Ev projekt Amazon-62

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
FridEli
Posts: 3
Joined: Tue Dec 28, 2010 2:36 pm
Location: Upplands Väsby

Ev projekt Amazon-62

Post by FridEli »

Hej!

Först tack för ett bra forum,hoppas det kan leva vidare efter den sista i denna månad.
Sen kan det vara så att det är fel avdelning jag är i,skicka PM i så fall så ändrar jag.

Till och börja med har jag egentligen bara en fråga.
När jag lyckades få tag på kvinnan i mitt liv ingick det även en Amazon från -62.
Hennes far har skött om den,men åren går och både hennes far och Amazon blir äldre.

Min fråga är nu i all vänlighet,finns det någon här på forumet som skulle vilja ta sig en titt på bilen.
Vad som behöver göras.
Var börjar man.

Bor i Upplands Väsby,så gärna någon i närheten om möjligt.

Mvh
Fredrik
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Ev projekt Amazon-62

Post by RostensRike »

Hej och grattis till ditt "kap"

Det var lite tunt med information angående bilen för att kunna ge tips. Vilken är er ambition med bilen och i vilket skick befinner den sig i nu? Det är något ni måste fundera på.
Jag antar att bilen just nu är avställd sedan en tid, men funkade innan dess? En bra början är väl i så fall att se över vad som kan tänkas ha hänt medan den har stått still? Mycket beror ju på hur pass väl den förbereddes innan stilleståndet och hur den har förvarats.
Det ni kan göra nu, innan ni kan få tag i någon "mekaniker" är att se till att alla hjul har luft och att ni har tillgång till ett laddat 12 Volt batteri. Går bilen att rulla, eller har bromsarna fastnat? Fungerar koppling, känns det som att det "svarar" när man trycker ned broms och kopplingspedal?
Vet inte skicket som sagt eller hur mycket ni vill eller vågar skruva själva, men sen är det dags att se om motorn går att dra runt. När är den servad senast med olja och så? Finns det kylarvätska?
Om motorn går att starta, bilen går att rulla, köra och det viktigaste av allt, bromsa, så är det dags att se över ev. rostskador och det elektriska .... sen finns det nog precis hur mycket , eller litet som helst att göra för det som vill ....

Varför inte berätta mer om bilen och hur ni har tänkt använda den? Kanske även visa en bild på den? Jag tror nog att du får bättre respons om du är lite mer konkret.

Lycka till Fredrik, både med bil & kärlek!
FridEli
Posts: 3
Joined: Tue Dec 28, 2010 2:36 pm
Location: Upplands Väsby

Re: Ev projekt Amazon-62

Post by FridEli »

Hej!

Ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart, gick i hjälpklass som lite som jag brukar säga...

Bilen är på intet sätt i okörbart skick, har varit i familjens ägo sen -62 när den rullade av bandet.
Frun fick den av sin far när hon fyllde 18 och hade tagit körkort.
Samma underbara kvinna som jag fått äran att bo med i 22 år....

Numera låter jag den stå under vintern för att försöka ge den några extra år på ålderns höst.

Mitt syfte med frågan var egentligen om någon hade lust att slänga ett öga på den.
Mer agera som ett bollplank vad man borde samt lite hur man går till väga.
Men ingen fara,jag försöker själv och få lite ordning på den.

Tack för att du tog dig tid att svara.
Ändrar sig någon så är det bara att höra av sig.
Bjuder på en kopp fika och nybakt.

Hälsningar
Fredrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ev projekt Amazon-62

Post by Hasse63 »

Är nog många som skulle vilja hjälpa dig med tips på vad som kan, borde, bör göras, men av olika anledningar inte kan.
Bilder säger mer än tusen ord och om du lägger upp några här så kan vi "på håll" ge tips.

På länken finns hur man kan göra för att visa bilder. http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1740
Hoppas du lägger upp några från olika vinklar och vrår...det kan inte bli för många

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Ev projekt Amazon-62

Post by gudu »

Det låter som den är körbar. Ta med den till en amazonträff. Det finns väl en del i dina trakter tror jag (men då räknar jag med Stockholm :) ).
Post Reply