Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag har jag svetsat hålen i golvet och lagt en primer. Tog bort gamla instrumentstoppningen.
Nu blir det några dagars paus 8) .

Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Detta har jag gjort i helgen. Gjort rent bakstycken till inredningen + monterat några nya clips, lackat sidopappen vid fötterna som var allmänt slitna (ska bytas framöver då det är massa skruvhål m.m.) Har även lackat batteriet som ska få ett fint Tudor märke på sig.

Lagt på ett andra lager primer och därefter kittat skarvar m.m.
Sedan blev det färg på golvet. Eftersom det är en industriell matt färg invändigt så köpte jag faktiskt vanlig 1k sprayfärg på OK som är lite mörkare i tonen än 46:an (inte för att det kanske har någon betydelse eftersom det ligger matta över men ändå :? ). Tycker jag prickade kulören ganska bra eller vad tycker ni?

Image
Image

Nästa steg blir att ratten ska bort, putsa fram mässingen på instrumenthuset eftersom det mesta flagnat bort. På med nya instrumentstoppningen och GT ratten. Sedan blir det fortsättning med golvet.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Bitumen på plats
Image

Putsat bort den flagnade färgen, + texten på instrumentlamporna :sad:
Image

Limmat på instrumentstoppningen
Image
Last edited by peoa on Fri Apr 18, 2014 4:39 pm, edited 1 time in total.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Blomquist »

Vad slags lim använde du till instrumentbrädan?
210 -64, 223 -68
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Blomquist wrote:Vad slags lim använde du till instrumentbrädan?
Jag köpte limmet från motoroldies. Det funkar nog med vanligt kontaktlim, vilket detta kanske är :wink:

Jag överdrev inte mängden lim då den ändå sitter fast i skruvar. Får för mig att det kan vara bra om det finns möjlighet till rörelse i brädan så kanske den inte spricker lika lätt. Det var lite klurigt att få till den eftersom den suttit på en annan bräda och skruvhålen inte var på mm identiska. Men det är nog ingen som tänker på det, hoppas jag.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Lite småpyssel i veckan. Luftat kopplingen (tack för tipset Olle!), luftat bromsarna men det gick så där. Några läckage men tillslut blev det tätt. Dock så får jag inte bort all luft. Jag gick minst fem varv runt alla hjulen men det gick inte ändå. Det enda ställe det kom ut lite luft var vänster bak. Men även där slutade komma nåt. Man måste pumpa en gång sen är det fullt tryck :evil:
Får försöka till veckan igen.
Sedan fick jag läck på värmekontrollventilen så den fick jag byta. Har inte testat än om den "nya" håller tätt.

Sedan har jag gjort en torpedmatta. Gjorde först en mall i papp och sedan var det bara att klippa till mattan. Faktiskt inte så klurigt men då är den inte heller helt likadan som originalet. Jag lämnar en öppning runt koppling/bromsreglagen. Men jag är nöjd med hur det blir, inte helt färdig än.
Nu uppstod lite huvudbry då jag inte visste vad det var för hål i kardantunneln framför växelspaken, men det berättade Lars BD att det var ett hål för dräneringsslang ifrån värmepaketet. Herregud vad trångt :O
Vet inte hur det ska gå att montera den slangen utan att ta ut värmepaketet. Tips?

Några bilder på mattan. Sorry för den extremt dåliga bildkvalitén!

Image
Image
Image
Image
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Om du har fullt tryck utan "svampighet" efter ett extra tryck så har du inte grundjusterat dina trumbromsar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag har beställt tid hos den lokala verkstaden för bromsjustering, ställa tändning m.m. Men det är först den 22/5 så den ska dit för egen maskin.
Det jag gjort sen sist är att jag monterat dräneringsslangen till värmepaketet. Den ligger inte i helt rak linje utan det blev ett veck på den men det är inte utan att vatten/kondens kan ta sig igenom men tycker ändå det är lite märkligt. Förberett för bälten bak, borrat hål och införskaffat bult m.m. Hoppas att bältena jag beställt kommer inom kort. Köpte bälten på Tradera som tydligen suttit i en amazon men dom gick bara att montera liggandes typ hatthyllan. Så helt nya har införskaffats på ebay.

Jag har sprutat rostskydd i dörrar, trösklar och div andra skrymslen.
Image

Monterat dörrsidor+tillbehör. Putsat instegslisterna.
Gjort klart torpedmattan och även lagt in den nya mattan och isolering.
Image
Image
Image
Image
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Lars Bd »

peoa wrote:Man måste pumpa en gång sen är det fullt tryck
QV wrote:Om du har fullt tryck utan "svampighet" efter ett extra tryck så har du inte grundjusterat dina trumbromsar.
Dra åt handbromsen och prova, känns pedalen perfekt från och med 2:a nedtryckningen av bromspedalen (oavsett hur långt tiden mellan bromsningarna är) skall bakbromsarna justeras. Kvarstår felet mer eller mindre oförändrat är det inte dålig justering som är boven.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by olleholm »

Har bytt ena kolven på 58an fram, öppnade luftskruven,och hade det att rinna igenom,tills luften var bort,och det blev bra,allt luft kom bort av sig själv.Gjorde samma som med kopplingen.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för era tips och råd!
Det låter som bromsarna skall justeras. Imorgon skall jag försöka lista ut varför höger blinkers lyser och vänster inte funkar alls.
Kan det vara så enkelt att det är en lampa eller har jag jordfel någonstans? Sedan funkade inte tutan så det har jag beställt en ny.
Försökte hitta Hypoidolja SAE 80 till styrsnäckan och det var inte det lättaste eftersom dom verkar inte vara märkta så.
Så det blev vxl-olja GL1 SAE 80-90 från OK/Q8 om det är rätt eller fel vet jag inte men det kanske någon här vet?
Det enda jag fick gjort idag var att sätta in ratten.

Image
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by az123gt »

Hypoidolja = GL5 används till bakaxeln och finns att köpa på dom flesta ställen som säljer oljor.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Okej!
Kollade lite på nätet och läste nånstans att man inte skulle gå över Gl 4.
Hoppas det funkar med den olja jag köpt för den åkte nämligen i för en stund sen :wink:
Kunde inte hålla mig från garaget då jag är ensam hemma i helgen.
Men det blev ingen hit. Försökte hitta blinkersfelet men kunde inte hitta nåt konstigt. Nu är el inte min starka sida så jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Lampan verkade hel. Får köpa nya lampor imorgon och testa på nytt. Sedan försökte jag få på luftfiltret men det funkar inte alls. Som att trä igenom en melon i ett nålsöga. Vet inte om förgasarpackningen blivit för mjuk? Slet som ett djur med såpavatten och alla möjliga häxbrygder men icke.
Det enda som blev gjort var olja i styrväxeln (kanske fel sort) + att jag gängade upp hålen till huvlisten till m5.
Hoppas morgondagen blir bättre :cry:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Om ena sidan lyser men inte blinkar så kan det vara för liten effekt på lamporna/ena lampan.

Om ena sidan lyser men inte andra sidan så är det inte fel på blinkdonet.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by az123gt »

GL1 olja ska det vara i amazonens växellåda M30 och M40 därför att den inte är aggressiv mot gulmetall, kan ersättas med mineral motorolja sae30, 10/40, 20/50.
GL4 hör hemma i framhjulsdrivna bilar.
GL5 ska det vara i amazonens bakaxel och styrsnäcka eftersom det är stor belastning på kugghjul, öppnade en gång en bakaxel som dom hade haft i nån annan olja i och den var totalt förstörd = full av filspån.
Post Reply