Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Lars Bd wrote:Kolla så att rattstången har jordkontakt, det kan tänkas att felet är där och inte i ratten.
Det verkar som att felet är att rattstången inte jordar. Finns det någon anslutning eller är det själva fastsättningen av stången som ska leda jord?
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by American Volvo Sport »

Lätt = du montera bara en sladd v hardy skivan från nedre delen till övre delen.

Hardy skivan är den runda gummi som hållar övre & nedre delen ihop = sitter under bromscylendern.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

American Volvo Sport wrote:Lätt = du montera bara en sladd v hardy skivan från nedre delen till övre delen.

Hardy skivan är den runda gummi som hållar övre & nedre delen ihop = sitter under bromscylendern.

Tack för tipset!
Gjorde som du sa och satte en kabel mellan bulten till hardyskivan så nu fungerar tutan.
Tusen tack för alla tips :!:
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu är den nästan klar för sommarens äventyr. Det mesta sitter på plats nu. På torsdag ska bromsar justeras, tändning och förgasare ska ställas in + att det eländiga luftfiltret ska äntligen på plats.

Monterat kylarplåten + lite annat lul lul.
Image

Körde ut bilen i lördagens solsken och monterade motorhuven. Innan så blästrade jag bult och brickor, sedan körde jag dom några varv med roterande stålborste. Kopplade in spolarslangar och den fungerade som den skulle (inte på bild). Har även kollat samtliga lampor och allt fungerar som det ska.
Image

Grillen på plats.
Image

Skruvade dit dom nylackade dörrplåtarna med nya hörnlister då dom gamla var trasiga och någon saknades.
Image

Invändigt är den i princip klar. Väntar på bälten fram och sedan ska den tvättas ordentligt. För den uppmärksamme så hänger det ner en kabel ifrån instrumentbrädan. Den går ifrån fläktreglaget (utdragsknappen) och jag har inte en susning vart den ska ta vägen. Jag har kollat el-schemat men dom scheman jag hittar på nätet är så otydliga att läsa av. Men allt fungerar så vitt jag vet.
Image


Körde motorn med maskindiskmedel. Åkte en lite längre runda för att testa så allt fungerar och för att motorn skulle få jobba igenom medlet. Min 2,5 åriga son fick åka med en liten tur något han pratat om länge, han delar helt klart intresset med sin pappa :D . När jag sedan tömde den och spolade igenom allt kom det klart vatten direkt. Eftersom i princip allt är nytt i slangväg och värmepaket och kylare redan igenomspolat så blev jag inte jätteöverraskad.
Bytte efter det till en ny termostat. Nu ligger tempen på mellan mitten och högsta nivån när den är varm och stillastående, där stannar den så den blir inte varmare i alla fall. När jag drog på värmen så sjönk den till ungefär mitten. Nu testade jag inte att köra iväg med bilen. Vill gärna inte köra för mycket utan luftfilter.
Image
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Pssstt! Du har vänt gummilisten över kylarplåten åt fel håll.

Snyggt jobb!!! Som om det vore nytt. 8) 8) 8)
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

A-masen wrote:Pssstt! Du har vänt gummilisten över kylarplåten åt fel håll.

Snyggt jobb!!! Som om det vore nytt. 8) 8) 8)
Tackar!
Oj då. Listen satt så när jag tog bort den. Kollade på nätet och jag är inte ensam om att satt den fel ;)
Får vända den vid nåt tillfälle.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tänkte putsa upp stötfångarna idag. Blir en enklare variant eftersom jag inte känner för att plocka av dom. Känner mig lite lat just nu 8)
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag blev den en tvätt och putsning av stötfångarna. Dom har sett sina bästa dagar så det var lite omöjligt uppdrag. Men det blev snäppet bättre. Jag fick med lite stötfångardelar med bilen så det som saknas är egentligen samtliga hörn och hornen bak. Får försöka köpa på mig när jag ramlar över nåt. Tvättade av den lite snabbt invändigt, förutom att jag inte han dammsuga golvet.

Image
Image
Image
Image
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag lämnade jag in bilen för bromsjustering och inställning av tändning och förgasare + luftfiltret.
Det visade sig att det gick inte att justera vänster sida (justerskruven trasig trodde dom). Dom tyckte att bromsarna betedde sig märkligt och precis som jag trodde dom att det var luft i systemet men icke.

Hjullagren var dåliga på båda sidor bak, eller så behövs dom shimsas?

Tändningen var rätt inställd (låter ju lite för bra för att vara sant med tanke på att jag bara ställt brytarna och vred fördelaren någorlunda rätt).
Co halten var alldeles för hög så där gjorde dom inställning till det bättre.

De fick inte på luftfiltret utan ingrepp. De var tvungna att slipa/kona av gummiringen för att få på eländet.
På ett sätt skönt, då vet jag att det inte är jag som har tummen mitt i handen.

Så nu är besiktningen framflyttad en vecka och jag får räkna med ett antal timmar i garaget igen :sad:
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

peoa wrote:Idag lämnade jag in bilen för bromsjustering och inställning av tändning och förgasare + luftfiltret.
Det visade sig att det gick inte att justera vänster sida (justerskruven trasig trodde dom). Dom tyckte att bromsarna betedde sig märkligt och precis som jag trodde dom att det var luft i systemet men icke.

Hjullagren var dåliga på båda sidor bak, eller så behövs dom shimsas?

Tändningen var rätt inställd (låter ju lite för bra för att vara sant med tanke på att jag bara ställt brytarna och vred fördelaren någorlunda rätt).
Co halten var alldeles för hög så där gjorde dom inställning till det bättre.

De fick inte på luftfiltret utan ingrepp. De var tvungna att slipa/kona av gummiringen för att få på eländet.
På ett sätt skönt, då vet jag att det inte är jag som har tummen mitt i handen.

Så nu är besiktningen framflyttad en vecka och jag får räkna med ett antal timmar i garaget igen :sad:
Citerar mig själv.

Plockade av bromstrummorna och allt är nytt och bytt förutom justeringsanordningen. Så det bör gå ganska enkelt att fixa till.
Åker och köper dom på måndag och förhoppningsvis blir det bra efter det så då blir den besiktigad på tisdag trots allt.
Glappet på axeln får helt enkelt vänta.

Fick mycket beröm på verkstaden vilket kändes superkul. Dom tyckte inte det blev särskilt mycket arbete på bilen så dom bjöd på besöket. Otroligt schysst gjort :D
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by olleholm »

Var glappet i sid led eller in och ut.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

olleholm wrote:Var glappet i sid led eller in och ut.
Hej Olle!
Glappet är in/ut. Gissar på 4-5 mm.
Möjligen att det glappar lite även sidled.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by olleholm »

Det skall glappa lite in och ut,men inte 4-5mm,min kompis chimsade så det blev inget glapp in och ut,och han fick byta hela bakaxeln.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

olleholm wrote:Det skall glappa lite in och ut,men inte 4-5mm,min kompis chimsade så det blev inget glapp in och ut,och han fick byta hela bakaxeln.
Jag får försöka mäta upp glappet lite mer exakt. Bra att veta så då skall det alltså inte vara stumt.
Jag kan inte höra något oljud från bakaxeln så lagren kan inte vara allt för dåliga. Gjorde lite svängar i ca 60 km/h och det var knäpptyst. Jag ska däremot byta oljan i axeln i veckan som kommer.

Igår monterade jag bälten fram och det blev kanonbra. Följde med bult som passade perfekt så det kunde inte bli smidigare. Nya bälte fram och bak till samma pris som för 1 st (ca 900:-) på dom kända reservdelsbutikerna :? .
Till mittenfästet fram använde jag ett original (tror 140) bältesfäste som jag kapade av och borrade hål i. Fungerade perfekt (bild kommer). Sedan passade jag på att lägga en body i hjulhusen bak för att bli av med den röda färgdammen som blivit vid lackering.

Image
Image
Image
Image
Last edited by peoa on Tue May 27, 2014 7:32 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Eftersom jag jobbar den här helgen blev det inte så mycket gjort idag. Monterade bagagerumslisten vilket var lite småbökigt. Fick ta ca 20 cm åt gången så det tog nästan 3 timmar att ta sig runt hela varvet. Sedan plockade jag bort bromsjusteringen som uppenbart hade gjort sitt.

Mätte även upp axelspelet lite hastigt. Uppenbarligen har jag dålig fingertoppskänsla för mina 4-5 mm är snarare 1 mm eller tom strax under det.
Post Reply