Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack för dina värmande ord :)det ger motivation till att fortsätta.
Tyvärr så har jag fått ett "litet" bakslag, efter att ha studerat mitt konstverk så kan jag konstatera att jag inte är riktigt nöjd med resultatet på lacken.
Bilderna förskönar nog verkligheten lite.
Som jag skrev så tänkte jag våtslipa bilen och poleara den för att den skulle bli tipp topp, men när jag tog hand om en liten rinning så lyckades jag slipa igenom lacken, vilket i sin tur gjorde mig lagom trött. Provad även att våtslipa och polera lite svagt appelsinskal, dock så tyckte jag inte att det blev tillräckligt bra resultat med tanke på att jag snart har lagt ner ett års kvälls och helgarbete på svetning, slipning och spackling.
Kontentan blev att jag håller på att slipa ner lacken (jätte skoj!!) Ny färg är beställd så nu satsar jag på att få låna en lackbox om två veckor, fram tills dess borde jag även hinna med att svetsa upp dörrarna så att jag får med som i samma lacksväng.
//Gravis
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Blomquist »

Oj va trist, och vilken kampanda(!). Jag hade nog hängt på dörrarna i detta läget, för att vara
stensäker på att allt lirar innan gör-om-gör-rätt-operationen.
Vad gäller rinningar, så finns det särksild hyvel till detta att köpa. Men det visste du kanske allaredan.
210 -64, 223 -68
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Qallzar »

Ajaj va tråkigt med omlack när man tror sig vara "färdig".
Väldigt trevlig tråd me många bra bilder, perfekt när ja som novis ska ge mej på rostlagning själv.
Keep it up! :)
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Lite trist är det allt, men det är lite sent att kasta in handduken nu :) Det är lika bra att göra om det, så att man inte går och ångrar sig i all framtid :)

Hyveln har jag inte hört talas om dock har jag läst på en del forum att man kan operera med ett rakblad, det funkade inte för mig :(
Dörrarna ska på innan lackförsök Nr2, det gäller bara att jag hinner få till dom på 1,5 vecka vilket blir kämpigt då dom är besudlade med mycket rost. Men några sena kvällar borde lösa det. Med lite tur så kan jag få låna en lackbox näst nästa helg.

Nu är nästan hela bilen mattslipad så om jag kör på imorgon kväll också borde den operationen vara klar :O

Qallzar, kul att du gillar tråden, Med bra support från kunniga på forumet så löser sig det mesta :) Den viktigaste lärdomen jag har gjort under renoverings resan är att allt löser sig bara man vågar ge sig på det man tycker känns mer eller mindre omöjligt :)
Ser fram emot att få följa din rostlagning när det blir dags.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by QV »

Skall man slipa bort apelsinskalet så måste man vara extra noga med allt jobb innan vilket du har märkt.

Man måste också slipa ner apelsinskalet mellan varje lackering.

Snorhyveln är rätt dyr (riktpris 1500 för den jag köpte) men det finns några varianter att välja mellan och man behöver alla...
Det tar en stund att bli van med / bli kompis med en snorhyvel så man måste ändock lacka om sidan efter att man har använt den för första gången. Rakblad fungerar men man får inte ta förmycket. Endast lövtunt. Man måste alltså bearbeta rinningen några hundra gånger. För att slippa det filar jag ner rinningen så mycket jag vågar. Eltejp på var sida om rinningen kan hjälpa till under filningen. Det finns naturligtvis små filar att köpa för jobbet.

Nu torrslipade jag min bil, men våtslipning kräver att man blötlägger pappret innan man använder det. Man vill ju inte att kanten på pappret skall gå djupare än resten av ytan. Men det har du kanske koll på redan. Själv körde jag den relativt brutala metoden att bli av med apelsinskalet och började med 600 papper så det tog något :shock: Dock så tittade jag bort en gång och gick därmed igenom. Maskinslipning naturligtvis för min del. Om jag tolkar din tråd rätt så handslipar du ner bilen. Det jag (som novis) har fått lära mig är att alltid ha något mellan pappret och fingrarna. Om inte får man djupare slipning under fingrarna.

HÅLL UT

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Jag har kört följande ordning.
*Renslipat bilen och lagat rost
*Sprutat 2K epoxy på hela bilen
*Slipat epoxyn tills ytan har blivit bra
*Spacklat det som behöver spacklats
*Dränkt bilen i Epoxy igen
*Slipat epoxyn
*Lagt filler där det har behövts
*Slipat filler
*Lackerat solidtoplack 2K akryl thinnerbas
*misslyckats med topplacke :shock:
*slipat ner topplacken
*Ska lägga ny topplack :)

Jag gissar att jag inte hade rätta handlaget med rakbladet, dock så kom dom stora problemen när jag skulle slipa rinningen, ideen med fil och eltejp på var sida hade kanske kunnat rädda mig.
Jag här rättså bra koll på våtslipning, dock så valde jag att köra nästan samma koncept som du, jag börjar med att matta ner den "misslyckade" topplacken med 400 papper, därefter går jag över hela bilen igen med 600 papper torrslipning då jag ändå bestämde mig för att lägga en helt ny topplack. jag kör alltid med kloss alternativ långkloss vid slipning så när som på runda ytor där det fungerar bättre att hålla pappret i handen.

Min stora fundering är varför detta eländig appelsinskal uppkommer, Det känns konsitigt att jag får till toppenresultat på mindre ytor tex fromten med verkar misslyckas på större ytor.
Jag tycker att jag gör likadant hela tiden när jag lackerar. jag har surfat runt på olika forum och läst men det verkar finnas lika många lösningar för att motverka appelsinskal som det finns lackerare :mrgreen:

Jag ska kolla upp snorhyveln, det kan nog vara ett bra verktyg att ha tillhands när nästa omgång lack ska läggas om jag lyckas få rinningar på den också :roll:
Tack för tipsen, det är värdefullt att lära sig hur andra går tillväga.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej Gott folk,

Nu är lackering Nr2 genomförd och resultatet blev skapligt. Fortfarande lite apelsin i lacken men inte så farligt att den inte går att våtslipa. Jag har snart våtslipat och polerat halva bilen med riktigt bra slutresultat. Jag gissar att jag har några veckor med slipning och polering kvar innan jag är nöjd och bilen är klar för att börja monteras.
Hur som helst så är det skönt att lacken är på plats innan vintern trots bakslaget tidigare.

Bilen är äntligen nedslipad igen inför lackeringsförsök Nr2
Image

Skällde lite på min färgleverantör för att jag aldrig får några blandpinnar när jag beställer i deras webshop, :) nu har jag så att jag klarar mig ett tag :o
Image

Taket blev riktigt bra
Image

Fick en rinning på huven men den gick att fixa mha Eltejpstricket som jag numera börjar behärska :)
Image

Image

Det var allt för denna gången

//Gravis
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Pälle »

Spännande! Mer vill vi se. Har du lackat den utomhus?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by A-masen »

En fråga från en oinformerad i sammanhanget.
För ett antal år sedan lät jag lacka om en bil. Man kände att lacken var mjuk i ett par veckor efteråt. Nu när du våtslipar så måste väl lacken få härda ordentligt först? Hur länge behöver du vänta?

Om man går mycket längre tillbaka i historien, till 50-talet, så hade en kompis farsa en nyköpt bil av ett tyskt högstatusmärke. Där sas det att man fick inte vaxa den bilen det första året, för lacken hade inte härdat ordentligt. Detta är alltså ungefär 60 år sedan och vax och billack är väl inte samma sak som i dag.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,
Den lackerades utomhus en hyfsat varm dag under partytält med plastsidor. Jag placerade några stora fläktar som på ett hyfsat sätt tryckte bort färgdimman bakåt.
Jag har hört precis samma saker and vaxning och dylikt på nya bilar. Men det verkar som en det har ändrat sig, om man kollar på någon av dom dyrare lack-konserveringsfirmorna så rekommenderar dom att man väntar minst 4 veckor innan man genomför en lackbehandling på en omlackerad bil för att färgen ska härda ordentligt. Det är nog hänsyn taget till olika lacksorter som har olika härdtid. Tar man en ny bil så lackbehandlar dom den omgående om man vill det, jag har själv aldrig stött på några problem med det på nybilar.

Jag lackerade min bil med 2K akrylbas den härdar på 24 timmar, dock så väntade jag några dagar extra innan jag började slipa och polera eftersom jag inte bakade bilen i ung. Det har gått riktigt bra och jag har inte märkt av att lacken skulle vara mjuk så när som i dom små rinningarna som jag fick till. Där skrapade jag av lager för lager och lät det härda mellan skrapningarna. Det beror nog främst på det allt för tjocka färgskiktet i rinningen.

-Janne,
jag såg att du torrslipade bilen. gjorde du det innan polering? Finns det några fördelar med det jämfört med våtslipning innan polering bortsett från att man slipper allt vattenkladd?
Jag såg att du började med 600 papper, vilket papper avslutade du med för att få bort tillräckligt med sliprepor för att polermedlet skulle ta reporna. själv kör jag med Presta supercut och Presta swirl remover till poleringen.
//Gravis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by QV »

Gillande inte vattenkladdet så det vart torrt.

började med 1200, sedan 1000 men det tar ju inget så det vart 600. Man får dock aldrig titta bort med 600 papper! Det tar

Jag körde med 1000 papper sedan och gick direkt på med polering
Lammull och supercut, 5kg tryck och 1200 watt polermaskin.
Det skall avverkas rätt mycket för att ta bort sliprepor från 600/1000 papper.
Dock så har jag inte som krav att det skall vara showlack. En och annan buske står ju ivägen ibland. Bilen skall ju nytjas också.

om det tog 1/2 timme att slipa av taket så tog det 2 1/2 att polera upp det igen.
Totalt 50 mantimmar la jag på att matta ner bilen och polera upp den igen.

/Janne

efter lammull så var det "vanliga" polertrissor
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack för informationen Janne, jag gillar inte heller vattenkladdet med nu har jag kommit så pass långt så jag törs inte byta metod, även om jag är sugen. Dock så kommer jag nog köra din metod om det blir någon mer bil som ska fixas till.

Det är ett hyfsat tidskrävande arbeta att våtslipa och polera men det är faktiskt riktigt roligt när man ser resultatet. Jag ska inte påstå att det blir 100% men det blir i alla fall skapligt. Jag verkar ha en tendens att flytta fram kravbilden ju mer jag håller på. Jag sitter, kryper och ligger på garagegolvet för att studera lacken i olika skumma vinklar och hittar både det ena och det andra :( men rullar man ut bilen i soligt eller skuggigt väder ser det bra ut.
En nackdel med att bilen blir högblank är att man ser vart man har gjort några småblundrar med spacklingen. Hur som helst så är jag endast en lekman som kör learn by doing så jag är hyfsat nöjd endå.

Här kommer en lite bilduppdatering från våtslipningen och poleringen.

Image

Image

Image

Image

Det var allt för den här gången, nu är det dags att återgå till slipningen :)

//Gravis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by QV »

Möjligt att jag har fel men ser man "fiskögonen" när man våtslipar?
Min nedslipning var först till "helt slät" = all apelsinskal skall bort. Detta resulterade i att man slipade igen för ofta.
Mitt fel jag gjorde var att jag la lack på lack utan att slipa bort apelsinskalet mellan var lackering.
När man då slipar ner så finns det inte så mycket färg i botten på apelsinskalet som man skulle önska... det är inte där färgen ligger.
Så för att inte slipa igenom så fick jag matta ner tills det var "ett fisköga var annan cm".

Min fråga är alltså om man kan se "fiskögona" när man mattar ner med en våt metod?
Om inte hur vet man då att det är slätt?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Undertiden man våtslipar så är det svårt att se fiskögon vilket gör att man får slipa lite lagom, därefter så får man låta vattnet torka. då framträder fiskögon om
det finns några kvar.
Jag skulle tippa på att jag har fått bort ca95% dock så finns det ett och annat fisköga som ligger kvar djupare. Dock så törs jag inte gå på så pass mycket så att dom sista försvinner då risken för att jag slipar igenom blir överhängande.
Fördelen är att dom inte synns om jag inte kryper runt och detaljstuderar lacken.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by QV »

men då framträder den torra metoden som ett litet plus eftersom man kontinuerligt ser "fiskögonen" och kan då avverka på "rätt" yta...

När man mattar ner lacken så får man enligt min källa inte börja trycka. I klartext betyder det att när pappret inte "biter" längre så byter man. Man skall "gödsla" med papper när man slipar på lack....

Trycker man så blir det dalar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply