Nybliven amazonägare 66a
Re: Nybliven amazonägare 66a
Detta har jag gjort i helgen. Gjort rent bakstycken till inredningen + monterat några nya clips, lackat sidopappen vid fötterna som var allmänt slitna (ska bytas framöver då det är massa skruvhål m.m.) Har även lackat batteriet som ska få ett fint Tudor märke på sig.
Lagt på ett andra lager primer och därefter kittat skarvar m.m.
Sedan blev det färg på golvet. Eftersom det är en industriell matt färg invändigt så köpte jag faktiskt vanlig 1k sprayfärg på OK som är lite mörkare i tonen än 46:an (inte för att det kanske har någon betydelse eftersom det ligger matta över men ändå ). Tycker jag prickade kulören ganska bra eller vad tycker ni?
Nästa steg blir att ratten ska bort, putsa fram mässingen på instrumenthuset eftersom det mesta flagnat bort. På med nya instrumentstoppningen och GT ratten. Sedan blir det fortsättning med golvet.
Lagt på ett andra lager primer och därefter kittat skarvar m.m.
Sedan blev det färg på golvet. Eftersom det är en industriell matt färg invändigt så köpte jag faktiskt vanlig 1k sprayfärg på OK som är lite mörkare i tonen än 46:an (inte för att det kanske har någon betydelse eftersom det ligger matta över men ändå ). Tycker jag prickade kulören ganska bra eller vad tycker ni?
Nästa steg blir att ratten ska bort, putsa fram mässingen på instrumenthuset eftersom det mesta flagnat bort. På med nya instrumentstoppningen och GT ratten. Sedan blir det fortsättning med golvet.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Bitumen på plats
Putsat bort den flagnade färgen, + texten på instrumentlamporna
Limmat på instrumentstoppningen
Putsat bort den flagnade färgen, + texten på instrumentlamporna
Limmat på instrumentstoppningen
Last edited by peoa on Fri Apr 18, 2014 4:39 pm, edited 1 time in total.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Jag köpte limmet från motoroldies. Det funkar nog med vanligt kontaktlim, vilket detta kanske ärBlomquist wrote:Vad slags lim använde du till instrumentbrädan?
Jag överdrev inte mängden lim då den ändå sitter fast i skruvar. Får för mig att det kan vara bra om det finns möjlighet till rörelse i brädan så kanske den inte spricker lika lätt. Det var lite klurigt att få till den eftersom den suttit på en annan bräda och skruvhålen inte var på mm identiska. Men det är nog ingen som tänker på det, hoppas jag.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Lite småpyssel i veckan. Luftat kopplingen (tack för tipset Olle!), luftat bromsarna men det gick så där. Några läckage men tillslut blev det tätt. Dock så får jag inte bort all luft. Jag gick minst fem varv runt alla hjulen men det gick inte ändå. Det enda ställe det kom ut lite luft var vänster bak. Men även där slutade komma nåt. Man måste pumpa en gång sen är det fullt tryck
Får försöka till veckan igen.
Sedan fick jag läck på värmekontrollventilen så den fick jag byta. Har inte testat än om den "nya" håller tätt.
Sedan har jag gjort en torpedmatta. Gjorde först en mall i papp och sedan var det bara att klippa till mattan. Faktiskt inte så klurigt men då är den inte heller helt likadan som originalet. Jag lämnar en öppning runt koppling/bromsreglagen. Men jag är nöjd med hur det blir, inte helt färdig än.
Nu uppstod lite huvudbry då jag inte visste vad det var för hål i kardantunneln framför växelspaken, men det berättade Lars BD att det var ett hål för dräneringsslang ifrån värmepaketet. Herregud vad trångt
Vet inte hur det ska gå att montera den slangen utan att ta ut värmepaketet. Tips?
Några bilder på mattan. Sorry för den extremt dåliga bildkvalitén!
Får försöka till veckan igen.
Sedan fick jag läck på värmekontrollventilen så den fick jag byta. Har inte testat än om den "nya" håller tätt.
Sedan har jag gjort en torpedmatta. Gjorde först en mall i papp och sedan var det bara att klippa till mattan. Faktiskt inte så klurigt men då är den inte heller helt likadan som originalet. Jag lämnar en öppning runt koppling/bromsreglagen. Men jag är nöjd med hur det blir, inte helt färdig än.
Nu uppstod lite huvudbry då jag inte visste vad det var för hål i kardantunneln framför växelspaken, men det berättade Lars BD att det var ett hål för dräneringsslang ifrån värmepaketet. Herregud vad trångt
Vet inte hur det ska gå att montera den slangen utan att ta ut värmepaketet. Tips?
Några bilder på mattan. Sorry för den extremt dåliga bildkvalitén!
Re: Nybliven amazonägare 66a
Om du har fullt tryck utan "svampighet" efter ett extra tryck så har du inte grundjusterat dina trumbromsar.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Jag har beställt tid hos den lokala verkstaden för bromsjustering, ställa tändning m.m. Men det är först den 22/5 så den ska dit för egen maskin.
Det jag gjort sen sist är att jag monterat dräneringsslangen till värmepaketet. Den ligger inte i helt rak linje utan det blev ett veck på den men det är inte utan att vatten/kondens kan ta sig igenom men tycker ändå det är lite märkligt. Förberett för bälten bak, borrat hål och införskaffat bult m.m. Hoppas att bältena jag beställt kommer inom kort. Köpte bälten på Tradera som tydligen suttit i en amazon men dom gick bara att montera liggandes typ hatthyllan. Så helt nya har införskaffats på ebay.
Jag har sprutat rostskydd i dörrar, trösklar och div andra skrymslen.
Monterat dörrsidor+tillbehör. Putsat instegslisterna.
Gjort klart torpedmattan och även lagt in den nya mattan och isolering.
Det jag gjort sen sist är att jag monterat dräneringsslangen till värmepaketet. Den ligger inte i helt rak linje utan det blev ett veck på den men det är inte utan att vatten/kondens kan ta sig igenom men tycker ändå det är lite märkligt. Förberett för bälten bak, borrat hål och införskaffat bult m.m. Hoppas att bältena jag beställt kommer inom kort. Köpte bälten på Tradera som tydligen suttit i en amazon men dom gick bara att montera liggandes typ hatthyllan. Så helt nya har införskaffats på ebay.
Jag har sprutat rostskydd i dörrar, trösklar och div andra skrymslen.
Monterat dörrsidor+tillbehör. Putsat instegslisterna.
Gjort klart torpedmattan och även lagt in den nya mattan och isolering.
Re: Nybliven amazonägare 66a
peoa wrote:Man måste pumpa en gång sen är det fullt tryck
Dra åt handbromsen och prova, känns pedalen perfekt från och med 2:a nedtryckningen av bromspedalen (oavsett hur långt tiden mellan bromsningarna är) skall bakbromsarna justeras. Kvarstår felet mer eller mindre oförändrat är det inte dålig justering som är boven.QV wrote:Om du har fullt tryck utan "svampighet" efter ett extra tryck så har du inte grundjusterat dina trumbromsar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Har bytt ena kolven på 58an fram, öppnade luftskruven,och hade det att rinna igenom,tills luften var bort,och det blev bra,allt luft kom bort av sig själv.Gjorde samma som med kopplingen.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Tack för era tips och råd!
Det låter som bromsarna skall justeras. Imorgon skall jag försöka lista ut varför höger blinkers lyser och vänster inte funkar alls.
Kan det vara så enkelt att det är en lampa eller har jag jordfel någonstans? Sedan funkade inte tutan så det har jag beställt en ny.
Försökte hitta Hypoidolja SAE 80 till styrsnäckan och det var inte det lättaste eftersom dom verkar inte vara märkta så.
Så det blev vxl-olja GL1 SAE 80-90 från OK/Q8 om det är rätt eller fel vet jag inte men det kanske någon här vet?
Det enda jag fick gjort idag var att sätta in ratten.
Det låter som bromsarna skall justeras. Imorgon skall jag försöka lista ut varför höger blinkers lyser och vänster inte funkar alls.
Kan det vara så enkelt att det är en lampa eller har jag jordfel någonstans? Sedan funkade inte tutan så det har jag beställt en ny.
Försökte hitta Hypoidolja SAE 80 till styrsnäckan och det var inte det lättaste eftersom dom verkar inte vara märkta så.
Så det blev vxl-olja GL1 SAE 80-90 från OK/Q8 om det är rätt eller fel vet jag inte men det kanske någon här vet?
Det enda jag fick gjort idag var att sätta in ratten.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Hypoidolja = GL5 används till bakaxeln och finns att köpa på dom flesta ställen som säljer oljor.
Re: Nybliven amazonägare 66a
Okej!
Kollade lite på nätet och läste nånstans att man inte skulle gå över Gl 4.
Hoppas det funkar med den olja jag köpt för den åkte nämligen i för en stund sen
Kunde inte hålla mig från garaget då jag är ensam hemma i helgen.
Men det blev ingen hit. Försökte hitta blinkersfelet men kunde inte hitta nåt konstigt. Nu är el inte min starka sida så jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Lampan verkade hel. Får köpa nya lampor imorgon och testa på nytt. Sedan försökte jag få på luftfiltret men det funkar inte alls. Som att trä igenom en melon i ett nålsöga. Vet inte om förgasarpackningen blivit för mjuk? Slet som ett djur med såpavatten och alla möjliga häxbrygder men icke.
Det enda som blev gjort var olja i styrväxeln (kanske fel sort) + att jag gängade upp hålen till huvlisten till m5.
Hoppas morgondagen blir bättre
Kollade lite på nätet och läste nånstans att man inte skulle gå över Gl 4.
Hoppas det funkar med den olja jag köpt för den åkte nämligen i för en stund sen
Kunde inte hålla mig från garaget då jag är ensam hemma i helgen.
Men det blev ingen hit. Försökte hitta blinkersfelet men kunde inte hitta nåt konstigt. Nu är el inte min starka sida så jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Lampan verkade hel. Får köpa nya lampor imorgon och testa på nytt. Sedan försökte jag få på luftfiltret men det funkar inte alls. Som att trä igenom en melon i ett nålsöga. Vet inte om förgasarpackningen blivit för mjuk? Slet som ett djur med såpavatten och alla möjliga häxbrygder men icke.
Det enda som blev gjort var olja i styrväxeln (kanske fel sort) + att jag gängade upp hålen till huvlisten till m5.
Hoppas morgondagen blir bättre
Re: Nybliven amazonägare 66a
Om ena sidan lyser men inte blinkar så kan det vara för liten effekt på lamporna/ena lampan.
Om ena sidan lyser men inte andra sidan så är det inte fel på blinkdonet.
/Jan
Om ena sidan lyser men inte andra sidan så är det inte fel på blinkdonet.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Nybliven amazonägare 66a
GL1 olja ska det vara i amazonens växellåda M30 och M40 därför att den inte är aggressiv mot gulmetall, kan ersättas med mineral motorolja sae30, 10/40, 20/50.
GL4 hör hemma i framhjulsdrivna bilar.
GL5 ska det vara i amazonens bakaxel och styrsnäcka eftersom det är stor belastning på kugghjul, öppnade en gång en bakaxel som dom hade haft i nån annan olja i och den var totalt förstörd = full av filspån.
GL4 hör hemma i framhjulsdrivna bilar.
GL5 ska det vara i amazonens bakaxel och styrsnäcka eftersom det är stor belastning på kugghjul, öppnade en gång en bakaxel som dom hade haft i nån annan olja i och den var totalt förstörd = full av filspån.