färgerna blå, grp och röd vart ska dom ligga någonstans? eller är dom istället för gummi mattorna?
Mvh Johan
Mvh Johan
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart .
Letar mattor om någon har ett par av dessa
Letar mattor om någon har ett par av dessa
Re:
D59471 wrote:En nymodighet som skall läggas ovanpå fula gummimattor. För att dölja dem? För att få extra isolering? För att det skall bli ännu jobbigare att ta ur mattorna för att låta golvet torka mellan urskurarna (alla amazoner tar in vatten när det regnar)?
Vad är detta för typ av matta? Är det nåt veteranprodukter säljer?
Problemet med mina golvmattor är att de är obefintliga. Jag har funderat på att byta ut dem mot lite kraftigare rött tyg, är det något som rekomenderas?
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Hoppla hoppla, nog är kanske de senaste Amazonerna inte de snyggaste, men ful är ett ord som inte passar i Amazon sammanhang.De rutiga mattorna är mycket fränare och ger en annan feeling än i de senare modellerna med andra stolar och fula alu-grillar.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Re:
Haha. Jag hoppas att du tog ironin med en klackspark!Spilloljan wrote:Hoppla hoppla, nog är kanske de senaste Amazonerna inte de snyggaste, men ful är ett ord som inte passar i Amazon sammanhang.De rutiga mattorna är mycket fränare och ger en annan feeling än i de senare modellerna med andra stolar och fula alu-grillar.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re:
Självklart!D59471 wrote:Haha. Jag hoppas att du tog ironin med en klackspark!Spilloljan wrote:Hoppla hoppla, nog är kanske de senaste Amazonerna inte de snyggaste, men ful är ett ord som inte passar i Amazon sammanhang.De rutiga mattorna är mycket fränare och ger en annan feeling än i de senare modellerna med andra stolar och fula alu-grillar.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
-
- Posts: 222
- Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm
Satt och kollade runt lite bland reservdels sidorna... vilken är det absolut bästa sidan att köpa delar (framförallt inredningsdetaljer) ifrån?
Har en baby blå -65 som är i någolunda orginalskick.. vet ej vad tanken är med den men ajg skulle ju vilja totalrenovera den i orginalskick.. men aknske blir det bara en mindra renovering med så mycket orginal som det går.
Mattorn i min (svarta) är hela slut och lagade med silvertejp.. osv.. ska man köpa nya? Vad kostar det ungefär??
Har en baby blå -65 som är i någolunda orginalskick.. vet ej vad tanken är med den men ajg skulle ju vilja totalrenovera den i orginalskick.. men aknske blir det bara en mindra renovering med så mycket orginal som det går.
Mattorn i min (svarta) är hela slut och lagade med silvertejp.. osv.. ska man köpa nya? Vad kostar det ungefär??