Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Du säger att mätaren visar högt, men vattnet känns svalt. Börja med att spola rent som Arne säger, om det fortfarande visar konstigt så kontrollera mätaren. Det gör man enklast med en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-2286" onclick="window.open(this.href);return false;
Mät någonstans på topplocket nära termostathuset. Inte efter termostaten, då blir det fel. Exemplet är en IR-termometer (billigaste modellen) som du pekar på det du vill mäta. Du skall inte ha någon direktkontakt, du kan hålla den 10 - 20 cm ifrån. Resultatet läser du av direkt i en display. Det finns dyrare modeller med lasersikte, men den här räcker långt. Du kan använda den hemma t.ex och leta tjuvdrag runt fönster och dörrar på vintern. Fungerar också som febertermometer.
Tillbaka till bilen.
Du jämför resultatet från topplocket med vad temperaturinstrumentet i panelen visar. Då vet du vad strecken motsvarar i grader Celsius. Om du vill kan du ju göra ett helt mätdiagram så har du järnkoll på mätaren. Mät från kallstart i flera mättillfällen och notera samtidigt var nålen står samt skriv upp på papper ända upp till varmkört.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Nu har jag på kort tid "gjort reklam" för Clas Ohlson. "Han jobbar säker där" tänker läsaren då. Men jag försäkrar, det är inte så. Det är för övrigt snart tio år sedan jag slutade jobba överhuvudtaget. Exemplen på dom här prylarna kunde jag lika gärna hämtat från dom andra bilprylvaruhusen, men i många fall är det lättast att hitta på Clas Ohlson.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Ha, ha! Jag tänkte inte så mycket på vilken butik du hänvisat till men mätaren verkar suverän!
Jag får testa att spola ur systemet ordentligt Arne. Hur för jag det lättast? Ska jag bara öppna kranen på blocket och spola med slangen ner i kylaren (med värmen på Max)?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Nja, först skall du lägga i maskindikmedlet. Välj tabletter så blir det enklare. En eller möjligen två räcker. Sedan varmkör du ordentligt och även lite till. Detta gör du med värmen på max så att det cirkulerar i kupéelementet också.
Sedan öppnar du enklast den ventilen som sitter långt bak på motorblocket. Ta ur termostaten men stäng termostathuset igen. Öppna kylet och spola vatten i påfyllningshålet. Fäst gärna slangen på något vis och låt det rinna hela tiden. Starta motorn så att vattenpumpen hjälper till att cirkulera. Hål på så länge det kommer grumligt vatten. Fortsätt en stund till när det kommer klart och rent vatten. Fortsätt ytterligare en stund för att vara säker på att du har fått bort allt diskmedel. (Det mesta är kaustiksoda i diskmedlet)
När du anser dig klar så låt det mesta vattnet droppa ur. Sätt tillbaka termostaten (ny) och stäng alla öppna anslutningar. Blanda till vatten och gykol, 50/50 och häll i. Vänta inte med glykolen. Den innehåller rostskydd. Om du missar det så är allt arbete förgäves.
Kontrollera att det inte läcker någonstans. Åtgärda i så fall. Skriv upp datum när du fyllde i ny glykol och ange även vilken sort av glykol. Det finns som bekant två sorter. Förmodligen använder du den relativt billigare, men giftigare sorten etylenglykol. I sammanhanget, det finns ingen färgkod för glykoler. Dom kan ha vilken färg som helst. Det är texten på flaskan som gäller. Du kan blanda etylenglykol av olika färger, men du skall inte blanda etylenglykol och den dyrare, men mindre giftiga propylenglykolen.

Lite överkurs: Både bilfabrikanter och glykoltillverkare förordar att man byter glykol vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan rostskyddet. Det skall alltså förnyas vart annat år. Det är inte många bilägare som tar notis om detta trots att det står i instruktionsböckerna. Men så är det i alla fall.
Rostskyddet är någon form av silikat. (Googla på det) Den lägger sig som en hinna på metallytorna och skyddar dom mot corrosion från vattnet. Men den har som sagt begränsad livslängd.

Och till sist lite miljösnack. Glykol är rejält giftigt. Samla upp det första vattnet med diskmedlet i någon balja eller annat passande. Kylsystemet rymmer ca 9 liter. Så baljan behöver vara så stor. Det lämnar du till kommunens återvinningsombud vid ett senare tillfälle. På många orter kan det vara en större bensinstation som är det ombudet.
Last edited by A-masen on Mon Apr 28, 2014 8:55 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Superbra beskrivning! Tack för den!
Då vet jag hur jag ska göra. Måste beställa ny termostat till att börja med.
Självklart samlar jag upp min nyköpta :| glykol för inlämning.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Lars Bd »

För att det ska rosta krävs syre. Vatten som tillbringat 2 år i ett tätt kylsystem borde vara fritt från syre (som inte är bundet i vattenmolekylen), varför ska man då tillföra nytt vatten som innehåller fritt syre?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Ja du, Lars Bd. Denna rekommendationen om byte efter två år finns även i äldre instruktionsböcker. I en för Amazon -62 (eller 63?) står det inget om 2 år. Däremot står det att inför varje vinter hälla i nytt glykolvatten. Det var alltså inte brukligt att ha glykol på sommaren i bilarna vid den här tiden.
Jag vet själv i mitten på 60-talet, en bil som jag hade hand om hade varit på verkstaden. Vid återmonteringen hällde man i ny glykol, men rostskyddet fick blandas, ett pulver och vatten, separat och hällas i glykolen. Det var alltså inte helt säkert att all glykol innehöll rostskydd vid denna tiden. I dag är det ju så.
Nästa instruktionsbok som jag har gäller 140 från -73. Där står det klart och tydligt att glykolen skall bytas vart annat år.

I slutet på 60-talet gick jag en kurs för bandtraktorförare. Där poängterades speciellt hur viktigt det var att alltid ha glykol med rostskydd i kylsystemet. Redan på den tiden var det alltså regel.

Så man tycks förlita sig på det rostskyddsmedel som finns i glykolen. Den skyddar även mot kommunalt kranvatten. (I max 2 år) Det finns ju även så kallad "Longlife glykol" och lär gå att köpa enbart rostskyddet i pulverform för den som vill leta och påfyllningsblanda själv. Men jag gissar att kostnadsmässigt går det jämt ut med färdig glykol.

Nu vet jag att vissa förordar att man aldrig skall ta vanligt kranvatten. Och det kanske låter vettigt om man har tillgång till annat. Jag har själv en så kallad luftavfuktare i tvättstugan. Den går där när vi torkar tvätt. Det vatten som den producerar torde vara på god väg att kallas "Destillerat vatten". Ville man så kunde man ta vara på vattnet och spara på rena dunkar för att senare användas i bilkylare. Men det är nog samma där, det är mer besvär än att köpa färdig glykol och blanda med vanligt vatten.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Nybliven amazonägare 66a

Post by Hasse63 »

Jag skulle köra med maskindiskmedel 2 gånger, första gången med värmekranen stängd, och andra gången ha den öppen. Varför jo... För att all skit i kylaren inte ska fastna i värmepaketet. Har märkt att man får ut mer skit om man spolar från flera hål ( i alla slangar, stora som små) ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Lars Bd »

A-masen, jag vet att det rekommenderas glykolbyte i tid och otid men frågan kvarstår ändå varför tillföra nytt syre? Personligen byter jag aldrig glykol i en gjutjärnsmotor bara för att glykolen är gammal.

Lämpligaste vattnet att använda förutom riktigt destillerat borde vara batterivatten då det nog har sämre elektiskt ledande egenskaper än kranvatten. Rost är en galvanisk reaktion som kan fördröjas om den ledande vätskan görs mindre ledande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Det är många som inte byter väska i bilarna.

Bromsvätska skall bytas frekvent. Om man inte gör det kärvar delarna tillslut.

Kylarvätska, utan byten tenderar den att bli grumlig. Min synpunkt är att frekventa byten minskar igensättning av värmepaket och kylare.
Det finns ju gott om trådar där folk spolar rent motor och kylare. Frågan är om de har bytt kylarvätskan frekvent eller om de inte har gjort det.

Motorolja. frekventa byten ger en bättre (och renare) motor

I min "värld" så är det bara luften i däcken man inte behöver byta frekvent....

Men så länge Amazonen rullar längs vägen ibland får folk göra som de vill :-) Vi blir alla saliga på vår tro.

Det var nämligen förståndet som vart jämt fördelat av gud, Alla tror de har fått mer än de andra :mrgreen:

/Janne
Som skall back ur bilen ur garaget i morgon
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Det får bli en rejäl genomkörare med maskindiskmedel så hoppas jag att det "löser" sig.

Jag har fått mina bälten från Kina och även bult som jag beställt från England. Så nu har jag allt för göra klart invändigt.
Det som hänt i veckan är att jag börjat med motorhuven som tyvärr är ganska dålig så det får bli att byta den i framtiden. Men jag tog bort så mycket rost som jag kunde och har nu lagt en primer på den och kylarplåten samt dörrplåtarna som var slitna och buckliga.
Samma sak som förra gången blev det torrsprut och jag fick inte till en bra inställning (kan bero på den billiga sprutan så har jag nåt att skylla på :wink: ).
Men jag går över allt med en fin putsduk innan topplack så det blir nog ok ändå.

Den här gången byggde jag ett litet lackbås så att garaget inte ser ut som ett Barbiehus efteråt.

Några bilder innan lack.
Image
Image
Image
Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Blomquist »

Har du till och från luft till "lackboxen". Kan annars rekommendera lätt övertryck, då får du kontroll över vad som letar sig in i tältet.
210 -64, 223 -68
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag har ingen till/frånluft. Det bildas ett visst övertryck per automatik inne i tältet. Det kritiska är när man går ut igenom det och rör sig utanför då börjar det fladdra till i plasten. Men jag avvaktar bara en liten stund inne i tältet så det värsta hinner lägga sig så funkar det ändå ganska bra.
Har självklart mask men det sticker en del i ögonen när man sprutar på som mest.
Men jag upptäckte att städningen av garaget resulterat till att jag numera inte har någon härdare till min färg :evil: Har lyckats förväxla den med härdern till epoxi primern.
Så nu fick jag lägga en beställning på det.
Eftersom garaget numera är ockuperat så hoppas jag på bra väder så att den blir klar invändigt i väntan på färgen. Så jäkla typiskt.....

Förutom några små färgstänk som jag enkelt slipade ner så blev grundlacken helt ok.
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu har jag gjort klart det mesta inne i bilen. Monterat bälten bak men är inte helt klar eftersom jag inte får bältet att löpa av sig själv genom hålet. Måste komma på nån bra lösning men nu sitter dom i alla fall där. Jag fick med bälten av mannen jag köpte bilen av som skulle passa fram. Nu har det visat sig att det mesta som tidigare ägaren sa inte var sant så jag är egentligen inte så förvånad av att de varken passade eller fungerade som de skulle (bilskojare :evil: ). Så nu har jag lagt en beställning på nya bälten fram.
Image
Image

Det var ganska bökigt att få fast baksätet och självklart så blev det inte lättare av att bältesfästena låg så nära att bältet riskerade att ligga emot fästet mot baksätets ryggstöd. Men efter vissa justeringar blev det ok.

Gick igenom alla kopplingar som skulle kunna påverka blinkersen och tillslut lyste även vänster fram. Så nu lyser samtliga blinkers så jag förutsätter att det är relä som är trasigt. Kopplade in nya tutan men det var knäpptyst. Har inte lyckats läsa mig till hur jag ska felsöka den. Men i värsta fall får jag koppla tutan på tryckknapp i instrumentpanelen.
Image
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Lars Bd »

Borde det inte vara någon form av förstärkningsplåt vid själva rullens infästning, jag tycker det ser klent ut att bara fästa i hjulhusplåten även om det är snyggt gjort.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply