Bränner säkringar glapp?

Moderatorer
Post Reply
dachwald
Posts: 12
Joined: Tue Jan 08, 2013 9:27 pm

Bränner säkringar glapp?

Post by dachwald »

Hej detta problem började med att helljuset slutade att fungera. Jag försökte lista ut varför men sedan en vacker dag så började det fungera igen som om inget hänt. Problemet nu är att då slutade bakjuset samt instrumentpanelbelysningen att fungera. Den bränner en av 8 amp säkringarna. Nu senast så när jag körde så fungerade ej bakljus eller instrument. Jag parkade och när jag startade igen nu funkade det först inte sedan när bilen fick vara igång i ca 3 min så började allt funka igen. Jag körde ca 2 km för att tanka. När jag då stängde av bilen och startade om så hade jag samma problem igen men nu funkade helljuset. Alltså ingen bakljus eller instrumentljus. Någon som vet vad detta kan bero på? Känns som något glapp någonstans? Om någon känner igen detta så skulle jag bli jätteglad för lite hjälp. Har försökt söka på forumet men ej hittat något vettigt.

/ David
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränner säkringar glapp?

Post by A-masen »

Du har ju helt klart en glappkontakt någonstans. Men var???
Börja med att ta fram kopplingsschemat för bilen. Skanna av, förstora och skriv ut det. (Jag har ett tidigt personnummer så jag måste använda förstoringsglas om jag skall försöka läsa det) Gå sedan igenom alla kopplingar på dom kretsar som strular. Du följer dom på schemat så du vet var dom går. Dra lite lätt i kopplingsplintar och kabelskarvar, se om ljus eller annat blinkar då. Glöm inte jordkablarna. Byt ut kablar som ser misstänkta ut. Och hittar du gamla installationer med konstiga kabelstumpar som inte leder någonstans etc. etc, så ta bort dom. Oxider på kontakter och anslutningar är ett elände. Rensa med en fin mässingsborste (finns på Clasisjön m.fl) Spreja sedan med 5-56. Glöm inte att koppla bort batteriet innan du kommer med mässingsborsten.
Du har stor hjälp av en god multimeter i ditt felsökande.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bränner säkringar glapp?

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen till forumet dachwald

Elfel är inte kul och det kan vara svårt att hitta felet.

Ta lös alla lyktor... kolla så alla kablar så de inte är "trasiga" kolla efter "extrakablar" som nån kan ha satt ditoch följ dom, kolla lampor och där dom sitter fast (kontakstycken) Det finns jordpunkter "överallt" tex i motorrummet, lossa dessa stjärnskruvar och dra åt några gånger...Säkringsdosan är en akilleshäl som kan ställa till det med konstiga fel, på dess baksida brukar det bli oxid, de går att tas isär och nita om men har själv inte gjort det. smörj gärna överallt med 5/56 eller liknande.

På länken nedan finns elsscheman, verkstadshandböcker mm mm.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
dachwald
Posts: 12
Joined: Tue Jan 08, 2013 9:27 pm

Re: Bränner säkringar glapp?

Post by dachwald »

Tack för alla tips. Jag ska försöka lista ut detta. Är ett kabelhaveri i hela bilen. Är en massa sämst skarvar och konstig kabeldragning lite här och var. Gå kablar till positionsljuset som sitter löst på ena sidan och sitter ingen kabel på andra sidan.

/ David
Post Reply