Hejsan, skulle någon vilja vara vänlig och dra hela den här historien om att nolla motorn och ställa tändningen, har sökt och läst olika sidor men blir fan inge klokare.
Det handlar alltså om en B18
Tex, när ska man nolla motorn, är det när 1an och 4ans kolvar är i topp? är det då man ska ställa fördelaraxeln i ca 35 grader och ställa rotorn mot 1ans cylinder i fördelarlocket?
behöver hjälp innan jag får nå frispel, har försökt ställa tändningen på bilen i säkert 2 månder nu utan framgång, alla tänddelar är nya utom just fördelaren, men det är inte något mycket glapp i den så den borde vara helt ok.
har fått motorn att gå med visst gaspådrag, men den baktänder och gör förgasar smällar, provat vrida fördelaren medsols och motsols men utan att den går bra..
Fruktansvärt tacksam för hjälp!
/Andreas
Nolla motor och ställa tändning? b18
Re: Nolla motor och ställa tändning? b18
Det finns ju trådar i ämnet som du skriver men kortfattat.
Om du ställer motorn på 0 markeringen så är det 50% chans att du är rätt.
ta bort ventilkåpan och vrid motorn till 0
om då vipparmarna på ettans cylinder (den närmast kylaren) glappar lite (ventilerna är alltså stängda) då är det "rätt" 0.
Om du nu backar vevaxel 10 grader (åt det håll som det finns 10, 20 ,30)
Ställ brytr avståndet till 0,4mm
Vrid fördelaren så att brytaren öppnar. (om du nu backar vevaxeln ytterligare mot 30 så skall brytaren stänga.
Kolla detta med testlampa och tändning på, brytare stängd lampa släckt, brytare öppen = lampa tänd
Monterar rotor och den skall nu peka mot 1:an och strecket på fördelarkanten. Om inte har du satt drevet fel.
Detta är inte en optimal inställning, men motorn skall gå.
/Jan
Om du ställer motorn på 0 markeringen så är det 50% chans att du är rätt.
ta bort ventilkåpan och vrid motorn till 0
om då vipparmarna på ettans cylinder (den närmast kylaren) glappar lite (ventilerna är alltså stängda) då är det "rätt" 0.
Om du nu backar vevaxel 10 grader (åt det håll som det finns 10, 20 ,30)
Ställ brytr avståndet till 0,4mm
Vrid fördelaren så att brytaren öppnar. (om du nu backar vevaxeln ytterligare mot 30 så skall brytaren stänga.
Kolla detta med testlampa och tändning på, brytare stängd lampa släckt, brytare öppen = lampa tänd
Monterar rotor och den skall nu peka mot 1:an och strecket på fördelarkanten. Om inte har du satt drevet fel.
Detta är inte en optimal inställning, men motorn skall gå.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Nolla motor och ställa tändning? b18
For å være mer nøyaktig, kan du backa motoren til 30 grader og så vri den fram til 10 gradersmerket, og der skal stiftene akkurat åpne. Vri/reguler fordeleren og hold i mot motsatt vei av rotasjonsretningen på rotoren til stiftene akkurat åpner. Der er tenningen grei.
Det kan du lettere se åpningsgstidspunktet ved å koble på en testlampe. Før i tiden brukte noen et sigarettpapir mellom kontaktene, og da det kunne trekkes ut var tenningen ok, kanskje med en grads feil (for mye), men normalt bra nok.
Ellers skal jo disse motorene, B18, justeres med tenningslampe, og da skal man ha 22 grader fortenning på remskivan ved 1500 o/min, uten vakum tilkoblet. Sjekk med håndbok for sikkerhets skyld. Noen motorer skal ha 23 grader, og jeg hr kjørt med 24, men øker man økes fare for tenningsbank (detornasjon)... Noen trimmede motorer skal ikke ha vakum, og tenning må reguleres ned til 18 ved 1500 o/min, elelr ca. 8 grader statisk.
Noen "overtrimmede" motorer har også blitt justert til fast fortenning på ca. 15 grader, men det er litt på siden... Og ofte uten vakumtilkobling.
Noen bilfabrikker brukte ikek vakumreulering på 70-tallet, som f.eks. Fiat. men Vakumen gir en liten ekstra puff ved belastning og lavere drivstofforbruk på vanlige biler.
Det kan du lettere se åpningsgstidspunktet ved å koble på en testlampe. Før i tiden brukte noen et sigarettpapir mellom kontaktene, og da det kunne trekkes ut var tenningen ok, kanskje med en grads feil (for mye), men normalt bra nok.
Ellers skal jo disse motorene, B18, justeres med tenningslampe, og da skal man ha 22 grader fortenning på remskivan ved 1500 o/min, uten vakum tilkoblet. Sjekk med håndbok for sikkerhets skyld. Noen motorer skal ha 23 grader, og jeg hr kjørt med 24, men øker man økes fare for tenningsbank (detornasjon)... Noen trimmede motorer skal ikke ha vakum, og tenning må reguleres ned til 18 ved 1500 o/min, elelr ca. 8 grader statisk.
Noen "overtrimmede" motorer har også blitt justert til fast fortenning på ca. 15 grader, men det er litt på siden... Og ofte uten vakumtilkobling.
Noen bilfabrikker brukte ikek vakumreulering på 70-tallet, som f.eks. Fiat. men Vakumen gir en liten ekstra puff ved belastning og lavere drivstofforbruk på vanlige biler.
Re: Nolla motor och ställa tändning? b18
Här kan vi bidra med ett par bilder till QV's och Torbo's utmärkta text, om det underlättar något.
Häromdagen visade signaturen Marqzter på sin transmissionskåpa. Länk:
http://forum.p120.se/" onclick="window.open(this.href);return false; i avdelningen Originalmotor 19/4 2013 skriven av b0nd3n.
Här syns tydligt det "Nollmärke", den trekantiga upphöjningen, pilen. Det är den man utgår ifrån när man ställer in graderna. Och dom har du ju på remhjulet.
OBS! Det är inte säkert att fördelaren på bilden är till en B18. Det kan vara vad som helst, men principen är densamma.
Du vet väl att det går (med lite övervåld) att sätta fördelaren 180° fel. Drivklackarna skall vara på den halvan som är mot motorblocket. Eller "uppåt" om man vill säga det så?
Använder du stroboskoplampa när du ställer tändningen? En sådan kostar runt 300 kr på bilprylvaruhusen. Den som äger en sådan brukar vara en populär person i hobbybilägarkretsar och på arbetsplatser.
Häromdagen visade signaturen Marqzter på sin transmissionskåpa. Länk:
http://forum.p120.se/" onclick="window.open(this.href);return false; i avdelningen Originalmotor 19/4 2013 skriven av b0nd3n.
Här syns tydligt det "Nollmärke", den trekantiga upphöjningen, pilen. Det är den man utgår ifrån när man ställer in graderna. Och dom har du ju på remhjulet.
OBS! Det är inte säkert att fördelaren på bilden är till en B18. Det kan vara vad som helst, men principen är densamma.
Du vet väl att det går (med lite övervåld) att sätta fördelaren 180° fel. Drivklackarna skall vara på den halvan som är mot motorblocket. Eller "uppåt" om man vill säga det så?
Använder du stroboskoplampa när du ställer tändningen? En sådan kostar runt 300 kr på bilprylvaruhusen. Den som äger en sådan brukar vara en populär person i hobbybilägarkretsar och på arbetsplatser.
Last edited by A-masen on Wed May 01, 2013 10:42 pm, edited 1 time in total.
Re: Nolla motor och ställa tändning? b18
Sedan har vi min gamla fallgrop. Fördelaren på b18 snurrar motsols. Sätter man tändkablarna medsols låter det som du beskriver. (Ettans kabel skall vara vid strecket på fördelaren i föregående inlägg.)
Re: Nolla motor och ställa tändning? b18
Just det gudu, och tändfölden är 1 3 4 2.
Finns också beskrivet i länken nedan
Finns också beskrivet i länken nedan
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/