Ingen gnista, felkopplat?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Enkoppkaffekanske
Posts: 5
Joined: Fri May 03, 2013 8:32 pm

Ingen gnista, felkopplat?

Post by Enkoppkaffekanske »

Hej hej!

Verkar inte som att det nya forumet tog med mitt förra konto. Så jag fick skapa mig ett nytt! :)

Men nu till mitt problem. Jag har en bil nu som stått i över 10 år, har bytt kondensator, brytare, rotor, fördelarlock, tändkablar, spole, stift... Motorn är nollad och inställd.

Med tändningen på så får spolen ström, men när jag kör på starten så försvinner strömmen och då blir det såklart ingen gnista. Har testat att koppla spolen både till tändningslåset och även överst på säkringsdosan.

Värt att nämna är ju att det är en ny biltemaspole och ett gammalt universalskitlås. Jag är ingen expert på bilel, så alla tips på hur jag bör koppla för att få gnista när jag kör på starten uppskattas ;)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by granfot »

Du kan ju testa att koppla spolen direkt på batteriet bara för att se så det funkar då? Ingen vidare lösning i längden, men den eliminerar ju alla felkällor efter spolen beroende på resultat. :)
Enkoppkaffekanske
Posts: 5
Joined: Fri May 03, 2013 8:32 pm

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by Enkoppkaffekanske »

Yes, läste om denna lösning här på forumet nyss! Så ska testa det imorgon när jag kommer ut till garaget så får vi se vad som händer ;) Tack tack!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by A-masen »

Här blir det lite motfrågor och utredning.
Granfots förslag är ju bra för att utesluta fel på tändspole, fördelare och övriga tänddelar.
Om man tänker sig att startmotorn stjäl spänningen eller att tändlåset av någon nu okänd anledning kopplar bort matningen till tändspolen under crankningen så borde det gå att rullstarta bilen. Har du prövat det?
Du har bytt tändspole. Den gamla med armerade kabeln kanske har förvirrat en del? Har du kopplat in den nya på rätt anslutning, nr 30? Nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten, men det måste ju finnas en 30 IN och en 30 UT, tycker jag eftersom det är nr 30 som nyckeln styr.
Last edited by A-masen on Fri May 03, 2013 9:51 pm, edited 1 time in total.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by granfot »

Ja, min metod var bara menad för en första enkel felsökning. Det finns alltid de som vet mer än mig och kommer med bättre råd, som A-masen tillexempel. :) Och vad du än gör, om du provar min metod, glöm inte bort att koppla bort spolen så fort du stängt av motorn igen.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by A-masen »

Jag är ingen "värsting" på området, men tycker du är helt rätt, Granfot. Så skulle jag nog också börja felsökningen.
Enkoppkaffekanske
Posts: 5
Joined: Fri May 03, 2013 8:32 pm

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by Enkoppkaffekanske »

Förstår, ska testa detta för att utesluta andra fel :)

Har inte testat att rulla igång bilen, tanken är bortkopplat så har soppan i en dunk brevid bilen. Men kan göra en provisorisk soppatank i motorrummet imorgon och kolla :)

Gamla armerade originalspolen satt inte där innan heller, det var en universalspole. Så jag utgår ifrån att tidigare ägare har haft det rätt inkopplat när den ställdes av, hehe.
Ska ta lite bilder imorgon och återkomma med så kanske någon kan se något fel som jag missat :)
Enkoppkaffekanske
Posts: 5
Joined: Fri May 03, 2013 8:32 pm

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by Enkoppkaffekanske »

Sådärja, motorn hoppade igång när jag kopplade tändspolen till batteriet. Den går som en påse skit så ska plocka ner förgasaren och rengöra denna samt ställa brytaravståndet igen. När jag gjorde enligt A-masens instruktioner i ett annat inlägg om att ställa tändningen så ville inte brytaren gå igen riktigt när jag kom till 30graders markeringen.

Han tyvärr inte med att kika vidare på tändningslåset igen, så får kika på det nästa gång jag åker till garaget :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by A-masen »

Nu har du ju i alla fall en kvittens på att fördelaren och dom andra delarna, spolen, kablarna m.m fungerar.

Jag har läst på ett annat forum att kugghjulet med drivspåret till fördelaren följde med upp en bit när fördelaren lyftes ur, och sjönk sedan ner en kugge fel. Men drivspåret skall ju stå i 35° i förhållande till motorblockets längdriktning. Och spåret är inte centrerat på drivaxeln. Det skall vara på "översidan" vid dom 35°, och tändläge för ettans cylinder.
Enkoppkaffekanske
Posts: 5
Joined: Fri May 03, 2013 8:32 pm

Re: Ingen gnista, felkopplat?

Post by Enkoppkaffekanske »

Nu går den som en klocka! :)
Post Reply