Extraljusrelä?

Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Extraljusrelä?

Post by Gravis »

Hej,

Gör jag ett korrekt antagande om jag tror att detta är ett extraljusrelä som jag kan riva bort då det inte ska sitta några extraljus på bilen när jag är klar?

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Extraljusrelä?

Post by A-masen »

I och för sig ett stort relä (yttermåttet) och många trådar, men det kanske har betjänat många lampor på en gång.
Står det något fabrikat och beteckning på det? Ibland kan det även vara ett kopplingsschema på undersidan. Det kan avslöja vad det kan användas till.
Det kan också vara ett relä för att motverka spänningsfall i ledningarna till huvudstrålkastarna. Det var vanligt förr.
Så släng inte bort det förrän du verkligen vet vad det har haft för uppgift.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Extraljusrelä?

Post by QV »

Inte för att A-masen skrivigt något fel svar.

Om man skall göra en strikt originalrenovering så behövs inte relät.
Dock så har jag läst en massa servicemeddelanden på sistonen och där framgår det att när man monterar H4 lampor på en Amazon (alla årsmodeller) så skall man montera en reläsats... Själv har jag aldrig sett en Amazon med reläsats monterad från "tiden".

Om du monterar bort relät så finns det chans att "felet" kommer tillbaka. Om det är "inga extraljus" eller "kompressorhornet drar för mycket ström" allernativt "varselljusen fungerar inte längre" är ju helt beroende på hur det är inkopplat.

Mitt generella råd är "ta väck skiten" (naturligtvis sparar man relät :-) )
Min bedömning är att all extra el som är dragen av icke kunniga personer stjälper mer än hjälper. Dock så kan man ju råka på att renovera det befintliga systemet istället!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Extraljusrelä?

Post by Gravis »

Hej,

Tack för era svar, det står ingenting på det gigantiska reläet.

Det hänger två lösa tåtar som inte går till någonting samt att det är draget till extraknappar i bilen från reläet vilket borde tala för att det har varit extraljus monterat i ett tidigare liv.
Jag får helt enkelt plocka bort det och lägga det på hyllan så får jag se om det behövs när det blir dags att ta tag i el-nystanet i bilen.


//Gravis
Post Reply