Tändspole Amazon -69 B20

Moderatorer
Post Reply
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Tändspole Amazon -69 B20

Post by SkepticalHippo »

Likt många andra så beställde jag en ny t-spole i tron om att det bara var att byta rätt av. Huvudvärk...

Som jag har förstått det efter en del surfande på forumet så är de tidiga modellerna utrustade med en armerad kabel UNDER t-spolen och in i t-låset, varifrån den sedan tar sin +12v

Så på så vis tycks jag ha kommit lindrigt undan med min -69:a
Men jag är fortfarande inte helt 100 på hur det fungerar. Har jag både +12 och jord på ovansidan spolen? Och på så vis kan jag bara ta de två existerande kablarna och koppla på en ny utbytesspole som jag sätter där den får plats?

(Anledningen till att jag frågar är för att bilen står på annan ort, så jag kan inte bara springa ut och kolla)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tändspole Amazon -69 B20

Post by QV »

Bilar som inte har den armerade kabeln från tändningslåset har + och - anslutning på ovansidan.

Så vilken "standardspole som helst" passar utmärkt i bilen.
Dock så kan de inte monteras på originalplats utan extraarbete.

Biltemas blåa eller en från en bubbla passar som "standard spole"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tändspole Amazon -69 B20

Post by SkepticalHippo »

Tänkte jag kunde ladda upp bilder på hur jag löste det. Kanske kan vara till inspiration för någon!

Fungerar fin, fint ännu så länge

Image

Image
Last edited by SkepticalHippo on Thu Apr 04, 2013 8:42 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändspole Amazon -69 B20

Post by A-masen »

Alltid kul med bilder och "En bild säger mer än tusen ord!" Men dom blev rätt så stora. Om du använder den här sidan: http://forumbilder.se/
Så blir alla bilder avpassade i en "standardstorlek" oavsett hur stora dom är i ditt digitala fotoalbum. Det sköter sidan om. Det är för övrigt en användarvänlig och näst intill reklamfri sida, gratis och utan inloggning.

Så en fråga om fästet för din tändspole. Kan man av misstag, okunskap, dålig belysning, för stort spärrhandtag etc. etc. råka dra låsskruven för hårt in i tändspolen? ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Garrottering Helt säker inget att skämta om, men likheten är stor)
Jag skulle nog ha valt någon form av helrund klämfästning. Som en slangklämma eller liknande.
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: Tändspole Amazon -69 B20

Post by SkepticalHippo »

Korrigerat, glömde skala om bilderna i Tinypic.

Ang. en eventuell garrottering av tändspolen: Det syns dåligt på bilden, men där ligger en halvmåne-formad bricka/plåt mellan spolen och bulten. Så bulten pressar inte direkt mot spolen!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändspole Amazon -69 B20

Post by A-masen »

Det låter lugnande! :wink:
Post Reply