Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Detta har hänt!
Kittat runt skarvar, gått över ytan med en fin slipduk, tvättat av allt och maskerat om vissa delar.
Men ingen lackering pga en muskelinflamation i ryggen :x
Hoppas på en snabb återhämtning och nu blir det lackering i mellandagarna i stället.

Lyckades vinna en riktigt fin GT-ratt på ebay så den dyker upp i början på nästa vecka :D
Har även fått tag på svarta rullbälten till baksätet.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tidig Julklapp!

Image

En GT-ratt i fint skick som kommer passa fint i bilen. Sprickor i tutan annars fri från skador.
För övrigt så ska jag lacka klart motorrummet nästa vecka.

God Jul och Gott Nytt År!
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Juldagslackering

Idag fick jag motorrummet lackerat. Det var otroligt knepigt att få en någorlunda jämn täckning eftersom det är en massa vinklar och vrår. Några rinningar men det hade jag räknat med. Nyansen blev lite ljusare men det är nog omöjligt att komma ifrån. När bilen blir ordentligt polerad så kanske den gamla lacken lyser upp lite och skillnaden blir mindre tydlig.

Hur som helst är jag nöjd med resultatet och det känns skönt att kunna pricka av ett delmoment :D .
Nu är det dags för framvagnen att få sig en genomgång.

Några bilder från idag.

Image
Image
Image
Image

God fortsättning hemma i stugor och garage!
Last edited by peoa on Sun Dec 29, 2013 8:23 pm, edited 1 time in total.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by AMZN65 »

Blir veldig bra!

Kan du legge ut bilder av hvordan du monterer gummipakningen i bakkant av motorrommet når du kommer dit?
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack AMZN65!
Visst kan jag lägga ut en bild. Är det krångligt eller vet du inte hur den ska sitta? Jag har nämligen aldrig haft någon där så jag kanske behöver hjälp själv :)

Idag har jag plockat isär lite framvagnsdelar och det gick så där....
Rostigt och jäkligt så självklart lyckades jag skruva av tre av fyra bult till stötdämparfästena i nedre bärarmarna.
Nu måste jag lämna bort dom till en verkstad som får borra ur dom eller på nåt annat sätt få bort dom.
Har även lagt en beställning på en himla massa saker så snart kan jag börja ihopmontering av motorrum.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by AMZN65 »

Jeg er usikker på hvordan den skal avsluttes mot skjermene. Hvor den skal ende, hvis du forstår. Jeg har en idé om at vannet skal ledes ut til siden og ned på innsiden av skjermen, men er ikke sikker på dette. Jeg oppdager rust i motorrommet, og tenker på om listene kan sitte feil og lede vann inn. Skal legge ut et bilde i morgen.

Jeg dro av 1 bolt da jeg byttet støtdempere. Mutteren løsnet også i det jeg forsøkte å løsne restene av bolten. Jeg hadde ikke svets der og da, så jeg løsnet nedre bærekule, slapp ned bærebroen og monterte støtdemperen fra innsiden. Monterte "skålen" nede med en ny bolt med låsemutter på innsiden. De originale mutteren er vel sveiset fast. Fungerer i alle fall!
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

AMZN65. Då förstår jag vad du menar. Kanske lättast att kolla på en annan bil hur den ska vara monterad. Om jag monterar den innan dig så lägger jag upp en bild. Din bil är verkligen fin och du har rätt stuk enligt mig, helt i min smak.

Nu fick du mig att börja fundera på vad som är bäst/enklast/billigast gällande stötdämparfästena.
Ska jag kanske kapa bort dom svetsade muttrarna och svetsa fast nya eller kanske använda låsmuttrar.
Är det någon som har erfarenhet av detta så hör gärna av er!!
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by AMZN65 »

Hvis du har svets hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg ville sveiset fast nye muttere. Ellers må du ned med bærebruen og ta ut fjæren for å ta ut støtdemperen. Man kommer ikke til med en nøkkel gjennom fjæren for å holde i mot når man skal stramme bolten.

Jeg tror de har en originalbil på Volvo. Skal dra dit og se i morgen.

Takk for fine ord om min bil!
Blir spennende å se din også. Rød Amazon er noe av de fineste spør du meg.

JRO


Sent from my iPhone using Tapatalk
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Angående de fastrostade/avdragna bultarna.

Nu kommer jag inte ihåg om de sticker ut på ovansidan eller om du har haft lite flyt så bulten gick av vid skallen och inte "under" ytan.

I alla fall om du kommer åt att dra dit en mutter på resterna och har tillgång till svets så gäller följande.

Rensa toppen på "resten"
Dra dit en ny mutter. (behöver inte vara "rätt" gäng.
Svetsa fast muttern på gängstumpen.
Låt kallna i någon minut
Bra loss allt med lämplig hylsa.

Värmen från svetsningen gör underverk på gamla fastrostade gängor.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by American Volvo Sport »

Fin bil 8) och fint garage 8)


Jens Christian
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för era svar Jan och JRO!

Det sticker ut en liten bit och jag testade att svetsa dit en mutter men det funkade tyvärr inte.
De sitter så in i :evil: så muttern lossnar tyvärr från svetsen.
Har nu beställt 8 mm svetsmuttrar så det blir att kapa bort och svetsa dit nya. Tror det blir enklast och billigast så.

Tack för det Jens Christian!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Jo det kan vara svårt att få svetsen att bita ordentligt om gängan sitter en bit ner i muttern.
Själv fick jag ge upp efter en 15 muttrar på sambons (sommar)bil när jag ville ha bort en avdragen bult från toppen... :?

Lossnar muttern så är svetsen "mindre bra" och ett nytt försök anbefalles.

Svetsmuttrar eller vanliga muttrar fungerar iochförsig bra. Det är ju bara att dra fast den med bulten och svetsa fast den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu är jag igång igen efter lite uppehåll pga olika saker som kommit före.
Beställningen av saker har anlänt men efter några timmar i garaget så måste jag ändå komplettera med en hel del :sad:
Jag har plockat ihop det som ska blästras och förhoppningsvis kan jag köra iväg det under veckan.
Har bl.a fixat med spindlarna och skrapat/borstat framvagnsbalken som under allt klet såg kanon ut.
Hjälpstyrarmen har rengjorts och nu ser den riktigt fin ut.
Några bilder från idag.

Nya delar som anlänt.
Image

Roterande stålborste är medicinen mot rost och gammalt skit.
Image
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by American Volvo Sport »

peoa wrote:
Är det någon som provat att färga säkerhetsbälten? Jag har nämligen svarta rullbälten fram och har kommit över grå bälten till baksätet.
Tänkte om det går att använda någon slags svart textilfärg.
Kolla denna websida =

http://www.quickfitsbs.com/components_colours.php" onclick="window.open(this.href);return false;



Jens Christian
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för tipset Jens Christian!
Verkar riktigt bra! Om inte dom bälten jag köpt blir bra så vet jag vart jag ska vända mig.

Imorgon skall jag köra iväg framvagnen för blästring.
Post Reply