Page 1 of 1

B20 kam

Posted: Tue Feb 05, 2013 8:43 pm
by Gravis
Hej,

Jag har en fundering ang en kam jag har köpt, säljaren säger att det är Nisse Hedlund kam, dock så är den inte stansad NH vilket gör mig osäker på vad det är för kam.

De märkningar som jag har hittat på kammen är:
CWC C2 B5 OBT10 den är även ingjutet made in USA på kammen.
Jag kan se en gul och en orange färgmärkning, dock så vet jag inte om det betyder någonting.
Änden vid kamdrevet har ett S instansat samt otydligt stansat BB12 (tror jag)

Är det någon som har en aning om vad det är för kam jag har köpt?

Image

Image

//Gravis

Re: B20 kam

Posted: Thu Feb 07, 2013 5:39 pm
by gudu
Den gula pricken ser ut som de gula prickarna som var på tal häromåret, troligen någon sorts kvalitetsmärkning?

Re: B20 kam

Posted: Fri Feb 08, 2013 10:08 am
by Hasse63
Ser ut att vara oslipad... Eller? Kan en CWC kam slipas så det inte syns, tittar man på folkraceshoppens kammar så är det stor skillnad om det ovan är slipade.

Re: B20 kam

Posted: Fri Feb 08, 2013 7:27 pm
by Gravis
11,6 stämmer med en R-kam's lyft dock så stämmer inte betäckningarna på kammen med en R kam, om man slipar kammen från ett ämne istället för att slipa tex en S kam så lär det inte synas, dock så tror jag just nu att kammen är en omslipad S kam. Jag har skickat en fråga till Göran Andersson i BorensBerg om det är han som har slipat kammen, BB i stansningen kan tyda på det. Jag återkommer med uppdatering så snart jag får svar av Göran.
//Gravis

Re: B20 kam

Posted: Tue Mar 26, 2013 7:23 pm
by Hasse63
Fått svar?

Re: B20 kam

Posted: Wed Mar 27, 2013 12:20 pm
by Gravis
Hej,

Göran kände inte igen märkningen men han gissade på att det är en S kam.
Det som förbryllar mig är att inte märkningen stämmer överens med den "normala" märkningen på en S-kam.
Pratade med förra ägaren av kammen och han sade att kammen ger en motorgång som motsvarar ett mellanting
av en K-kam och en R-kam. vad nu det innebär.
Jag tror inte att jag kommer att plocka i den när det blir dags för motorbygget pga osäkerhetsfaktorn.
//Gravis

Re: B20 kam

Posted: Thu Mar 28, 2013 10:02 pm
by mekomaskin
Mellanting mellan K och R bör innebära att du kan köra med dubbla SU.

Varför inte mäta upp den?
Sätt den i blocket tillsammans med kamdrev, en lyftare och stötstång och sätt en stor gradskiva på vevaxeln
Sätt en indikatorklocka med magnetfot ovanpå blocket och mät kamlyftet på stötstången.
Skriv upp värden på var 10e grad, så kan du rita upp en kamkurva.
Se exempel på Söve Ståls motorsidor