Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej!

Nu är hjärtat urlyft ur bilen, vilket känns skönt så att jag kan börja rensa ur resten i motorrummet.
Det verkar inte vara så mycket rost att ta hand om vilket är en trevlig omväxling.
Vad tycker ni, är det oseriöst att inte plocka ner framvagnen för renovering och lack när man lägger ner så pass mycket tid på allt annat?

En bild på en ruskigt kladdig motor, med det kanske man får räkna med när den har suttit i bilen sedan 69
Image

och andra sidan :roll:
Image

Två timmar med lysfotogen och tandborste så kan man skönja en underbart röd skapelse,som visserligen ska lackeras om senare.
Image

smutsen som sitter kvar får jag ta bort när jag river motorn
Image


Det ser riktigt skapligt ut i motorutrymmet, lite tvätt slipning och färg så blir det som nytt :D
Image

//Gravis
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by rolwig »

Jag skulle "bara" snygga till mitt motorrum lite men det slutade med helrenovering av motorrum, framvagn och bromsar-
/Roland/
[img=http://forumbilder.se/CDCGO/sdc11127.JPG]
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

OJ oj oj vilket motorrum, att se det skapar motivation och lite prestationsångest :D
Det är nog bara att ge sig på framvagnen också ;)

//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej alla!
Det är ett tag sedan jag uppdaterade tråden. Tyvärr så har jag inte kunnat skruva på några veckor då jag lyckades masakera tummen med skruvdragaren. Nu är läkprocessen i full gång vilket gör att jag har lyckats skruva lite "försiktigt" :shock: igen
Jag har även insett att var sak tar sin tid och att skruva varje kväll efter jobbet tar ut sin rätt. Framöver så kommer jag att försöka köra mer på helgerna istället.
Nästa steg är att plocka ner framvagnen för renovering. Om någon har en bra guide för att ta ner den på smidigaste sätt skulle jag vara tacksam :wink:
Hur har ni gjort när ni har renoverat framvagnen, har ni bytt alla leder och bussningar på en gång när allt ändå är nere?
Jag tänkte passa på att "raggar" sänka bilen, fungerar det att på gammal 240 maner att kapa fjädrarna 1,5 varv eller bör jag byta fjädrar till sänkningsfjädrar, vad tycker ni.


Skruvat bort en hel del prylar samt tvättat motorutrymmet. det tog många timmar att få det hyfsat rent.
Image

Image

Batterilådan måste få sig en duvning med svetsen
Image

//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,
Nu har jag roat mig lite i garaget igen, denna gången har jag slipat och slipat och slipat motorytrymmet.
Resultatet blev riktigt bra.
Jag ropade in en E topp på tradera som jag har börjat bearbeta så jag har varvat slipningen med lite portning av toppen "omväxling förnöjer". Jag ska även plana den ca 1,5 mm.
Just nu går jag i väntans tider, lyckades ropa in en sats röda baklysen som såg riktigt fina ut på auktionsbilderna, hoppas att dom är lika fina när paketet öppnas :o

Just nu är jag lite i valet och kvalet om bilen ska bli extremt blank vit eller om jag ska lacka den matt vitt. det skulle nog vara rättså läckert med matt men troligtvis ett elände att vårda, den som lever får se :wink:

Som sagt slipat och rostskyddsgrundat, batterilådan har jag sparat då jag måste byta liteplåti den
Image

Jag har lyckats kladda lite grund på kablar men det gör inte så mycket, tänkte att det går att rengöra med thinner. sedan ska alla kablar dras i robotslang när allt ska återmonteras
Image

Motorrummet i dess helhet innan jag ska spruta filler.
Image

Har börjat ta bort knölarna vid tändstiften på toppen
Image

Snyggat till insug och Påbörjat lite lätt portning på avgassidan
Image

Kan inte låta bli att slänga in en vy bild och tänka tillbaks på rosthögen som kom hem i höstas, trodde aldrig att jag skulle mäkta med att få den näst intill rostfri när jag väl började peta, lyfta och kolla på eländet. Tyvärr så har jag inte kunnat börja spackla ännu då jag har arbetat i kallgarage med gasolvärmare hela långa vintern. Men så snart temperaturen stiger lite så ska jag dra igång med det.
Image

Det var allt för denna gång, jag tar tacksamt emot tips och råd oavsätt vad det månne vara :D

//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Glad påsk på er!!
Idag tog jag det stora beslutet att svetsa igen listhål samt skippa reflexerna bak. Jag har funderat länge på om jag ska ha lister runt fram och bakrutan och nu har jag bestämt mig för helt listlöst även där.
Jag mottog de röda baklysena och det kommer att bli rickigt läckert med dom monterade.
Jag har även fattat det slutgiltiga beslutet på vilken färg bilen ska ha och det blev en kulört som heter Super White och som namnet antyder är just extremt vit. Jag har beställt allt material till spackling, grund och lacken, det bör dyka upp efter påsken, så nu lär man ligga i så att inte färgen passerar bäst före :D

Renslipar innan svetsning av listhål
Image

Svetsat :mrgreen:
Image

Och vips så är hålen borta :shock:
Image

Renslipat innan spalten ska fyllas igen
Image

Spalten svetsad
Image

Som jag skrev inlednigsvis så har jag nu valt bort lister runt bakrutan, så jag tyckte att det var ika bra att lägga igen spalten
Image

Lite ögongodis i påsktider, det kommer att bli riktigt läckert
Image

Det var allt för den här gången, nu är det dags att gå ner till svetsen igen för det finns trots allt två sidor på en bil.
Ta det lugnt med påskmusten :wink:

//Gravis
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by ammakillen »

hej,kanonjobb du gör med bilen blir bra 8) reflexerna kan dock bli problem när du besiktigar
de saknas i lampglasen vad jag vet? kan bli en tvåa på de om dom är kinkiga :?

vh jonas
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack för possitiv feedback.
Fungerar det om man sätter dit "tillfälliga" reflexer vid besiktning, tack för tipset.
//Gravis
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Torbo »

REfleksen er jo unde lyktene, men her kan man vel bare bruke en beskjeden reflekstape på ca. 3X3 cm?

Da brytes ikke linjene i bilen...
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by faukenpal2 »

tänkte också ta bort mina reflexer. jag ska nog försöka mig på något man kan fälla upp bakom reflexerna bakom kofångaren och sen fälla ner vid besikting mm.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Bra ide, klart man ska göra så, tack för tipset!
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by faukenpal2 »

ingen fara :)
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Efter som att barnens påsklov är en god ursäkt för att ta lite ledigt så har det hänt en hel del i garaget. :mrgreen:
Efter vääääääldigt mycket slipandes så står nu bilen färdig för att dränkas i Epoxy primer. jag har även pillat med lite smått och gott såsom synliga detaljer som har gjorts i ordning och topplackats. Bilderna får tala då det inte är så spännande att skriva om hur jag slipar och slopar och slipar...

Numera har jag ett mindre färglager hemma 8)
Image

Roade mig med att fräscha upp bromsservon, den blev riktigt bra
Image

Genomförde lite lackprover för att se hur färgen blir när den kommer på plats
Image

Slipat och lagt filler på instrumentpanelen och därefter skottat av den för att få en fin lackyta
Image

Samma sak är gjort med rutbågarna
Image

Toplackat panelen, en blev riktigt bra med fin yta :D
Image

Även rutramen fick sig en färgskvätt
Image

Taket färdigslipat inför första omgången Epoxy
Image

Färdigslipat för tillfället
Image

Med risk för att bli tjatig så är det Epoxy dags, det känns som en milstolpe i projektet :D
Image

Bonusbild :roll:
Image

Förebilden :D
Image

Motorrummet fick sig en dusch med färg, det blev verkligen skillnad mot innan :o jag vet att jag har kladdat lite men det får jag fixa när jag river framvagnen
Image

Ock en till...
Image

Det var allt för denna gång, nästa gäng så hoppas jag att karossen är grundad så att jag kan börja spackla.

Btw min lackeringsplan är som följer.
Ett lager 2K Epoxy primer som ska skottas av
Första Spackling alu spackel, slipa
Andra spackling soft spackel, slipa
När allt är slipat så kommer jag att lägga ytterligare ett lager Epoxy som ska skottas av
Sedan blir det ett lager filler som ska slipas till absurdum därefter så blir det Toplack :|


Ha det bäst gott folk

//Gravis
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Dieseltroll »

Otroligt snyggt jobbat och med vilket tempo! :D

Jag har aldrig haft problem med reflexerna, dom brukar påpeka det och säga att det är bra att ha om man blir stående längs vägen nån mörk kväll, men aldrig att jag har fått någon allvarligare anmärkning... Har inte detta med åldern på bilen att göra? :roll:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God afton!
Idag har jag roat mig med att maskera och spruta bilen med 2K Epoxy primer inför spacklingen.
Resultatet blev riktigt skapligt med tanke på omständigheterna. Det är även bra att få möjlighet att träna lite med sprutan innan det är dags för topplacken. Dock så ska jag nog inhandla en LPHV spruta till det. Farsans gamla spruta från 80 talet är inte helt optimal :roll:
Hur som helst så är det riktigt skönt att få bilen i en och samma färg igen även om det bara är kortvarigt. Nu ska Primern få stå och härda i några dagar och jag får en välförtjänt paus :)

Tack för positiva ord, jag får helt enkel chansa när det väl blir dags för besiktning, jag kan alltid ha ett par reflexer med dubbelhäftande tejp i fickan.

Jag gillar inte att tapetsera man när man använder tapeterna till bilen så känns det lite bättre :o
Image

Epoxy på plats, som sagt även om allt ska spacklas känns det skönt att ha en 97,5% rostfri bil (gissar) :)
Image

Klart pärlan måste få lite luft efter thinner dimman, eftersom fram och bakruta ska bytas pga en klassisk nybörjartabbe med rondellsprut på rutorna så funkade de fantastiskt bra till maskering :mrgreen:
Image

Det var allt för idag.
Post Reply