Amazon 69 ska renoveras

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Richard.kl »

Ser skit fint ut, har du lackat mycket med spruta förr? :)
Sätt din reflexerna istället för att ha dom i fickan så gör dom mer nytta bara :lol: :lol:
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack Richard,

Jag och farsan lackade en del bilar i min glada ungdom, elddopet var en 142'a GL -73 som lackerades i original blågrön metalic, det var lite knivigt men den blev riktigt fin. Skulle man misslyckas så kan man alltid våtslipa och polera för att få rätt filnisch på toplacken :oops: Det senaste jag lackerade var en mindre traktor :)

Du har helt rätt att reflexerna gör mer nytta på bilen men ibland så får stil gå före funktion :wink:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by granfot »

Otroligt vilket jobb du gör, blir rätt sugen på att ställa bilen och börja renovera som du gjort. Men tid är en bristvara och eftersom jag har den som bruksbil så behöver jag den rullande. :/
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej och tack för positiva ord!
Jag har spenderat lite tid i Kina vilket har gjort att renoveringen har stått still i ett par veckor.
Nu har jag kommit igång igen dock så är det slipning och spackling som står på agendan viket inte är speciellt kul att ta bilder på.
//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Jag vill inte att ni ska tro att jag ligger på latsidan dock så händer det inte så mycket då jag fortfarande slipar och spacklar.
Jag har precis blivit klar med vänstersidan och jag kan konstatera att plåten har slagit sig mer en vad jag trodde. Det har gjort att jag har spenderat en massssssa tid på att rikta plåt för att undvika att spacklet ska bli för tjockt.
Sen kan jag konstatera att jag har väldigt svårt för att få till slipning och spackling så att det blir perfekt. Jag har nog gjort av med 2 kg spackel dock så har jag lagt på för att sedan handslipa bort det igen då jag aldrig tycks bli nöjd. summa summa summarum, det blir inte mycket spackel på bilen men varje gång jag tror att jag är klar så känner jag någon liten ojämnhet eller tycker mig känna en liten svacka som jag spacklar om och om och om igen..... :)

Jag går efter devisen, om ojämnheten känns minsta lilla så kommer det att synas när bilen är lackerad, frågan är hur noggrann man ska vara, eventuella ojämnheter jag pratar om är hyfsat mikroskopiska.

Ska slänga upp några bilder i helgen.

//Gravis
faukenpal2
Posts: 70
Joined: Thu Sep 22, 2011 9:36 am
Location: Trelleborg

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by faukenpal2 »

skulle kunnat ha skrivit typ exakt detta på min sida med ;P
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Det är svårt, frågan är när man ska vara nöjd. Det skulle vara tråkigt att få till en dålig lack när man har svetsat var och varannan dag i 6 månader.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Då var det dags med lite bilduppdatering.
Som jag har skrivit tidigare så har jag spacklat och slipat ett tag. Trots allt så har det inte blivit några tjocka lager med spackel. Idag så bestämde jag mig för att det var dags för lager nr två med expoxy. Sprutade bilen och döm om min förvåning när jag inser att det inte finns allt för många missar i spacklingen. lite finjustering sen är karossen helt klar och arbetet med dörrar, skärmar och och huv kan påbörjas. SKÖNT!!

Spackling på högersidan
Image

Välarbetad vänstersida
Image

Slutresultat på höger
Image

Andra sidan
Image

Allt har en baksida :)
Image

Och slutligen en lite vy bild
Image

Jag är superglad att det blev så pass bra med tanke på alla svordomar pga okunskap gällande spackling och slipning, men ingenting är omöjligt. Motivationen ligger på topp för att färdigställa bilen även om det fortfarande är avlägset så börjar det kännas görligt.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej alla!
Nu är det dags för en liten uppdatering. Det går framåt sakta men säkert. Allt har en tendens att ta lite längre tid en vad man har räknat med. Hur som helst så är det kul att hålla på med "lös" delar så som skuff, huv, skärmar osv. Tyvärr så har allt visat sig vara buligt vilket gör att det åtgår en del tid att knacka plåt och spackla men övning ger färdighet och jag börjar, tro del eller ej uppskatta att arbeta med riktning och spackling.

Jag ser ett annalkande problem med passning av skärmar, dörrar och huv. Ropade in ett par bättre beg org plåtskärmar då mina gamla var riktigt dåliga. Det skumma är att det inte stämmer med spalt mot dörr samt nere vid tröskel. hålen till skärminfästningen är inte heller helt klockren. Hur pass exakt passform var allt på en ny Amazon?

Skuffen klar och provmonterad, en hel del bulor hittades och åtgärdades :)
Image

Fixat huven på insidan, skapligt skitigt och smårostigt.
Image

Som sagt sjukt mycket bulor på huven som behövde åtgärdas med riktning och lite spackel
Image

Det är inget konstverk jag har försökt fåtill, Jag har markerat på allt som behöver fixas :) kul att få lite grönt sällskap i garaget :o
Image

Huvspackling pågår
Image

Nu är huven färdig att dränkas i 2K epoxy primer
Image

Och där vad en klar :) nu ska bara expoxyn skottas av :) samt att jag måste ta bort ett flygfä som mötte en ond bråd epoxy död ;)
Image

Är det någon som vet hur man får bort VOLVO loggan på huven på ett bra sätt, jag har redan förstört mina bokstäver men det kan vara bra att veta inför framtiden :)

Skulle uppskatta om någon har ett bra svar på passforms frågan som jag ställde tidigare .
Kämpa på alla Amazon lovers, jag följer era trådar och hittar inspiration hos er!
//Gravis
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Claes08 »

grymt jobb! man skulle kunna tro att du inte hållt på med annat tidigare!
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Tack för feedback, man får göra så gott man kan och det roligaste är att man lär sig hela tiden, dels av egna misstag och lärdomar men framförallt så är det här forumet en kunskaps guldgruva.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

God afton, dags för en uppdatering.
Arbetet fortgår i kombination med barnpassning och en hel del motocrossträning. Nu har jag satt upp det första målet i projektet och det är att bilen ska lackeras innan sommarens slut så att jag kan börja plocka ihop bilen under vintern, innefattar även att bygga en rolig motor, renovering av framvagn samt fixa en trevlig inredning.
Tyvärr så är allt mycket rostigare en man hade önskat. Ta tex fronten som var ett fullständigt kexig. Jag gjorde slag i saken och ropade in en alldeles rostfri front (enligt säljaren) på tradera, tyvärr så visade sig den rostfria fronten 10ggr sämre en den jag hade från början. kontentan är att jag blev 1000kr fattigare och jag tog fram svetsen igen och fixade originalfronten i stället :(
Just nu är jag på jakt efter ett par fina dörrar då jag uppriktigt sagt är lite trött på att svetsa för tillfället, är det någon som vet vart man kan hitta i princip rostfria så skrik till :)

Nu kommer en bildkavalkad på lite fixade lösdelar.

Utgångsläget på fronten, rost finns det gott om :)
Image

Bytt lite plåt
Image

Mer plåtarbete och så fortsatte arbetet tills fronten var klar
Image

Färdig för spackling och Epoxy
Image

Provmonterat fronten,och det blev riktigt bra när den väl kom på plats
Image

Renslipat skärmarna, hittade en hel del rost under lacken, dock så gick det att blästra och syradöda det som fanns
Image

Kladdat fosforsyra lite här och var innan blästringen
Image

Sprutat Epoxy innan det var dags för bulutdrivning och spackling
Image

Spackla, slipa, spackla, slipa osv, dock så är det inga tjocka lager
Image

Klart för en andra dusch med epoxy innan provmontage :)
Image

Slänger in ett par bilder dock så är de tagna efter första lagret med expoxy, dvs innan spackling

Det ser ut att kunna lösa sig med passform när allt kommer på plats
Image

Image

Nu börjar man kunna föreställa sig hur den kommer att bli :)
Image

Ser fram emot att få lägga på slipgrunden för att få till den sista finishen på pärlan ::)

Det var allt för denna gången, som sagt om någon känner till ett par riktigt bra dörrar så är det av högsta intresse.
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Richard.kl »

Ser kanoners ut de här verkligen! ;) Gjorde misstaget när ja bytte plåt på min front att de blev en liten skarv innefrån hjulhuset, Live and learn :P

Ja nu får du lägga på ett kol så du hinner lack den innan sommarens slut! :D
mhv
// Richard
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by Gravis »

Hej,

Tack Richard :) För en spark i baken. nu har jag lackerat bilen. Resultatet blev skapligt, dock så ska jag våtslipa hela bilen och polera den för att få bort lite damkorn och någon rinning som jag lyckades ställa till med. Bilderna får tala för sig själv.
Söker fortfarande riktigt bra dörrar.

Fronten blev riktigt bra ;)
Image

Lite fler lösdelar, slipade ner och lackerade om framskärmarna då rapsbaggar tydligen gillar att dra i sig thinner ångor för dom valde att kalasa på mina skärmar
Image

Rumpan blev bra och min svetsning och spackling finns det inte ett spår av, det känns skönt då det har varit mitt största orosmoln
Image

Fronten monterad dock så är det inte justerat men det ser ut som att det kommer att gå att få till, vet någon vad originalspalterna mellan huv och skärm är?
Image

En sista bild på baken
Image

Efter våtslip och polering ska jag ta tag i fram och bakvagn samt bromsar, det ska bli kul med lite riktigt mekande istället för att fippla med slipning, spackling och slipning ;)

//Gravis
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon 69 ska renoveras

Post by ammakillen »

kanon ser jättebra ut :grin: tummen upp :-)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Post Reply