Vad har jag för elfel?

Moderatorer
Post Reply
carpe diem
Posts: 4
Joined: Sun Mar 18, 2012 8:07 pm

Vad har jag för elfel?

Post by carpe diem »

Hej! Har renoverat en Amazon 62:a. Det mesta är klart, men har stött på lite patrull med elen. Allt fungerar utom hel/halvljus. När jag sätter på ljuset lyser ljusen & blåa helljuslampan glimmar, å när jag trycker på fotomkopplaren ändras ljusbilden & blåa lampan lyser starkare.. Tog ur lampinsatserna & mätte med voltmeter. Har då 12v på röda kabeln till helljuset, men har samtidigt ca 8-9v på gråa kabeln till halvljuset, å tvärtom när jag trycker på fotomkopplaren. Nämnas bör att jag har ny fotomkopplare, säkringsdosa, insatser fram, rengjort skarvdosan vänster fram, provat att byta strömställaren. Ljustutan funkar som den ska. Tacksam för tips..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad har jag för elfel?

Post by A-masen »

Har du kopplat "på känn" eller har du använt ett kopplingsschema?
Mycket talar för att du har fått en felkoppling på något sätt. Speciellt som du säger att du har 8 - 9 volt på något ställe. Antingen skall du ha 12 volt eller inget alls.
carpe diem
Posts: 4
Joined: Sun Mar 18, 2012 8:07 pm

Re: Vad har jag för elfel?

Post by carpe diem »

Har följt kopplingsschemat i efterhand, när problemet uppdagades, & allt ser ut att stämma. Men uppenbarligen är det ett generalfel nånstans. Ska prova å bryta mig ner å ligga uppåner/baklänges/blodsprängningihuvet/ficklampaimunnen & se över området kring strömställare/rattlås.. Som du säger, antingen 12v eller inget...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Vad har jag för elfel?

Post by Torbo »

Jeg ville sjekket jord-/gods-ledningen, evt. trukket ny ledning inn til motorromet med god og sikker jordkontakt.
Sjekk begge sider....
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad har jag för elfel?

Post by A-masen »

Nu har du redan lagt ut X kr på en golvkontakt. Men jag vill visa att den här möjligheten också finns:
http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad har jag för elfel?

Post by QV »

Du har kopplat fel framme vid lampan eller så har du ingen jord frame vid lampan.

Min gissning är felkopplat.

Det syns lättast genom att kolla på lampan löst. bara en spiral skall göda inte två.
Glöder två samtidigt så är det felkopplat på lampsockeln.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply